ברנאר ונדרמרש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברנאר ונדרמרש

ברנאר וַנדֶרמֶרשׁ (Bernard Vandermeersch; ‏ 1937 – ) הוא פלאואנתרופולוג ופרהיסטוריון צרפתי המתמחה בחקר האדם הניאנדרטלי.

קורות חייו ופועלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ונדרמרש נולד בעיר וֶרוויק (צר') בחבל נור–פה-דה-קאלה שבצפון צרפת. למד זואולוגיה, גאולוגיה ופלאונטולוגיה בסורבון ואת עבודת הדוקטורט עשה בהנחיית הפלאואנתרופולוג Jean Piveteau (צר'). בשנים 1964–1983 חקר ולימד במסגרת המעבדה הפלאונטולוגית של בעלי חוליות באוניברסיטת פייר ומארי קירי. משנת 1983 ועד לפרישתו ב-2001 כיהן כפרופסור מן המניין באוניברסיטת בורדו והקים בה את המעבדה האנתרופולוגית. ונדרמרש יצר את יחידת המחקר "מוצא ואבולוציה של ההומו ספיינס" במרכז הלאומי למחקר מדעי של צרפת (CNRS).

רישום שלד האדם הניאנדרטלי שנחשף במערת כבארה על ידי הצוות הישראלי-צרפתי שעמו נמנה ונדרמרש

ברנאר ונדרמרש התמקד בחקר התרבות המוסטרית (התקופה הפלאוליתית התיכונה) בשני אזורים – דרום-מערב צרפת והמזרח הקרוב, ובשתי אוכלוסיות – האדם הניאנדרטלי והאדם המודרני המוקדם, והתעניין ביחסים האפשריים ביניהם (כגון רביית-כלאיים ותירבוּת) וכן בשאלת היכחדותם של הניאנדרטלים.

בישראל לקח חלק בחפירות באתרי מפתח של התקופה הפלאוליתית התיכונה במסגרת תוכנית המחקר שהוביל בשנים 1964–1980 בנושא "התפתחות אוכלוסיות ותרבויות במזרח הקרוב מסוף התקופה הפלאוליתית התחתונה ועד ראשית התקופה הפלאוליתית העליונה". בשנים 1965 עד 1979, בהפסקות, ניהל את החפירות במערת קפזה. בשנים 1982–1990 השתתף בחפירות במערת כבארה בצוות עם עופר בר-יוסף וברוך ארנסבורג וחקר לצדם גם במערת היונים. ברנאר ונדרמרש הדגים במחקריו נוכחות בו-זמנית של בני אדם מודרניים (אנטומית) מוקדמים ושל הניאנדרטלים המאוחרים בתקופה הפלאוליתית התיכונה באזורים הללו.

בצד עבודתו באקדמיה שימש ונדרמרש בשנים 1972–1984 כמנהל העתיקות הפרהיסטוריות בחבל פואטו-שראנט וכן פעל ביחידה להיסטוריה ולפרהיסטוריה של "הוועדה לעבודות היסטוריות ומדעיות" (צר'), מוסד מחקר הכפוף למיניסטריון החינוך של צרפת ומטרתו, בין היתר, לקדם את עבודתן של אגודות מדעיות. ונדרמרש יסד יחד עם ז'אן פרו את כתב העת Paléorient (צר') העוסק בפרהיסטוריה של דרום-מערב אסיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]