בתי קולנוע לואוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בתי קולנוע לואוס
קולנוע לואוס בלינווד, וושינגטון בשנת 2005, לפני שמותג מחדש כ-AMC
קולנוע לואוס בלינווד, וושינגטון בשנת 2005, לפני שמותג מחדש כ-AMC
נתונים כלליים
מייסדים מרקוס לואו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1904–2006 (כ־102 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת אם תאגיד לואס עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
ענפי תעשייה motion picture, video and television programme activities עריכת הנתון בוויקינתונים
 
cineplex.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בית קולנוע לואוס היסטורי בג'רזי סיטי

בתי קולנוע לואוסאנגלית: Loews Cineplex Entertainment, Loews Incorporated, Loew's או Loews) הייתה רשת בתי הקולנוע הגדולה ביותר בצפון אמריקה. הרשת נוסדה בשנת 1904 על ידי מרקוס לואו. בין 1924 ל-1959 הייתה חברת-האם של חברת ההפקה וההפצה MGM ויצרה את הגוף החזק ביותר בתחום ההפקה, ההפצה וההקרנה של סרטי קולנוע. ב-2005 מוזגה אל רשת AMC Theatres. עד 2017 נשאו בתי הקולנוע של הרשת את המותג Loews, אך אז מותגו מחדש לתוך המותגים AMC, AMC Classic and AMC Dine-In.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1904 החל מרקוס לואו לפתח רשת של מתקני ניקלודאון בסינסינטי, אוהיו להקרנת סרטים קצרים. בהמשך הסב אולמות וודוויל להקרנת ראינוע ויצר רשת של אולמות קולנוע ייעודיים שנפרסו בערים לכל רוחב ארצות הברית, בעיקר בהחוף המזרחי והמערב התיכון.

בשנת 1924, מתוך רצון לשלוט על כל שרשרת הייצור של הפקה, הפצה והקרנה של סרטי קולנוע, רכש לואו שלושה אולפני קולנוע מהוליווד: סרטי מטרו, סרטי גולדווין של סמואל גולדווין ואדולף צוקור ואולפני מאייר. כך נוצרה חברת ההפקה מטרו גולדווין מאייר (MGM), כחברה בת של לואוס. הדבר יצר שינוי מבני בתעשיית הקולנוע האמריקאית והפך אותה לאוליגופול הנשלט על ידי קבוצות ענק של חברות אולפנים שיש להם זרוע הפצה ורשת בתי קולנוע בבעלותן. ב-1948 החל הממשל הפדרלי להאבק בתופעה המנוגדת לחוקי ההגבלים העסקיים ולפי פסק דין בית המשפט העליון של ארצות הברית United States v. Paramount Pictures, (Inc., 334 U.S. 131 (1948) שנקרא גם Hollywood Antitrust Case of 1948).[1] פורקה ב-1959 חברת ההקרנה - בתי הקולנוע לואוס - מחברת ההפקה וההפצה MGM. רשת בתי הקולנוע נרכשה על ידי חברת ההחזקות של לורנס ורוברט טיש.

בשנת 1985 נמכרה הרשת לסרטי טריסטאר, ב-1987 הפכה טריסטאר לחלק משותפות Columbia Pictures Entertainment, שנרכשה ב-1989 על ידי סרטי סוני. ב-1994 יצרה סוני יחד עם מג'יק ג'ונסון רשת בתי קולנוע שיועדו למרכזי הערים הגדולות תחת המותג Magic Johnson Theaters שפעלה בלוס אנג'לס, ניו יורק ומרילנד עד 2010.[2][3]

ב-1998 מוזגה הרשת עם Cineplex Odeon Corporation מקנדה ליצירת רשת Loews Cineplex Entertainment, שהפכה לאחת מרשתות בתי הקולנוע הגדולות בעולם, עם אולמות בארצות הברית, קנדה, מקסיקו, דרום קוראה וספרד. אולם ב-2001 הכריזה הרשת על פשיטת רגל ולאחר סדרת מיזוגים ומכירת נכסים, נרכשה ב-2005 על ידי רשת AMC Theatres.[4]

Loew's wonder theaters[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1930 פתחה הרשת חמישה בתי קולנוע מפוארים וגדולים במיוחד, במבנים בעלי ערך ארכיטקטוני והיסטורי בסביבות ניו יורק תחת השם "Loew's wonder theaters" (תיאטרון הפלאות של לואו)". במנהטן ("רחוב 175"), ברוקלין ("קינגס"),[5] ברונקס ("פרדייז"), קווינס ("ולנסיה")[6] וג'רזי סיטי.[7] רובם הפכו לכנסיות ומרכזי תרבות קהילתיים. רק הקולנוע בג'רזי סיטי משמש עדיין כבית קולנוע להקרנת קלאסיקות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בתי קולנוע לואוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]