ג'ואן היגינבות'ם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ואן היגינבות'ם
Joan Higginbotham
לידה 3 באוגוסט 1964 (בת 59)
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • המכון הטכנולוגי של פלורידה
  • בית הספר התיכון ויטני מ. יאנג מגנט
  • אוניברסיטת דרום אילנוי קרבונדייל
  • פרס נשים במדע החלל עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק נאס"א עריכת הנתון בוויקינתונים
בן זוג ג'יימס מיטשל
פרסים והוקרה
  • פרס נשים במדע החלל (2007)
  • מדליית השירות המצוין של נאס"א עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ואן היגינבות'םאנגלית: Joan Higginbotham, נולדה ב-3 באוגוסט 1964) היא האסטרונאוטית האפרו אמריקאית השלישית במספר. ג'ואן יצאה למשימתה בשנת 2006 ושהתה בחלל במשך כ-308 שעות. בזמן זה עסקה בהפעלת הזרוע הרובוטית SSRMS (אנ') ובביצוע מספר פעולות חשמליות בתחנת החלל הבין לאומית.

לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ואן היא בוגרת בית הספר התיכון וויטני יאנג מגנט שבשיקגו, בעלת תואר ראשון בהנדסת חשמל מאוניברסיטת דרום אילינוי בקרבונדייל אותו סיימה ב-1987. בעת לימודיה בקולג' הצטרפה ג'ואן לתוכנית INROADS, שהוקמה ב-1970 ומטרתה הייתה לסייע לנשים להשיג משרת הייטק. במסגרת התוכנית, התקבלה ג'ואן להתמחות בחברת IBM. ללימודיה, שכללו גם תואר שני בניהול מהמכון הטכנולוגי בפלורידה ב-1992 ותואר שני במערכות החלל מהמכון הטכנולוגי, ג'ואן הצטרפה במטרה להשתלב במערך הטכנולוגי של IBM[1]. בזמן שחיכתה להצעת עבודת מ-IBM הייתה זאת נאס"א שהציעה לה להגיע אליה למרכז החלל קנדי שבפלורידה – הצעה שג'ואן התקשתה לסרב לה.

קריירה בנאס"א[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד לפני סיום לימודיה, בשנת 1987 החלה ג'ואן את הקריירה שלה בנאס"א כאשר שימשה כמהנדסת חשמל בחטיבת מערכות החשמל והתקשורת שבמרכז החלל קנדי בפלורידה. לאחר כשישה חודשים, התקדמה ג'ואן להיות מובילה בניסוי הקשור למעבורת החלל קולומביה וכמהנדסת פרויקט מסלול גיבוי במעבורת אטלנטיס. היא השתתפה ב-53 שיגורים במהלך תשע השנים הראשונות שלה במרכז החלל קנדי והייתה אחראית על פרויקטים רבים כמו הכנת סימולציות, צוות גיבוי במערכות רבות וכו'[2]. בין תפקידיה, הובילה ג'ואן את ניסויי המסלול OV-102 של מעבורת קולומביה. כמו כן, הוטלו עליה כמה משימות מיוחדות בהן שימשה כעוזרת מטה ההנהלה של התפעול במעבורת והובילה צוות מהנדסים בביצוע תיקונים קריטים במכשירי ההדמיה של המעבורת.

צוות המשימה של ג'ואן STS-116

בנוסף, עבדה ג'ואן על תצוגה אינטראקטיבית המדגימה את פעולת מעבורת החלל במרכז המבקרים של מרכז החלל קנדי[3]. בסוף לימודיה ב־1996, לאחר 9 שנים במרכז החלל קנדי, נבחרה ג'ואן כמועמדת לשמש כאסטרונאוטית על ידי נאס"א ובאוגוסט שלאחר מכן עברה למרכז החלל ג'ונסון שביוסטון, טקסס. תפקידה של ג'ואן כלל בין היתר בדיקה של מודולים שונים בתחנת החלל הבינלאומית. המשימה האחרונה של ג'ואן הייתה הובלה של צוות תחנות החלל הבינלאומיות. במסגרת משימה זו לקחה ג'ואן חלק בצוות STS-116. במקור, התאמנה ושובצה ג'ואן עם צוות STS-117. ב-2002, יום לפני יום ההולדת שלה, קיבלה ג'ואן שיחת טלפון בה נודע לה שמשימתה נדחתה ולאחר שיבוץ מחדש של המשימות ועדכון הצוותים, הועברה לצוות STS-116. מבחינת ג'ואן זה היה הלם. כל חבריה היו ממשימה מספר 117 ואת חברי משימת 116 לא הכירה כלל. מראיון איתה, עולה כי התאכזבה לשמוע על שינוי צוות המשימה שלה, כיוון שחברי הצוות שלה מצוות המשימה STS-117 היו חברי נפש שלה. אולם, לאחר השלמת המשימה – התחברה ג'ואן לצוות "החדש" שלה גם כן [4].

המשימה התרחשה בשנת 2006 (בין ה-9 ל־22 בדצמבר) שם שהתה בחלל במשך כ-308 שעות (כמעט 13 יום) ונהפכה לאישה האפרו אמריקאית השלישית שהגיעה לחלל. משימתה הראשית של ג'ואן הייתה להפעיל את הזרוע הרובוטית SSRMS שאחראית על ביצוע התחזוקה וביצוע "תפיסות קוסמיות". בנוסף, ג'ואן הייתה אחראית על ביצוע פעולות חשמליות בתחנת החלל הבין לאומית והכנת התחנה לקליטה של המודולים של סוכנויות חלל אחרות כמו סוכנות החלל האירופית והיפנית ולהרחבתה העתידית כך שתוכל להכיל שישה אנשים במקום שלושה[3].

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ואן היגינבות'ם נולדה בשיקגו, אילינוי ב-3 באוגוסט 1964 והיא בת לאינז היגינבות'ם (שם האב לא ידוע). ג'ואן פרשה מעבודתה בנאס"א בנובמבר 2007 לאחר שטסה לחלל לביצוע משימתה במטרה לפתוח קריירה בסקטור הפרטי. בשנת 2011 עברה לעיר שארלוט ונישאה לחבר מועצת העיר ג'יימס מיטשל. כיום עובדת ג'ואן כמנהלת בסקטור הפרטי בחברת Collins Aerospace שעוסקת בתעופה מסחרית, עסקית, צבאית וטיסה לחלל – סגירת מעגל עבור ג'ואן [5].

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פועלה הרב בתחום החלל, שכלל שותפות בפרויקטים רבים (המעבורות קולומביה ואטלאנטיס) וטיסה לחלל, בנוסף להיסטוריה שעשתה כאשר נכנסה לתפקידי מפתח למרות היותה אישה שחורה – קיבלה ג'ואן מספר פרסים כמו פרס פלנטריום אדלר למדעי החלל[6] ופרס הוורד השחור מליגת האישה השחורה[7] בשנת 2007 ותואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת ניו אורלינס בשנת 2017[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ואן היגינבות'ם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]