בשאר מוראד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בשאר מוראד
בשאר מוראד בהופעה ברמאללה, 2019
בשאר מוראד בהופעה ברמאללה, 2019
לידה 1993 (בן 31 בערך)
דחיית אל-בריד, א-ראם, יהודה ושומרון עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות הרשות הפלסטינית, מזרח ירושלים
תקופת הפעילות מ-2015 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית, ערבית עריכת הנתון בוויקינתונים
www.basharmurad.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

בשאר מוראדערבית פלסטינית: بشار مراد נולד ב-7 בפברואר 1993) הוא מוזיקאי, זמר, ופזמונאי ממזרח ירושלים.

בין השירים שמבצע וקנו תהודה שירים פרי עטו ופרי הלחנתו ועיבודו. בשירים אלה עוסק באופן פורץ דרך בסוגיות של החברה המסורתית ומגדר, וכן בחיי הפלסטינים. שמו יצא בזירה הבינלאומית לאחר שיתוף הפעולה עם להקת הטארי, נציגת איסלנד בתחרות האירוויזיון שנערכה בתל אביב-יפו, בשיר "קלפי/צאמד"[1], במקביל להנפה המחאתית של דגל פלסטין באירוע הגמר ההמוני.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוראד נולד בדחיית אל בריד לפאדיה דאיבס ולסעיד מוראד, וגדל בבית חנינא[2].

אביו, סעיד, הוא מוזיקאי ומייסד להקת סאברין[3] שהתפרסמה בישראל בשנות ה-80 וה-90, ונחשבת לחלוצה במוזיקה הפלסטינית האלטרנטיבית. בשאר נולד בתקופת שיא פועלה של הלהקה, והתבגר בסביבה שופעת מוזיקה, שירה ותרבות. מוראד מעיד על עצמו שהמוזיקה הייתה מפלט חיוני עבורו בילדותו ובחרותו, תחת מגף המשטר הצבאי וכחריג בחברה שמרנית בה לקהילה מעורבות משמעותית בחיי הפרט[2].

עם השלמת חוק לימודיו בבית הספר האמריקאי בירושלים התקבל לברידג'ווטר קולג' (אנ') בווירג'יניה, והשלים תואר ראשון. בתקופה זו גיבש את עמדתו שמרכז חייו יהיה בפלסטין ושברצונו שגוף היצירה שלו ייכתב בערבית פלסטינית[2].

ב-2014 שב להתגורר במזרח ירושלים.

חייו המקצועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת הכשרתו האומנותית החל בביצועי גרסאות כיסוי לשירים מוכרים, בעיקר באנגלית, אותם העלה לערוץ היוטיוב שלו החל משנת 2009, ובהמשך החל לעבד גרסאות הכיסוי בסגנון מזרח תיכוני. במשך שנה למד בבית הספר רימון, והיה לתלמיד הפלסטיני הראשון בו מיהודה ושומרון.

עתה, מרבית ביצועיו הם של שירים שכתב, הלחין ועיבד בעצמו, והופקו באמצעות הלייבל אגודה עבור פיתוח אומנותי סאברין.

חלק משיריו הופקו באמצעות תמיכה מקרנות וארגוני תרבות דוגמת "תוכנית לפרסי הפקות מקור תרבותיות" שאפשרה את הוצאתו לאור של השיר "חבורת בטלנים"[4], מילות השיר, כמו הקליפ, מציגות דמויות שוליים הבוחרות בדרכן. שירו "אני גבר גבר"[5] הופק בשיתוף ובאמצעות ארגון הנשים של האו"ם, ומאייר את המציאות המגדרית הנוקשה מעיניו של בן 10, ומציאות חלופית לה[2].

את הסרטונים המלווים את שיריו הוא מתסרט ומביים, ומפיק בסיוע אומנים ואומניות פלסטיניות מקומיות.

ב-2024, מוראד השתתף בקדם האירוויזיון האיסלנדי Söngvakeppnin,עם שירו "Wild West".השתתפותו הייתה שנויה במחלוקת, בעיקר בגלל התבטאויות פוליטיות רמוזות בשיר ובהופעה ובגלל העובדה שהוא לא מאיסלנד.הוא עלה לגמר של הקדם, אך הפסיד להרה ביורק. אחרי התחרות, הזמר עתר לרשות השידור האיסלנדית RÙV בטענה שהתוצאות לא היו הוגנות, אבל הם דחו את הטענה. בנוסף היו קריאות מטעם מצביעי מוראד לפסול את הניצחון של ביורק בטענה שחלק מהקולות נספרו לטובתה במקום לטובתו של מוראד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בשאר מוראד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ صامد (בערבית), ראו גם צומוד
  2. ^ 1 2 3 4 אתר למנויים בלבד איה חיות, אני פלסטיני גאה: בשאר מוראד על הקליפ נגד הכיבוש ועל שליחותו כגיי, באתר הארץ, 11 בפברואר 2019
  3. ^ صابرين(בערבית) "הסבלניים"
  4. ^ شلة همل(בערבית), יוטיוב
  5. ^ أنا زلمة(בערבית), יוטיוב