ברטולד פרידלנדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (27 ביוני 2021)
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה. (27 ביוני 2021)
ברטולד פרידלנדר
לידה 2 באוקטובר 1942 (בן 81) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים צבי פרידלנדר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ברטולד (טולו) פרידלנדר (נולד ב-2 באוקטובר 1942, כ"א בתשרי ה'תש"ג), הוא ביוטכנולוג, מיקרוביולוג ואימונולוג ישראלי, יליד צ'ילה, נשיאה של המכללה האקדמית הדסה בירושלים. מכהן בתפקיד מאז אוגוסט 2012 ועד היום, ובעבר ייסד ועמד בראש התכנית ללימודי תואר ראשון בביוטכנולוגיה, הראשונה בישראל בתחום זה.

תחילת חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידלנדר נולד בסנטיאגו דה צ'ילה לגרגוריו וסטלה וגדל בעיירה קילפואה שבמרכז המדינה. החיבור של המשפחה לתרבות היהודית כלל ביקורים תכופים בעיר הסמוכה ולפראיסו שם הייתה קהילה יהודית קטנה, ובה נחשף פרידלנדר לפעילות ציונית ויהודית באדמות חופשיות (Free land).

לימודים אקדמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרידלנדר סיים את לימודיו בהצטיינות בבית ספר התיכון כבר בגיל 16. מיד לאחר מכן, הוא החל את לימודיו האקדמיים באוניברסיטת צ'ילה, שם סיים את התואר השני בביוכימיה (1965). את לימודי הדוקטורט במיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית, סיים בגיל 27 באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA). את הפוסט דוקטורט סיים במכון לביולוגיה מולקולרית ו"הופמן לרוש" (Hoffman-La Roche) בנאטלי (NUTLEY) שבניו-ג'רזי. הוא קיבל דרגת פרופסור בכיר מטעם אוניברסיטת צ'ילה. בשנת 1972 החל לעבוד במעבדות של זוכה פרס נובל בכימיה, פרופ' לואיס פדריקו ללואר במשך 4 שנים בבואנוס איירס.

פרידלנדר חיבר יותר מ-50 פרסומים בכתבי עת אקדמיים יוקרתיים.

ישראל ותעשיית הביוטכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1976 עלה עם אשתו, רוסי, ו-3 ילדיו לישראל. בשנים הראשונות הוא שימש כמרצה אורח באוניברסיטה העברית. לאחר מכן, פנה פרידלנדר למגזר הפרטי, מתוך תפיסה שצריך לפתח בישראל את התעשייה הביוטכנולוגית.

בתפקידו הראשון הוא הקים את המחלקה לדיאגנוסטיקה ויראלית בחברת "אימס יישום". לימים הפך להיות המנהל המדעי של החברה. בשנים שלאחר מכן הוא שימש כמנכ"ל של מספר חברות סטארט-אפ בתחום הביוטכנולוגיה בישראל, באיטליה ובארצות הברית. הוא ייעץ ושימש כחבר ועד מנהל במספר חברות ביוטכנולוגיה בארצות הברית, בישראל ובאיטליה.

מ-2005 ועד היום הוא משמש כפרופסור אורח באוניברסיטת ראטגרס, ניו-ג'רזי, וידוע בניסיונו הרב בתחום האקדמי והתעשייתי בכל הקשור לרפואה צמחית וביוטכנולוגיה, כולל תרופות, תוספי מזון ואוכל.

פרידלנדר היה גורם מוביל בפרויקט Bio-Explore - פרויקט מחקרי במימון האיחוד האירופי, לזיהוי צמחים ים-תיכוניים בעלי סגולות רפואיות. כיום הוא עומד בראש פרויקט המשך של משרד החקלאות המתמקד בתכונות מרפא של צמחים בישראל.

המכללה האקדמית הדסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2004 ייסד ועמד בראש החוג לביוטכנולוגיה במכללה האקדמית הדסה בירושלים, התוכנית הראשונה בישראל ללימודי תואר ראשון בתחום זה. הוא שימש כראש החוג עד אוגוסט 2012, אז נבחר לנשיא המכללה. 

מאז כניסתו לתפקיד נשיא המכללה, מספר הסטודנטים גדל מ כ-2,100 סטודנטים בחוגים האקדמיים ובמכינות הקדם האקדמיות השונות ליותר מ-4,200. כמו כן, נוספו מספר חוגים חדשים: עבודה סוציאלית (B.S.W) כלכלה וחשבונאות (B.A.) מדעי ההתנהגות (B.A.) וניהול ארגוני שירות (M.A.). 

פרופ' פרידלנדר פתח והרחיב את תוכנית המח"ר (החברה החרדית) של המכללה כך שהיום מדובר בתוכנית המח"ר הגדולה ביותר בארץ. המח"ר כולל היום כ-800 סטודנטים בתוכניות אקדמיות ובמכינות.

פרופ' פרידלנדר ייסד את הרשות למחקר ופיתוח במכללה בראשות פרופ' מיכאל ברמן. הרשות יצרה אפשרויות ופתחה דלתות לקרנות מחקר בארץ ובעולם. רשות המחקר עודדה את הסגל במכללה להיות שותף בחלקו ומוביל בחלקו במחקרים של האיחוד האירופי, קרן המחקר הישראלית ועוד, וזאת בנוסף לשיתוף פעולה מחקרי בין-חוגי.

במהלך שנות כהונתו הוקם המרכז לניהול קריירה במכללה המעניק לסטודנטים ולבוגרים יתרון בשוק העבודה. המרכז נותן שרות למספר גדל והולך של סטודנטים ושל בוגרים צעירים בשני הקמפוסים, על ידי סדנאות, יצירת קשרים עם מעסיקים והשמה.

פרידלנדר מתגורר במבשרת ציון. הוא אביו של פרופסור צבי פרידלנדר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]