ברבליסוס

המגדלים הביזנטיים, שרידי העיר העתיקה ברבליסוס

ברבליסוס (בלטינית: Barbalissus) הייתה עיר עתיקה בפרובינקיה הרומית והביזנטית יופרטנסיס (Euphratensis). האתר נמצא במקום שבו נמצאים שרידי קלע'ת בליס, המשמר בחלקו את השם העתיק, מדרום למסכנה (אנ') האתר של העיר העתיקה אמר, בסוריה, על הדרך מחלב לאתר של העיר העתיקה סורה (אנ'), במקום שבו הפרת פונה בחדות מזרחה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר נבנתה בסמוך לשרידי העיר העתיקה אמר שנהרסה ב-1187 לפנה"ס. בתקופה האימפריה הרומית, שימשה העיר כבסיס למעמד פרשים Equites Dalmatae, שמקורו כנראה מאיליריה בבלקן

בשנת 253, התקיים במקום קרב ברבליסוס (אנ'), בין המלך הפרסי סאסאני שאפור הראשון והכוחות הרומיים שהובסו בקרב. שאפור הראשון המשיך לבזוז ולהרוס לאחר הקרב את כל הערים החשובות בקוילה-סוריה כמו אנטיוכיה, זאוגמה (אנ') וסמוסטה (אנ').

הקיסר הביזנטי יוסטיניאנוס הראשון (527-565) בנה את חומותיה. 

הגרסה הערבית של רשימת הבישופים מוועידת ניקיאה, שהתקיימה ב-325, מציינת את אנטוניוס מברבליסוס. מקור ביוונית מציין בישוף אקווילינוס מברבליסוס (Aquilinus of Barbalissus),[1] שבזמן ועידת אפסוס שהתקיימה ב-431, ייצג את עמדת נסטוריוס והוביל את ההשקפה בנצרות הנקראת נסטוריאניזם, ומסיבות אלה גורש מהבישופות. המקור מציין גם את Theodoret, המדבר על בישוף מריניאנוס מברבליסוס, שנכפה כנראה על ברבליסוס כמחליף.

במשך הזמן, במועד לא ידוע, עברה כנראה הבישופות של ברבליסוס לידי הכנסייה הסורית-אורתודוקסית. הכרוניקה של מיכאל הסורי (אנ'), פטריארך של הכנסייה הסורית האורתודוקסית שחי במאה ה-12, ציין חמישה שמות של בישופים מבלס או בית בלס.

בכנסייה הקתולית הדיוקסיה של ברבליסוס מצוינת כדיוקסיה שלא קיימת יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברבליסוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Episcopal Elections in Late Antiquity, מאת W. J. Keough,Carla Nicolaye, הותאת Walter de Gruyter,‏ 2011, עמ' 81