בריגדת הנסיכה איריינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בריגדת הנסיכה איריינה
Prinses Irene Brigade
חיילי הבריגדה ב-8 במאי 1945
חיילי הבריגדה ב-8 במאי 1945
חיילי הבריגדה ב-8 במאי 1945
פרטים
כינוי Princess Irene Brigade, Prinses Irene Brigade עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הולנדהולנד הולנד
שיוך צבא הולנד
סוג בריגדה
אירועים ותאריכים
תקופת הפעילות 11 בינואר 194116 ביולי 1945 (4 שנים ו־26 שבועות)
מלחמות מלחמת העולם השנייה
נתוני היחידה
כוח אדם 1,800–2,000
עיטורים
אביר במסדר הצבאי של וילם, דרגה 4 (3 ביולי 1945) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בריגדת הנסיכה אִירֵיינֶההולנדית: Prinses Irene Brigade) הייתה בריגדה הולנדית שלחמה במלחמת העולם השנייה. הבריגדה הוקמה בבריטניה על בסיס מתנדבים שנמלטו מהולנד לאחר כיבושה בידי הגרמנים וצורפו אליה חיילים ממושבות האימפריה ההולנדית. הבריגדה הייתה כפופה לממשלה ההולנדית הגולה ולחמה יחד עם בעלות הברית בחזית המערבית עד סיום המלחמה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבריגדה הוקמה ב-11 בינואר 1941 על בסיס מתנדבים מהולנד עצמה, אך גם מבני הפזורה ההולנדית בארצות הברית, קנדה, ארגנטינה ועוד. בהמשך צורפו אל היחידה גם חיילים ממושבותיה של הולנד ברחבי העולם (במיוחד מסורינאם). מתנדבים הולנדיים רבים שובצו במסגרות אחרות, כך שהבריגדה נותרה קטנה יחסית, וגודלה מעולם לא עלה על 2,000 חיילים בכל רגע נתון. היחידה נקראה בתחילה "הלגיון ההולנדי", אולם ב-11 בפברואר 1941 שונה שמה ל"בריגדת הנסיכה איריינה", על שמה של איריינה, נסיכת הולנד. שינוי השם נעשה בהסכמת סבתה של הנסיכה, המלכה וילהלמינה.

ב-6 באוגוסט 1944 נשלחה הבריגדה לצרפת במסגרת הארמייה הקנדית הראשונה. הבריגדה מילאה חלק חשוב במבצע מרקט גארדן - ניסיון כושל של בעלות הברית להשתלט במהירות על חבל הרוהר. בשלב מסוים, חיילי הבריגדה אף נכנסו לקרב מול דיוויזיית הגרנדיר אס אס ה-34 אשר הורכבה בעיקר ממתנדבים הולנדיים. ב-31 במרץ 1945 נשלחו חלק מחיילי היחידה לארצות הברית שם הצטרפו לקורפוס הנחתים ההולנדי. את מקומם תפסו במהירות מתנדבים טריים מהאזורים ההולנדיים שזה עתה שוחררו. אחד הקרבות האחרונים של הבריגדה היה "מבצע אוראנז'", אשר במסגרתו הגנו חילי הבריגדה באומץ על העיירה הדל (Hedel) במשך שלושה ימים, מול כוח גרמני גדול בהרבה, לפני שנאלצו לסגת נסיגה טקטית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אתרים הולנדיים העוסקים בבריגדה:
    • NTR, Irenebrigade, Andere Tijden (בהולנדית)
    • Prinses Irene Brigade, www.prinsesirenebrigade.nl