ברווז כחול-כנפיים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ברווז כחול כנף)
קריאת טבלת מיוןברווז כחול-כנפיים
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: עופות
סדרה: אווזאים
משפחה: ברווזיים
סוג: מרית
מין: ברווז כחול-כנפיים
שם מדעי
Spatula discors
ליניאוס, 1766
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברווז כחול-כנפיים או מרית כחולת-כנפיים (שם מדעי: Spatula discors) הוא מין של עוף מים ממשפחת הברווזיים החי באמריקה הצפונית וחורף באמריקה המרכזית ובצפון אמריקה הדרומית. הוא קרוב למרית הצפונית ולמין ברווז הקינמון, איתו הוא מתרבה בתחומי מחייתו, ומשויך יחד איתם לסוג מרית.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברווז זה מגיע לאורך 40 ס"מ, למוטת כנפיים של 58 ס"מ, ולמשקל 370 גרם בממוצע. הזכר של ברווז זה בעל נוצות אדמדמות-אפורות ומעליהם נקודות שחורות רבות לאורך בטנו וחזהו. הראש אפור עם מקור כחול כהה רחב וליד עינו ישנו פס לבן אופקי החוצה את הראש. כפי ששמו מרמז, הכנפיים של הברווז כחולות אך הקצוות אפורים והחלק העליון לבן ומתחתיו ירוק. הזנב חום והרגליים צהובות ובעלות קרום שחייה רחב. לעומת הזכר הנקבה אפורה ומוסווית, מה שעוזר לה להיעלם מטורפים.

ברווז זה נפוץ לאורכה של אמריקה הצפונית מאלסקה עד נובה סקוטיה בצפון ודרומה לאורך רוב ארצות הברית עד לצפון טקסס, אך מתרחקים מדרום אלסקה ורכס הרי הרוקי ונפוצים בעיקר סביב חופי האוקיינוס האטלנטי. עם זאת בחורף הברווזים נודדים דרומה לאורך קליפורניה, מקסיקו ואמריקה המרכזית ועד לצפון אמריקה הדרומית. לעיתים נדירות יחצו את האוקיינוס האטלנטי לעבר אירופה.

תחום מחייתו של הברווז הוא בביצות, נהרות איטיים, אגמים ובריכות לאורך תפוצתו וגם בערבות עשב ואפילו בקרבת החוף. הברווז צף על המים בעזרת נוצותיו השומניות והוא מסנן על פני המים צמחייה מימית, חרקים, סרטנונים ורכיכות. עם זאת מרבית הזמן הוא מעדיף לרעות ביבשה מעשבים, דגניים וזרעים שונים או חרקים.

הברווז כחול הכנפיים מתרבה סביב ינואר עד פברואר. הנקבה מקננת על גדות המים בקן עשוי מעשבים וצמחייה ובו מילה 8–10 ביצים הבוקעות בין 21 ל-27 יום. עם זאת קנים רבים מושמדים בידי לשודדי ביצים ובעיקר בידי הראקון, בואש מפוספס ובואשן מזרחי וכן ממתקפות קויוטים, עורבים, עקעקים, עופות דורסים וטורפים דומים.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברווז כחול-כנפיים בוויקישיתוף
  1. ^ ברווז כחול-כנפיים באתר הרשימה האדומה של IUCN