ברנום בראון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ברנום בראון
Barnum Brown
לידה 12 בפברואר 1873
קרבונדייל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 5 בפברואר 1963 (בגיל 89)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי פלאונטולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות המוזיאון האמריקאי לתולדות הטבע עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ברנום בראון עובד בשטח

ברנום בראוןאנגלית: Barnum Brown;‏ 12 בפברואר 1873 - 5 בפברואר 1963[1]) היה פלאונטולוג וצייד מאובנים אמריקאי. בראון ידוע בכך שגילה את המאובן השני של טירנוזאורוס רקס וכן גולגולת שלמה של טריצרטופס, וביחד עם קריירה עשירה הפך לאחד מציידי המאובנים הידועים ביותר בסוף התקופה הוויקטוריאנית והמאה ה-20.

מחקריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראון נתמך על ידי המוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע (AMNH) ובאמצעות תמיכה זו עסק הן בחפירת מאובנים והן בקניית מאובנים שהתגלו בחפירות של אחרים. בראון לא רק אסף מאובני דינוזאורים אלא כל פריט בעל מדעי כלשהו. לעיתים קרובות אף שילם כדי שמאובנים ישלחו למוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע, וכל גילוי מין חדש לווה בהחלפת מכתבים בין בראון למגלה.

לאחר שעבד מספר משמעותי של שנים בויומינג עבור המוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע בסוף שנות ה-90 של המאה ה-19, בראון הוביל משלחת מחקר לתצורת הל קריק בדרום-מזרח מונטנה. שם, ב-1902, חפר וגילה את השרידים המתועדים הראשונים של טירנוזאורוס רקס.[2][3] תצורת הל קריק הניבה מספר רב של מאובנים שיכלו למלא בקלות קרון רכבת שלם. הצוות של בראון נהג אף הוא לפוצץ שכבות סלע כבדות שהסתירו מאובנים באמצעות דינמיט כפי שהיה נהוג אז. המאובנים שנתגלו הובלו באמצעות עגלה רתומה לסוסים וסבלים שנעזרו במנופי עץ וגלגלות בהרמת המאובנים. רק לעיתים קרובות תועד גם אזור גילוי המאובנים.

אחרי עשור במונטנה בראון עבר לאלברטה בקנדה וחיפש מאובנים בנהר רד דיר שליד דרומהלר. באזור זה בילו בראון וצוותו במהלך אמצע העשור השני של המאה ה-20. הם שטו בנהר בסירה בעל תחתית שטוחה (flatboat) ועצרו מדי פעם לחפש מאובנים באזורים מבטיחים. מתחריהם היו בני משפחת שטרנברג אך למרות היריבות המדעית הם ובראון היו ידידים.

אחת מתגליותיו החשובות של בראון הייתה רגליים אחוריות של אלברטוזאורוס שנתגלו ב-Dry Island Buffalo Jump Provincial Park בשנת 1910. מאובנים אלה נשכחו ושכבו במשך שנים במחסן של המוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע בניו יורק. מאוחר יותר ד"ר פיל קרי, שהיה ראש מחלקת מחקר הדינוזאורים במוזיאון טירל המלכותי בשנות ה-90 של המאה ה-20, איתר מחדש את האתר בו נמצאו העצמות בעזרת תצלום ישן ששימש כמדריך, ופתח את האתר לחפירות ב-1998.

בראון חי בסוף עידן של תגליות מדעיות חסרות תקדים והיה אחד מהמדענים המרתקים וה"צבעוניים" של התקופה. הוא נקרא בחיבה "Mr. Bones" ("מר עצמות") על ידי מעריציו.[4] באתרי חפירות בקנדה בראון צולם לעיתים קרובות לובש מעיל פרווה גדול. מאוחר יותר, בזמן מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה, הוא עבד כ"נכס מודיעיני". במהלך מסעותיו הרבים מחוץ לארצות הברית שימש כמרגל תעשייתי עבור חברות נפט תמורת תשלום.

אשתו השנייה של בראון, ליליאן בראון, כתב ספר זכרונות I Married a Dinosaur (הוצאת Dodd Mead,‏ 1950 ) המתאר את המשלחות שהשתתפה בהם יחד עם בעלה, ברנום בראון.

בראון נקבר באוקספורד, ניו יורק, העיר שבה גדלה אשתו הראשונה.[5]

סרט ה-IMAX מ-1998: טי-רקס: בחזרה לקרטיקון ערך מחווה לבראון, שגולם על ידי לורי מרדוק.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Barnum Brown: Dinosaur Hunter" Walker Books for Young Readers (2006) ISBN 0802796028
  • Archival Field Notebooks of Paleontological Expeditions - American Museum of Natural History
  • "Bones for Barnum Brown: Adventures of a Dinosaur Hunter" (1985) ISBN 0875650112
  • "Tyrannosaurus Rex & Barnum Brown" (Dinosaurs & Their Discoverers Series) by Brooke Hartzog (1999) ISBN 0823953289
  • "A Triceratops Hunt In Pioneer Wyoming: The Journals Of Barnum Brown & J.p. Sams: The University Of Kansas Expedition Of 1895" (2004) ISBN 0931271770
  • "Barnum Brown: The Man Who Discovered Tyrannosaurus Rex" by Lowell Dingus and Mark A. Norell (2010) ISBN 0520252640

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ברנום בראון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]