בריציטיניב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Baricitinib
Olumiant
נתונים כימיים
מסה מולרית 371.417 יחידת מסה אטומית מאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
נתונים פרמוקוקינטיים
זמינות ביולוגית 79%
מטבוליזם CYP3A4 (<10%)
זמן מחצית חיים 12.5 שעות
הפרשה 75% שתן, 20% צואה
בטיחות
דרכי מתן דרך הפה
מזהים
קוד ACT L04AA37 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר CAS 1187594-09-7
PubChem 44205240
ChemSpider 26373084
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בריציטיניב (באנגלית: Baricitinib, או בשמה המסחרי Olumiant) משמשת לטיפול בדלקת מפרקים שיגרונית (באנגלית: Rheumatoid Arthritis), כמו כן לטיפול במבוגרים הסובלים מדלקת עור אטופית מתונה עד חמורה, הידועה גם כאקזמה אטופית, ולטיפול בקרחות אזוריות (Alopecia areata). בנוסף, לאחרונה היא אושרה לשימוש בחולי COVID-19.

התרופה פועלת במנגנון של עיכוב אנזימים בשם JAK1 ו-JAK2.

אולומינאט מאושרת לשימוש בארצות הברית ובמדינות האיחוד האירופי. תופעת לוואי חשובה של עיכוב JAK היא הסיכון לזיהום חיידקי, מיקובקטריאלי, פטרייתי או ויראלי.

אופן נטילת התרופה: טבליה (1mg,‏ 2mg,‏ 4mg).

טווח מינון: פעם אחת ביום.

שימושים רפואיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולומיאנט משמשת לטיפול במבוגרים הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית מתונה עד חמורה, בהם טיפול קודם בתרופה אנטי ראומטית אחת או יותר מקבוצת Disease modifying anti-rheumatic drugs – DMARD, הנחשבות כקו ראשון לטיפול בדלקת פרקים שגרונית, לא היה יעיל דיו או היה בלתי נסבל.

אולומיאנט פועלת על ידי הפחתת פעילותו של אנזים ה-JAK אשר מעורב בתהליכים דלקתיים. באמצעות הפחתת פעילותו של אנזים זה, אולומיאנט מסייע בהפחתת כאב, נוקשות ונפיחות במפרקים. כמו כן, הוא עוזר בהאטת הפגיעה במפרקים שהיא חלק ממהלך המחלה.

בשנת 2022, ה-FDA אישר את השימוש בתרופה לטיפול במבוגרים חולי קורונה שנזדקקו לאשפוז ולחמצן. התרופה אושרה לשימוש הן בחולים שנדרשו להנשמה אינבסיבית באמצעות ECMO, והן למטופלים שלא נדרשו לה. מדובר בתרופה האימיונומודולטורית הראשונש שקיבלה את אישור ה-FDA לטיפול בחולי COVID-19. כמו כן, באותה שנה, אולומינאט אושרה על ידי ה-FDA לשימוש בטיפול בקרחות אזוריות חמורות.

אולומיאנט משמשת גם לטיפול במבוגרים הסובלים מדלקת עור אטופית מתונה עד חמורה, שאמורים לקבל טיפול מערכתי. באמצעות הפחתת פעילותו של אנזים ה-JAK, אולומיאנט מסייע בשיפור מצבו של העור ומפחית גרד. בנוסף, הטיפול מסייע בשיפור איכות השינה ואיכות החיים הכללית של החולים בדלקת עור אטופית בדרגה חמורה. הטיפול הראה שיפור בהקלה על תסמיני כאב עורי, חרדה ודיכאון הקשורים בדלקת עור אטופית.

התוויות נגד[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרופה טרטוגנית ועל כן אסורה לשימוש בהריון. השימוש אסור במידה וידועה רגישות לאחד ממרכיבי התרופה או יותר. אולומיאנט אינו מומלץ לשימוש בשילוב עם מעכבי JAK אחרים, אימונו-מודולטורים ביולוגיים, ציקלוספורין או מדכאי חיסון חזקים אחרים.

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות הלוואי מהטיפול מאולומינאט משפיעות על מספר מערכות:

  • הטיפול מעלה את הסיכון לזיהומים חדשים או להחמרה של זיהום קיים על ידי הגברת הסיכון לשפעול ויראלי (בין היתר התפרצות של שלבקת חוגרת – Herpes Zoster, זיהומי Herpes Simplex, זיהומים בדרכי השתן וזיהומים במערכת הגסטרואינטסטינאלית). תופעת לוואי שכילה יחסית היא זיהום בדרכי הנשימה העליונות. אי לכך, על המטופל להיות ערני להופעת סימנים כגון חום, עייפות מוגברת, פריחה עורית, שיעול שאינו חולף, הזעות ליליות ויריה במשקל.
  • הטיפול מעלה סיכון לקרישיות יתר. יש לשקול מתן טיפול באנשים הסובלים או סבלו בעבר מפקקת ורידים או תסחיפים ריאתיים.
  • השימוש באולומינאט עלול להביא לעלייה ברמת השומנים בדם (היפרליפידמיה). יש לנטר מקרוב פרופיל ליפידים במטופלים.

אולומיאנט ו-COVID-19[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מאפריל 2021, איגוד התרופות האירופאי EMA, מעריך את האפשרות להשתמש באולומינאט כחלק מהטיפול בחולי קורונה מאושפזים הנזקקים לתוספת חמצן.

בינואר 2022, המליץ ארגון הבריאות העולמית WHO על השימוש באולמינאט למטופלים במצב קשה ועד קריטי. מחקר RCT שנערך באותה תקופה הראה כי בקרב חולי COVID-19 שנזדקקו להנשמה מלאכותית, נמצאה ירידה של 46% בתמותה מכלל הסיבות בקבוצה שקיבלה טיפול באולמינאט, לעומת קבוצת הפלצבו.

במאי 2022, ה-FDA אישר את השימוש באולומיאנט בחולי COVID-19 מבוגרים המאושפזים ונדרשים להנשמה אינבסיבית או לא אינבסיבית, או שימוש ב-ECMO לייצובם. המינון המומלץ לטיפול בהם הוא 4 מ"ג פעם ביום במתן פומי למשך 14 ימי טיפול או עד לשחרור מבית החולים (המוקדם מביניהם).

אינטראקציות/תגובות בין תרופתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התרופה עוברת פירוק לתוצרים בעלי היקף נמוך לכן כמעט ואין לה פוטנציאל לביצוע אינטראקציות עם תרופות אחרות. לפי מחקרים, למעכבי האנזימים CYP3A4,‏ CYP2C19,‏ CYP2C9,‏ CYP3A4 אין השפעה רלוונטית על ריכוז התרופה בדם. לא ניתן לשלול אינטראקציה עם מדכאי חיסון אחרים.

מנגנון פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולומיאנט מעכבת באופן הפיך את פעילותם של האנזימים ממשפחת (Janus kinase (JAK. מדובר בקבוצה של 4 אנזימים מסוג טירוזין קינאז, שתפקידם לזרחן את שייר הטירוזין בחלבוני הSTAT ובכך לסייע בהעברת האיתותים המושרים על ידי הציטוקינים, אשר מופרשים מתאים שונים כתוצאה מגירוי דלקתי. מסלולי JAK-STAT רבים באים לידי ביטוי בתאי דם לבנים, לכן הם מעורבים בוויסות של מערכת החיסון. כתוצאה מכך עיכוב של המסלול יוביל להפחתת התגובה הדלקתית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בריציטיניב בוויקישיתוף

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.