בתי את בוכה או צוחקת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בתי את בוכה או צוחקת


פגז אחרון התפוצץ ושתק,
עטפה הדממה את העמק.
ילדה בגדות יצאה ממקלט,
ואין בתים עוד במשק.
אמא, היה לנו בית ירוק
עם אבא ובובה ושסק.
הבית איננו, ואבא רחוק,
אימי את בוכה או צוחקת.

הביטי למעלה, בתי, אל ההר,
ההר שהיה כמפלצת.
עוד יש תותחים, ילדתי, על ההר,
אך הם מאיימים על דמשק.

"בתי את בוכה או צוחקת" (מוכר כ"האם את בוכה או צוחקת") הוא שיר שנכתב לאחר מלחמת ששת הימים. השיר מתאר את המצב ביישובי הצפון לאחר המלחמה ואת ההקלה שחשו התושבים עם הרחקת התותחים הסורים מישובי עמק החולה.

השיר נכתב על ידי יובב כץ מיד עם סיום הקרבות ברמת הגולן, והולחן על ידי דוד קריבושי. השיר זכה למספר ביצועים, ביניהם של חוה אלברשטיין, יפה ירקוני, מרגלית צנעני, וכן ביצוע משותף של דבורה דותן ועליזה רוזן.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדים במקלט בגדות במהלך אחת ההפגזות הסוריות על האזור
ראש הממשלה לוי אשכול (במרכז) בביקור בגדות ב-8 באפריל 1967, יום לאחר ההפגזות הכבדות שספג הקיבוץ. איתו הרמטכ"ל יצחק רבין (משמאל) ואלוף פיקוד הצפון דוד אלעזר (מימין)

החל מסיום מלחמת העצמאות ועד למלחמת ששת הימים ניצבו ישובי עמק החולה המזרחיים בקו הראשון מול הסורים. הצבא הסורי ישב על קו המצוקים ברמת הגולן, וממנו שלט על ישובי עמק החולה. לאורך השנים סבלו היישובים הישראלים מתקריות רבות שכללו הפגזות, ניסיונות חדירה, הטמנת מוקשים בשדות החקלאיים, צליפות וכדומה. במקרים רבים נפגעו תושבי העמק בתקריות.

קיבוץ גדות הוקם בשנת 1949 באחד מהשטחים המפורזים שנקבעו בהסכם שביתת הנשק עם סוריה לאחר מלחמת העצמאות. הקיבוץ שכן במרכז הגזרה באזור ציר גשר בנות יעקב. בדומה לשאר ישובי עמק החולה, ספג הקיבוץ הפגזות רבות מהמוצבים הסורים בצידו השני של הגבול, ובראשם מוצב המורתפע (כיום מצפה גדות).

ב-7 באפריל 1967 התפתח יום קרב בין ישראל לסוריה, במהלכו הופלו שישה מטוסי מיג-21 של חיל האוויר הסורי. במהלך היום ספגו היישובים הישראלים לאורך הגבול הפגזות כבדות. אש רבה רוכזה לכיוון קיבוץ גדות, ובסיום היום נפגעו כמעט כל הבתים בקיבוץ.

חודשיים מאוחר יותר, במהלך מלחמת ששת הימים, כבשה ישראל את רמת הגולן, כשהיא מסירה את איום התותחים הסורים על ישובי עמק החולה. מנו שקד, מפקד החטיבה המרחבית 3 שכבשה את אזור בית המכס העליון, ניצב במוצב המורתפע וממנו שידר לחברי גדות בקשר את המילים: "מכאן אתם נראים גדולים שבעתיים".

בשיר מופיעה גם השורה "זורם הירדן מתפתל כשיכור ... ואיש לא יסב את מימיו לאחור", כשהכוונה היא לניסיון הסורי להטות את מי הירדן בשנים שלפני מלחמת ששת הימים.

השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

יובב כץ נולד בשנת 1936 בקיבוץ נען. בשנת 1958 התגורר לזמן מה בקיבוץ גדות. במלחמת ששת הימים לחם בסיני כמפקד סיירת של גדוד שריון באוגדה 38. עם סיום הלחימה, שמע את הידיעות על כך שגם רמת הגולן נכבשה. כץ כתב את השיר מיד לאחר מכן תחת רושם הידיעות.

השיר הולחן על ידי דוד קריבושי, והתפרסם לראשונה בביצוע של עליזה רוזן ודבורה דותן. השיר בוצע מספר רב של פעמים על ידי מבצעות שונות (כמו יפה ירקוני, שלומית אהרון ומרגלית צנעני), אחד הביצועים המוכרים לשיר הוקלט על ידי חוה אלברשטיין ויצא לאור בשנת 1968.[1]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]