ברברה מורגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברברה מורגן
Barbara Morgan
ברברה מורגן
ברברה מורגן
ברברה מורגן
לידה 28 בנובמבר 1951 (בת 72)
פרסנו קליפורניה
מידע כללי
בשירות אסטרונאוטית בשירות נאס"א
לאום ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
עיסוקים נוספים מורה
תקופת השירות "מורה בחלל" (1985), אסטרונאוטית (1998) – 2008
זמן שהייה בחלל 12 ימים ו-17 שעות.
ביוגרפיה בנאס"א ברברה מורגן
משימות
STS-118
עיטורים
פרס נשים במדע החלל (2008) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברברה מורגןאנגלית: Barbara Morgan, נולדה ב-28 בנובמבר 1951) היא מורה אמריקאית וטייסת חלל לשעבר. השתתפה בתוכנית "המורה בחלל" כגיבוי לכריסטה מקאוליף עבור משימת STS-51-L של מעבורת החלל צ'לנג'ר שהסתיימה באסון בשנת 1986. לימים הוכשרה כמומחית משימה (אנ') וטסה במשימת STS-118 באוגוסט 2007.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מורגן נולדה כברברה רדינג בפרסנו קליפורניה. היא סיימה תואר ראשון, בהצטיינות, באוניברסיטת סטנפורד (1973) וקיבלה תעודת הוראה מאוניברסיטת נוטרדאם דה נמור, בלמונט קליפורניה (1974).

נשואה לסופר קליי מורגן, לזוג שני בנים.

פעילותה בנאס"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכנית "המורה בחלל"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1984 הכריז הנשיא רונלד ריגן על תוכנית "המורה בחלל", הרעיון היה למצוא מורה מחונן שיוכל לתקשר עם התלמידים מן החלל. מורגן הייתה אחת מ-11,000 המורים שהגישו מועמדות לתוכנית. ב-1 ביולי 1985 היא הוכרזה כאחת מעשרת המועמדים הסופיים. אלו הוזמנו למרכז החלל ג'ונסון שם נערכה הבחירה הסופית. לבסוף נבחרה כריסטה מקאוליף לתפקיד ומורגן נבחרה כממלאת מקום. מספטמבר 1985 ועד ינואר 1986 מורגן התאמנה יחד עם מקאוליף לקראת משימה STS-51-L, היא טיסת מעבורת החלל צ'לנג'ר. עם מותה של מקאוליף בהתפוצצות הצ'לנג'ר, מונתה מורגן לתפקיד המורה בחלל. ובמשך מספר חודשים המשיכה לעבוד בנאס"א והרצתה מטעמה במוסדות חינוך ברחבי המדינה.

בשנת הלימודים 1986/7 חזרה לאיידהו ולעבודתה כמורה, אך עדיין נחשבה כ"מורה בחלל". במקביל המשיכה לעבוד עם חטיבת החינוך של נאס"א ועסקה שם בייעוץ חינוכי, כתיבת תוכניות לימודים והרצאות. מורגן הייתה גם חברה בצוות המשימה של הקרן הלאומית למדע לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה.

אסטרונאוטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1998 הוזמנה מורגן לכיתת האסטרונאוטים ה-17 של נאס"א, ובאוגוסט אותה שנה החלה את הכשרתה כ"מומחית משימה" (Mission Specialist), הכשרה שנמשכה שנתיים. בתום ההכשרה מילאה משימות בצוות התמיכה הקרקעי בתחנת החלל ושימשה כ-CAPCOM – אסטרונאוט המקשר בין תחנת הקרקע במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון ובין הצוות בתחנת החלל.

מורגן השתתפה במשימה STS-118 של מעבורת החלל אנדוור. החללית שוגרה ממרכז החלל קנדי ב-8 באוגוסט 2007 ונחתה שם ב-21 באוגוסט, לאחר שהייה של 12 ימים בחלל. במסגרת תפקידה כ"מומחית משימה" הפעילה מורגן את הזרוע הרובוטית של המעבורת, שנועדה להעברת מטענים בינה לבין תחנת החלל הבינלאומית.

לאחר הטיסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביוני 2008 פרשה מורגן מנאס"א והצטרפה לסגל אוניברסיטת בוייסי. היא מונתה שם ל"מחנך דגול" (distinguished educator in residence), תפקיד שנוצר במיוחד עבורה.

פרסים ואותות כבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברברה מורגן בוויקישיתוף