ג'ובאני בלזוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ובאני בלזוני
Giovanni Battista Belzoni
לידה 5 בנובמבר 1778
פדובה, הרפובליקה של ונציה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בדצמבר 1823 (בגיל 45)
Ughoton, ניגריה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג שרה בלזוני עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – 3 בדצמבר 1823 עריכת הנתון בוויקינתונים
גילויים בולטים עתיקות מצרים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
חרותת על קיר חדר הקבורה בפירמידת חעפרע: "תגליתו של ג. בלזוני, 2 במרץ 1818"
שינוע פסלו של רעמסס השני ביוזמת בלזוני; הפסל מוצב במוזיאון הבריטי (אנ') ומכונה "ממנון הצעיר" (אנ')

ג'ובאני בלזוֹניאיטלקית: Giovanni Battista Belzoni; ‏5 בנובמבר 1778, פדובה3 בדצמבר 1823) היה חוקר מצרים העתיקה והרפתקן איטלקי. בין היתר הוא גילה את מקדש אבו סימבל.

קורות חייו ומעשיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ובאני בלזוֹני נולד בפדובה למשפחה ברוכת ילדים, היו לו 13 אחים ואחיות. המשפחה הייתה במקור מרומא ובגיל 16 חזר אליה. הוא למד הנדסה מספר שנים. בשנת 1798 רומא נכבשה על ידי כוחות צרפת ובשנת 1800 בלזוני עבר להולנד שבה התפרנס כספר.

בשנת 1803 בלזוני נמלט לאנגליה כדי לא להגיע למעצר בעקבות חובות. בהיותו באנגליה הוא התחתן והצטרף לצוות של קרקס ונודע בכינוי "בלזוני הגדול" בשל גובהו וכוחו הרב. בשנת 1812 ביחד עם צוות הקרקס הוא נסע לסבב הופעות באירופה ובשנת 1815 הגיע למלטה. במלטה ניסה בלזוני לעניין את נציגו של שליט מצרים מוחמד עלי במכונה הידראולית שבנה, אך ללא הצלחה יתרה. בהמלצת יוהאן לודוויג בורקהרדט הוא עבר למצרים שם פעל גם בשירותו של הקונסול הבריטי הנרי סולט ברכישת עתיקות. בין היתר ניהל את שינוע פסלו של רעמסס השני במשקל של 7.25 טון מהרעמסאום בתבאי שבמעלה הנילוס עד נמל אלכסנדריה ואילך עד בריטניה, שם נרכש על ידי המוזיאון הבריטי.

בהיותו במצרים בלזוני ערך מספר מסעות. הוא גילה מחדש מקדש אבו סימבל בשנת 1817. הוא היה הראשון שהצליח להיכנס לפירמידת חעפרע, גילה את מקום קבורתו של סתי הראשון וערך תגליות נוספות, בהן סקירה וזיהוי של אתר ברניקי טרוגלודיטיקה לחוף הים האדום. בשנת 1819 חזר בלזוני לאנגליה ותיאר את המסע בספרו Narrative of the Operations and Recent Discoveries within the Pyramids, Temples, Tombs and Excavations in Egypt and Nubia. בשנת 1820 הוא ארגן תערוכה עם הממצאים מקבר סתי הראשון ובהמשך העביר את התערוכה לפריז.

בשנת 1823 הפליג עם אשתו שרה בלזוני למערב אפריקה בכוונה להגיע לטימבוקטו. בלזוני הצליח להיכנס לממלכת דהומיי (בשטחי ניגריה המודרנית), אך שם חלה בדיזנטריה ומת.

בשנת 1829 שרה בלזוני פרסמה את ציוריו מעמק המלכים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Mayes, Stanley. The Great Belzoni: The Circus Strongman Who Discovered Egypt`s Treasures. Tauris Parke Paperbacks (2003). ISBN 978-1-84511-333-9

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ובאני בלזוני בוויקישיתוף