בראשית (סדרה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בראשית
Primeval
סוגה דרמה, מדע בדיוני
יוצרים אדריאן הודגס
טים היינס
שחקנים דאגלס הנשל
ג'יימס מארי
אנדרו לי פוטס
לוסי בראון
האנה ספיריט
ג'ולייט אוברי
בן מילר
ליילה רואס
ג'ייסון פלמינג
בן מנספילד
קירן מקמנמין
רות קירני
אלכסנדר סידיג
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 5 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 36 עריכת הנתון בוויקינתונים
תוכנית המשך בראשית: עולם חדש עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה BBC
הפצה BBC Worldwide, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 45 דקות
שידור
רשת שידור BBC
תקופת שידור מקורית 10 בפברואר 200728 ביוני 2011
קישורים חיצוניים
www.itv.com/primeval
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בראשיתאנגלית: Primeval) היא סדרת טלוויזיה מסוג דרמה ומדע בדיוני מבית ה-BBC, שיצאה לראשונה בבריטניה ב-10 בפברואר 2007 והסתיימה לאחר חמש עונות ב-28 ביוני 2011.

סדרה זו עוסקת במצב אסכטולוגי בו יצורים חריגים מופיעים ברחבי בריטניה ללא שום סיבה, ופרופסור קאטר ואנשיו מנסים לעקוב אחרי יצורים פרהיסטוריים אשר נכחדו מזמן וגם יצורים עתידיים המגיחים לעולם דרך פתחים היכולים להרוס את העולם.

בסדרה נראים בין השאר השחקנים: דאגלס הנשל, ג'יימס מארי, אנדרו לי פוטס, האנה ספיריט וג'ולייט אוברי. הוא נוצר על ידי התסריטאים אדריאן הודגס וטים היינס, אשר יצר בין השאר את מקבץ סרטי "ללכת עם...".

סדרת המשך בשם "בראשית: עולם חדש" עלתה בשנים 20122013. נושא הסדרה דומה, אך השחקנים אחרים והיא מתרחשת בקנדה וגם בתאריך אחר. השחקן אנדרו לי פוטס, מופיע בסדרת ההמשך לשני פרקים, בתפקידו כקונור טמפל.

בנוסף יצאו לסדרה כמה משחקי מחשב וארבעה ספרים ("צל היגואר", "האי האבוד", "אירוע הכחדה", "אש ומים").

עונהפרקיםשודרה לראשונה (בריטניה)ממוצע צופים
(במיליונים)
הפרק הראשוןהפרק האחרון
1610 בפברואר 200717 במרץ 20076.39
2712 בינואר 200823 בפברואר 20086.29
31028 במרץ 20096 ביוני 20094.99
471 בינואר 20115 בפברואר 20114.03
5624 במאי 201128 ביוני 20110.67

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הופעות חריגות שצצות ברחבי בריטניה, יצאו הפרופסור ניק קאטר, עוזרו, סטיבן הארט והסטודנט קונור טמפל לחפש את מקורם. מסתבר להם שמספר יצורים פריסטוריים מגיחים דרך מעברים נוצצים בשם "סטיות" ומשרד הפנים בפיקוח של ג'יימס לסטר וקלאודיה בראון נהיה מעורב באיתורם. במהלך המסע מופיעים לפרופסור וחבריו, מעברים מהם מגיעים יצורים שונים מהעבר ומהעתיד, היכולים לחסל את האנושות והם מנסים לעצור אותם בטרם יהיה מאוחר מדי.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרופסור ניק קאטר לצד עוזרו, סטיבן הארט מגלים בידי הסטודנט קונור טמפל הופעות זוהרות מוזרות (המכונות סטיות) באמצע אזורים בבריטניה, מתוכם מגיחים יצורים שונים. ביער דין הם מגלים את הזואולוגית אבי מייטלנד המגיעה עם ילד בשם בן המגלה לטאה פרהיסטורית שמתבררת כצלורוזאוראווס המכונה "רקס" וכן עקבות של טורף גורגונופסיד מתור הפרם. לצידם מתלווה קלאודיה בראון, עובדת במשרד הפנים הבריטי תחת ג'יימס לסטר המגיעים בניסיון לעצור את הסטיות ולמנוע מאזרחים להתקרב אליהם והם מצרפים את הפרופסור ואנשיו לקבוצת מחקר. הם מחליטים לשלוח את היצורים שיצאו דרך הסטייה שמובילה לתקופת הפרם יחד עם ניק, אך הם חוששים שהוא ינסה לחפש את אשתו שנעלמה לפני 8 שנים כנראה בתוך סטייה. להפתעת ניק הוא מגלה שהלן בחיים וגם חזרה להווה והיא שולחת מסר להיפגש איתו מאחורי הסטיות. כאשר הוא עושה זאת היא לא מגלה מדוע נעלמה והוא מחליט לחזור אך מגלה שלסטר תפס ועצר אותה כדי לחלץ ממנה מידע על היצורים והסטיות. בהמשך היא בורחת אך חוזרת ומצילה את קלאודיה בראון מפטרוזאורים. בינתיים אבי מגלה שרקס הצליח לחזור להווה והיא מחביאה אותו, בעוד קונור הוא היחיד שמודע לכך והשניים מתחילים לגור יחד. בפרק האחרון מתגלה לצוות שטורפים עתידיים שהתפתחו מעטלף חדרו מסטייה והחלו לחסל אנשים בחשאיות ורק הלן יכולה לעזור להם בכך. הם הורגים כמה מהם ומעבירים כמה צעירי טורפים חזרה לסטייה שמתבררת כשייכת לפרם ולא לעתיד. נקבה אחת חודרת והורגת את הקפטן ראיין וכשגורגונופסיד טורף את גוריה היא נלחמת בו באכזריות אך נהרגת. בעוד הלן משדלת את ניק להישאר בסטייה הוא חוזר והיא גם אך בחזרה מתברר שקלאודיה נעלמת. מסתבר גם שהלן בגדה בניק עם סטיבן שהיה תלמידה ואז היא חוזרת לתוך הסטייה. ניק מנסה לחזור לסטייה כדי לשנות את מה שקרה אך היא נסגרה.

עונה 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניק עדיין הלום מהסטייה האחרונה מנסה למצוא דרך לעלות על הגחת הסטיות. לא רק שקלאודיה נעלמה, גם התפתח מוסד בשם "המרכז לחקר הסטיות" או א"רק, בהם הוא ואנשיו עובדים לצד בחור חדש בשם אוליבר ליק. ואולם בפרק השני מגיחה עובדת יחסי ציבור בשם ג'ני דייוויס שהיא למעשה בת דמותה של קלאודיה, אך כשניק מסביר לה זאת היא מבולבלת ממנו והוא מפסיק. בינתיים קונור נקשר לבחורה בשם קרוליין סטיל שללא ידיעתו וידיעת אבי היא סוכנת חשאית של ליק, אשר לאחר שאבי נחטפת בידי יצורי מר עתידיים הוא מציל אותה ואז נפרד מקרוליין, לא לפני שהיא חוטפת את רקס. גם הלן עובדת לצד ליק ויחדיו מקימים במחסן נטוש ביבר של יצורים שהגיחו מהסטיות וכן משבטת מנקה שנשלח לתקופת הסילור ונהרג אך משובט מחדש בידה. הדבר מתוודע לניק לאחר שסמילודון בריא נלקח ונאמר לו שהוא נפטר מהתקף לב והוא ואנשיו מגיעים למבנה. ואולם ליק תופס אותם וסוחט את לסטר בהריגתם ובשליחת יצורים מסוכנים לרחבי בריטניה. ניק משבש את פעילות הביבר והחיות יוצאות משליטה בעוד הלן מחדירה את סטיבן למחסן להצילה. לבסוף ליק נטרף בידי טורפים עתידיים שאיבדו שליטה וסטיבן נשאר לעצור את היצורים בחדר בו הם אוכלים ונהרג בידיהם.

עונה 3[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר התקרית של סטיבן הצוות מקבל גיבוי מקפטן הילרי בקר ויחד הם יוצאים למוזיאון הבריטי ופוגשים את שרה פייג', חוקרת תרבות מצרים המצטרפת לצוות לגלות על הופעות של יצורים אגדיים הדומים לחיות פרהיסטוריות. במקביל לסטר מתמודד עם יריבה בשם כריסטין ג'ונסון שמתמנה לאחראית הצבאית על צוות הסטיות והיא מנסה להשתמש בטורפי העתיד ובחפץ מסתורי למטרות צבאיות. בינתיים הלן מנצלת את שיבוטי המנקים וכן שיבוט של ניק כדי להשתלט על מרכז הא"רק ולהרוס את מחקריו של קאטר. הוא מנסה לעצור אותה ולאחר שהצוות מתפנה הוא רץ להציל את החפץ בעוד הלן יורה בו למוות ונמלטת. מחליף אותו כראש הצוות השוטר דני קווין מתקבל לצוות כדי לחפש אחר אחיו פטריק שנעלם בסטייה וקונור מצליח לחסום מעברים מהסטייה וג'ני מתפטרת. ג'ק, אחיה של אבי מגיע להתגורר איתה הוא מחליט לברוח לתוך סטייה ונעלם אך מחולץ. לבסוף קריסטין חוקרת בחורה מהעתיד בשם אווה על החפץ שנמלטה איתו. דני מבריח אותה לעבר הא"רק אך לפני היא עוזרת להם להעלים עדר של אמבולותריומים לתוך חפץ שמייצר סטיות. בהגעתם למוסד כריסטין מביאה צו מעצר לדני ואז אווה מתנפלת על כריסטין וחושפת שהיא למעשה הלן קאטר. היא מובילה אותה לתוך סטייה וטורפים עתידיים הורגים אותה. דני, אבי וקונור עוקבים אחרי הלן שגילתה על מטרת החפץ לשמש כנווט של סטיות בתוך מחשב ענק. אז היא נמלטת לתוך סטייה שמובילה לקרטיקון בדרך להרוג את ראשוני ההומינינים מהפליוקן והשלישייה עוקבת אחריה. עם זאת בתקרית עם רפטורים קונור נפצע בקרטיקון ואבי נשארת איתו בעוד דני ממשיך אחרי הלן לפליוקן, שם הוא מגלה שהלן מרעילה את האוסטרלופיתקוסים הראשונים. לפני שהיא ממשיכה במסע מגיע רפטור מהקרטיקון, קופץ עליה ושניהם מתים מנפילה מצוק. דני מגלה שהסטייה נסגרה עליו וכך גם אבי וקונור בקרטיקון.

עונה 4[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנה מאירועי העונה השלישית, הצוות התחלף ברובו בעוד נעשו ניסיונות למצוא את דני, קונור ואבי ללא הועיל תוך ששרה פייג' נהרגה. את הקבוצה החל להוביל מאט אנדרסון, בחור סודי המתייעץ רבות עם אביו גדעון ובחורה בשם ג'ס פארקר מעבדת נתונים במחשב. בפרק הראשון קונור ואבי שנתקעו שנה בקרטיקון מוצאים את המחולל של הלן שמחזיר אותם להווה, אך הם מעבירים איתם ספינוזאורוס עצבני אך הוא נשלח חזרה לקרטיקון. לצד לסטר מתמנה איש העסקים פיליפ ברטון להוביל מחקר על שימוש באנרגיות היוצאות מהסטיות. כשקונור ואבי חוזרים לסטר ופיליפ מציעים שימצאו עבודה חלופית אך לאחר בריחה של קפרוסוכוס הם מחזירים אותם לשירות. קונור עובד קרוב עם פיליפ המעודד אותו להתמקד בהופעת הסטיות. מאט מגלה בחורה מהמאה ה-19 בשם אמילי שהגיעה עם רוצח מסתורי בשם איתן דוברוסקי והוא מעניק לה מחסה. ואולם איתן מומחה למעבר בסטיות והוא תופס את אמילי ומכניס אותה לקבר, ממנו היא מוצלת בידי מאט. בפרק האחרון מעבר של עופות אימה בתוך כלא ישן מקרב את איתן אליהם ואז מגיח דני קווין מסטייה ומתברר למעשה שהוא אחיו איתן/פטריק. פטריק נכלא ומלא זעם על אחיו ולבסוף הוא מכה אותו ובורח דרך סטייה. דני מחליט לעבור אחריו וגם מזהיר את מאט שפיליפ היה מקורב של הלן קאטר ושהוא מסוכן. מאט מציג זאת לאביו שנפטר ממחלה ומגלה לאמילי שהוא מגיע מהעתיד, אשר הפך למסוכן מכדי לגור בו דרך קבע. בהמשך היא מגלה מעבר למאה ה-19, בה היא חיה והיא עוברת דרכו. קונור עורך מחקר ומציג לפיליפ שהסטיות הולכות להגיע לממדים קטסטרופלים ופיליפ אומר לו שיש לו פתרון סודי לכך.

עונה 5[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר חתימה על סודיות פיליפ מציג לקונור את מכון "שחר חדש", פרויקט סודי המייצר אנרגיה נקייה מהסטיות ומשתמש בארובות ענק כדי לנווט את הסטיות היישר למבנה. מאט המודע לסכנה מפיליפ מבקש עזרה מאבי ומגלה לה על זהותו המסתורית ועל ניסיונו למנוע את העתיד האפל ממנו הגיע. אבי מנסה לבקש מקונור להפסיק עם הפעילות עם פיליפ אך העוזרת שלו, אפריל מנסה לעצור אותה. מאט מגלה שאמילי עלולה למות במאה ה-19 ומחלץ אותה מרפטור שחדר לתקופתה וכן מבעלה שניסה להיפטר ממנה ונהרג בידי הרפטור ואמילי נשארת בהווה. מאט ואבי מתעמתים עם קונור שייצר סטייה בעוד פיליפ מנסה לעצור אותם. להפתעת כולם מגיחים חיפושיות עתידיות מהסטייה וכמעט מחסלים את הא"רק, מה שמוביל את קונור להתנגד לפיליפ ודרכו, בעיקר לאחר שמצא קבצים של הלן במחשבו ומתחבר מחדש עם אבי. בהמשך נפתחות מאות סטיות ויוצאים מתוכם מגוון יצורים לרבות טירנוזאורוס. פיליפ מנסה לעצור זאת בהתחלת פעילות "שחר חדש" והחבורה לצד קונור מנסה לחבל בכך לפני שהסטיות יצברו כוח חזק. אבי ואפריל נלחמות אך אפריל מותקפת ונהרגת בידי פטרוזאורים שמפילים אותה ומאט נעצר בידי פיליפ. קונור מצליח לפרוץ למנגנון של ארובת "שחר חדש" אך נשאב לתוך הסטיות שפיליפ מייצר מחדש. הוא מגיע לעתיד הרסני מלא בטורפי עתיד ובסופות חול וניצל בידי מאט ואבי המגיעים איתו למחסה. הם מחליטים לנסות לחזור ושם מתברר שתוכניתו של פיליפ השתבה והוא מבין שהלן הוליכה אותו שולל וכדי לתקן את הנזק הוא מורה לכולם להתרחק ומתאבד בפיצוץ המבנה כולו, מה שלא עוצר את ההתחוללות. בעוד הסטייה שנוצרה בידי קונור מובילה טורפי עתיד למבנה הארק הם פוצעים את לסטר אך החבורה מצילה אותו ואת ג'ס בזמן. אז מאט וקונור מציעים להוביל את הסטייה הקטנה לתוך הארובות שיבטלו את המערבולת. מאט נוסע עם המבנה של הסטייה לתוך המערבולת וסוגר אותה ואיכשהו שורד. בחזרתם אבי וקונור מתארסים ולסטר מקבל מידע שהסטיות לא נמחקו והקבוצה נשלחת לעצור אותה. בסיום מאט מגלה מקביל של עצמו האומר לו שמשימתו הושלמה ושיחזור הביתה.

שחקנים ראשיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דאגלס הנשל - פרופ' ניק קאטר (עונה 1–3), מומחה לפלאונטולוגיה שאשתו הלן נעלמה לפני שנים. לאחר פריצת המעברים בזמן הוא מוביל את החבורה שמנסה לעצור אותם.
  • ג'יימס מארי - סטיבן הארט (עונה 1–2), תלמידו הבכיר של ניק ובעבר של הלן בפלאונטולוגיה.
  • אנדרו לי פוטס - קונור טמפל, תלמיד צעיר של ניק המומחה במחשבים. כשהוא מגלה לראשונה את הסטיות הוא מצטרף לצוות קבוע.
  • לוסי בראון - קלאודיה בראון/ג'ני לוויס (עונה 1–3, אורחת בעונה 4), עובדת במשרד הפנים שמשתפת פעולה עם החבורה והופכת לחלק מהצוות. בסוף עונה 1 היא נעלמת אך חוזרת בעונה 2 בשם "ג'ני לוויס" מבלי לדעת למה השתנתה.
  • האנה ספיריט - אבי מייטלנד, עובדת בגן חיות אשר מתוודעת לחיות המוזרות ומצטרפת לחבורה ומתיידדת עם סטיבן הארט ובהמשך עם קונור טמפל.
  • ג'ולייט אוברי - פרופ' הלן קאטר (עונה 1–3), אשתו הנעדרת של ניק אשר נמצאה כל השנים בתוך מעברי הזמן ופיתחה שינאה כלפי המין האנושי כולל את בעלה.
  • בן מילר - ג'יימס לסטר, אחראי במשרד הפנים הבריטי על הופעות הסטיות.
  • קרל תאובלד - אוליבר ליק (עונה 2), אחראי במשרד הפנים מתחת לסטר המנהל תוכניות עקמומיות.
  • ליילה רואס - ד"ר שרה פיג' (עונה 3), חוקרת של תרבות מצרים העתיקה שמצטרפת לצוות.
  • ג'ייסון פלמינג - דני קווין (עונה 3, אורח בעונה 4), שוטר שמחליט לחבור לחבורה לאחר שאחיו, פטריק נחטף בידי כמה יצורים והוא מוביל את הקבוצה בניסיון למנוע את הסטיות.
  • בן מנספילד - קפטן הילרי בקר (עונה 3–5), מאבטח שנשלח ממשרד הפנים לשמור על החבורה מחיות.
  • קירן מקמנמין - מאט אנדרסון (עונה 4–5), חייל וזואולוג לשעבר שמחליט להצטרף לצוות החקירה מסיבות אישיות ונבחר להוביל את החבורה.
  • אנטון לסר - גדעון (עונה 4), אביו של מאט עמו הוא מתייעץ רבות.
  • רות קירני - ג'ס פארקר (עונה 4–5), אחראית מחשבים העובדת לצד החבורה במשרד הפנים.
  • רות בראדלי - אמילי מרצנט (עונה 4–5), שחקנית תיאטרון שהגיעה מ-המאה ה-19 דרך המעברים לתקופה הנוכחית ונשארת בה. מאט מציל אותה מאיתן והשניים הופכים לידידים.
  • ג׳ונתן ביירן - פטריק קווין/איתן דוברוסקי (עונה 4), אחיו של דני קווין שנעלם בסטייה בילדות והפך לרוצח מתוחכם הבורח דרך הסטיות עד להווה.
  • אלכסנדר סידיג - פיליפ בורטון (עונה 4–5), אחראי של חברה העובדת תחת משרד הפנים שלוקח את הפיקוד על הופעות הסטיות ופחות ביצורים שיוצאים מהם. הוא עובד על פרויקט סודי שמטפל בסטיות.
  • נייג'ל מארוון - מופיע בתפקיד עצמו בעונה 3, פרק 4.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]