ג'ארד פוליס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ארד פוליס
Jared Schutz Polis
לידה 12 במאי 1975 (בן 48)
בולדר, קולורדו, ארצות הברית
שם לידה Jared Polis Schutz עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בן או בת זוג Marlon Reis עריכת הנתון בוויקינתונים
polis.house.gov
מושל קולורדו ה־43
8 בינואר 2019 – מכהן
(5 שנים ו־14 שבועות)
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם המחוז ה-2 של קולורדו
3 בינואר 20093 בינואר 2019
(10 שנים)
פרסים והוקרה
פרס אוטלי (2006) עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ארד שוץ פוליסאנגלית: Jared Schutz Polis; נולד ב-12 במאי 1975) הוא פוליטיקאי יהודי-אמריקאי מהמפלגה הדמוקרטית, המכהן כמושל קולורדו משנת 2019. קודם לכן היה חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם המחוז השני של קולורדו. הוא נבחר למושל בנובמבר 2018 ובכך היה למושל הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית שנבחר בהיותו הומו גלוי וגם הנבחר הראשון בבית הנבחרים של ארצות הברית בהיותו הומו גלוי[1].

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוליס נולד בבולדר. הוא רכש תואר ראשון במדע המדינה מאוניברסיטת פרינסטון, לאחר שסיים את בית ספר "לה הויה קאונטי דיי סקול", ומתגורר בבולדר שבקולורדו. הוא בן לסטיבן שוץ וסוזאן פוליס שוץ.

עסקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוליס ייסד כמה חברות המוערכות בלמעלה מ-160 מיליון דולר. הוא ייסד את חברת "אמריקן אינפורמיישן סיסטם", חברת גישה אינטרנטית, אירוח אתרים וספקית שרותי אפליקציות. פוליס, ביחד עם שותפיו, ייסדו במשותף את bluemountainarts.com, אתר לכרטיסי ברכה און-ליין, אשר נמכר לחברת Excite@Home שלוש שנים מאוחר יותר בעסקה בשווי של 780 מיליון דולר. מאוחר יותר חברת אקסייט מכרה את האתר ב-200 מיליון דולר. ב-1998, הוא העלה אתר פרחים בשם "פרו-פלאוורס", אשר התרחב לידי תאגיד "פרובאייד קומרס" בע"מ ונרכש בידי תאגיד "לייברארי מדיה קורפוריישן". ב-2001, הוא ייסד את חברת "סונורה אנטרטיינמנט גרופ", אשר התפתחה לידי רשת בתי קולנוע המקרינים סרטים מדובבים או מתורגמים בשורות תרגום לספרדית. ב-2006, הוא ייסד את חברת "טקסטארס". ב-2004, מגזין "פורטשן" העריך את הונו בכ-160 מיליון דולר.

פילנתרופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2000, פוליס ייסד את "קרן ג'ארד פוליס", אשר שמה למטרה "ליצור הזדמנויות להצלחה דרך חינוך וגישה טכנולוגית". התוכניות העיקריות של קרן זו הם בעיקר "פרס ההכרה למורה", "קשר הקהילה והמחשב", אשר משפץ ותורם יותר מ-3,500 מחשבים לשנה לביתי ספר וארגונים ללא מטרת רווח, כמו גם "דו"ח הקרן של ג'ארד פוליס" החצי שנתי. ב-2004, הוא ייסד את "ניו אמריקה סקול", אשר משמש כבית ספר למהגרים בוגרים בגיל התיכון ומתפרס על שלושה קמפוסים באזור דנבר-מטרו. פוליס משמש שם כמפקח על בית הספר. ב-2005, הוא היה מבין מייסדי "דה אקדמי אוב אורבן לירנינג" בנדבר, במטרה לשרת נוער חסר בית או נוער החי בתנאים בלתי יציבים.

פוליס יושב במועצת המנהלים של "מועצת שימור הבוחרים", ארגון ששם למטרה לתמוך במועמדים ששומרים על איכות הסביבה וחינוך הציבור בנושא זה, כמו גם ב"היוזמה של קולורדו לבריאות הצרכן", "הליגה נגד השמצה", וכן סגן יושב ראש בוועד מדינת קולורדו לשיפור בתי ספר תיכוניים. הוא יושב ראש הוועד לנושאי השכלה פיננסית והשקעות, אשר יוסדה בידי האיגוד הלאומי של מועצות המדינה לחינוך, ויושב ראש משותף למועצת מדינת קולורדו לחינוך, בכח המשימה של מועצה זו לחינוך מקוון. פוליס קיבל את תואר הפילנתרופ המצטיין ביום הפילנתרופ של שנת 2006 בקולורדו. במשך הזמן צבר פרסים רבים, כולל, פרס לחינוך בבולדר שבקולורדו (2007), הפרס הקהילתי של קרן קאופמן, פרס הקונסול הכללי של מקסיקו, פרס לטעמים הומניטריים בקולורדו ע"ש מרתין לותר קינג ג'יי. אר, ופרס הליגה נגד השמצה לבניית הקהילה בבולדר שבקולורדו.

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מועצת המדינה לחינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוליס במסע בחירות במהלך הקמפיין של שנת 2008, במחוז ה-2 של קולורדו

בשנת 2000, פוליס נבחר כחבר כללי במועצת מדינת קולורדו לחינוך וכיהן שם כהונה אחת של שש שנים, עד ינואר 2007. בחירתו למועצה זו הייתה מהבחירות הצמודות ביותר שהיו בהיסטוריה של המועצה, כשהוא מנצח בהפרש של 90 קולות מתוך 1.6 מיליון בוחרים. הוא היה שותף בצוות שעיצב ותכנן את "תיקון 23", תיקון לחוקת קולורדו אשר דורש מהמדינה, להגדיל את ההוצאה השנתית פר תלמיד במערכת חינוך החובה, ולעשות כן לפי מדד האינפלציה פלוס שכר ההרשמה פלוס אחוז אחד נוסף, וזאת עד שנת 11–2010.

משאלי קלפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוליס מכהן כיושב ראש משותף בארגון "קולורדואים למען ממשל נקי", ועדה שתמכה בתיקון מס' 41 לחוקת קולורדו, יוזמה אזרחית למשאל קלפי בנוגע לאיסור על אנשי ממשל בקבלת מתנות מידי לוביסטים רשומים, ותיקון שמייסד מגבלה של 50 דולר שנתיים בקבלת מתנות מאנשים שאינם לוביסטים. התיקון גם יוצר ועדת אתיקה עצמאית, וכן תקופת צינון של שנתיים, לפני שיהיה מותר למחוקק לשעבר בבית המחוקקים של קולורדו או נציג קולורדו ארצי להתחיל בעבודה כלוביסט. בנובמבר 2006, כ-62.3% ממצביעי קולורדו, בעודם הולכים להצביע בבחירות הרגילות, אישרו במשאל הקלפי את תיקון "האתיקה בממשל" לחוקת קולורדו.

פוליס גם משמש כיושב ראש משותף של קמפיין "בניית העתיד שלנו", אשר תמך במשאל הקלפי לשאלה מספר 3A לציבור, בנוגע לבית ספר עמק בולדר, משאל לגבי הקצאה של 296 מיליון דולר באיגרות חוב לשיפור ומודרניזציה למתקני בית הספר הוותיקים והמתיישנים - הקצאת עבודות הבנייה הגדולה ביותר בהיסטוריה של מחוז זה דרך איגרות חוב והצעת איגרות החוב הגדולה ביותר לבית ספר בקולורדו באותה שנה. בנובמבר 2006, 58% ממצביעי מחוז בית ספר עמק בולדר הצביעו בקלפי לאשר את שאלה 3A לציבור.

בית הנבחרים של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

פוליס רץ לבית הנבחרים של ארצות הברית ב-2008, בתקווה לרשת את מושבו של מרק אודאל עבור המחוז ה-2 של קולורדו. הוא ניצח בפריימריס מאוד תחרותיים, כשהוא מנצח בקושי כנגד נשיאת הסנאט המדינתי של קולורדו, ג'ואן פיצ'ג'רלד, כמו גם כנגד מועמד איכות הסביבה וויל שאפורת', שהגיע למקום השלישי. בבחירות הכלליות שהתקיימו ב-4 בנובמבר 2008, הוא ניצח בגדול והושבע לתפקיד ב-3 בינואר 2009.

במושב הקונגרס ה-111, הוא מונה לחבר בוועדה לכללים ומנהל, הוועדה לחינוך ועבודה וועדת ההיגוי של המפלגה הדמוקרטית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ארד פוליס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ יצחק בן-חורין, וושינגטון, סיבה לגאווה: 3 יהודים הומואים בבית הנבחרים, באתר ynet, 3 בנובמבר 2010