ג'ון באקן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון באקן
John Buchan
לידה 26 באוגוסט 1875
פרת', סקוטלנד, הממלכה המאוחדת
פטירה 11 בפברואר 1940 (בגיל 64)
מונטריאול, קוויבק, קנדה
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
מקום קבורה אוקספורדשייר עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מפלגה Unionist Party עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג סוזן גרוסוונור
המושל הכללי של קנדה ה־15
2 בנובמבר 193511 בפברואר 1940
(4 שנים ו־14 שבועות)
מונרך בתקופה ג'ורג' החמישי
אדוארד השמיני
ג'ורג' השישי
פרסים והוקרה
  • קצין במסדר הכתר של איטליה (15 בדצמבר 1918)
  • מדליית הכתרת המלך ג'ורג' השישי
  • עמית כבוד
  • אביר הצלב הגדול במסדר מיכאל הקדוש וג'ורג' הקדוש
  • פרס לזכר ג'יימס טיט בלק
  • אביר הצלב הגדול במסדר הוויקטוריאני המלכותי עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון באקןאנגלית: John Buchan‏; 26 באוגוסט 187511 בפברואר 1940) היה סופר, היסטוריון ומדינאי סקוטי ששירת כמושל הכללי של קנדה. אחרי קריירה משפטית קצרה, החל באקן בקריירת הכתיבה והמדינאות, בשמשו כמזכירו של הנציב העליון בכמה מן הקולוניות בדרום אפריקה. הוא כתב תעמולה עבור בריטניה במלחמת העולם הראשונה. נבחר כחבר פרלמנט בבחירות הביניים ב-1927, וב-1935 מונה למושל הכללי של קנדה על ידי המלך ג'ורג' החמישי, תפקיד בו שירת עד מותו ב-1940. הוא זכור בעיקר הודות למותחנים וספרי הריגול שכתב, שהמפורסם שבהם הוא שלושים ותשע המדרגות.

קורות חייו ופועלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

באקן נולד בפרת', סקוטלנד, כבנם הבכור של ג'ון באקן, כומר הכנסייה החופשית של סקוטלנד, והלן ג'יין באקן. אהבתו לנופיה ולטיפוסיה של סקוטלנד באה לידי ביטוי בכתביו. לאחר סיום בית הספר זכה במלגה לאוניברסיטת גלאזגו, שם למד לימודים קלאסיים, כתב שירה, וכתביו זכו לפרסום. לאחר מכן למד באוקספורד, ועם סיום לימודיו החל בקריירה דיפלומטית כמזכירו הפרטי של אלפרד מילנר הנציב העליון בדרום אפריקה, ארץ שהיכרותו עמה משמשת אותו בספריו. ב-1910 כתב את הראשון שבספרי ההרפתקאות שלו, פרסטר ג'ון, המתרחש בדרום אפריקה. שנה לאחר מכן החל לסבול מכיב בתריסריון, מחלה שהעניק לאחר מכן לאחת מדמויותיו הבדיוניות.

עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה, החל לכתוב עבור לשכת התעמולה המלחמתית ועבד ככתב הטיימס בצרפת. הוא המשיך לכתוב סיפורת וב – 1915 פרסם את יצירתו הידועה ביותר, שלושים ותשע המדרגות, מותחן ריגול המתרחש ממש לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הרומן מציג את גיבורו, שלאחר מכן הופיע בעוד ארבעה מספריו, ריצ'רד האנאיי, מהנדס מכרות ממוצא סקוטי שבילה שנים רבות בדרום אפריקה. דמותו מבוססת על ידידו מתקופתו בדרום אפריקה, אדמונד איירונסייד, ששירת במלחמת הבורים וריגל במושבות הגרמנים בדרום מערב אפריקה. לאחר שירות בלשכת התעמולה, התגייס באקן לצבא ושירת בחיל המודיעין, שם כתב נאומים וקומוניקטים עבור דאגלס הייג. עם ההכרה ביכולותיו מונה למנהל המידע תחת לורד ביברברוק, וכן סייע בהוצאה לאור של מגזין חודשי העוסק בהיסטוריה של המלחמה, הראשון שבהם הופיע ב-1915, אך קשריו עם רבים מבכירי הצבא הקשו עליו לבקר את תפקוד הצבא הבריטי.

ב–1935 זכתה עבודתו הספרותית לעיבוד קולנועי כאשר אלפרד היצ'קוק עיבד את שלושים ותשע המדרגות לסרט. מאז זכה הספר לעיבודים רבים נוספים לקולנוע, תיאטרון, טלוויזיה, רדיו, ואף למשחק וידאו (2013).

כמדינאי תמך בסחר חופשי, זכויות נשים וביטוח לאומי. ב-1935 מונה לתפקיד המושל הכללי של קנדה, ה-15 מאז איחוד קנדה. הוא הביא לתפקיד ידע רב שנים על קנדה מתקופתו ככתב עיתונות שבה כתב עליה ועקב אחר מבצעיהם של הכוחות הקנדיים במלחמת העולם הראשונה. ידיעותיו ועניינו בהגדלת המודעות הציבורית והנגישות לעברה של קנדה הביאו לבחירתו של באקן לנשיא הכבוד השני של אגודת צ'אמפליין בין השנים 1938–1939. באקן המשיך בכתיבה תוך כדי תפקידו כמושל כללי, אך התייחס לתפקידו כמשנה למלך ברצינות רבה ולקח על עצמו לתור את קנדה לאורכה ולרוחבה כולל האזורים הארקטיים כדי לקדם אחדות קנדית. הוא אמר על עבודתו: "המושל הכללי נמצא בעמדה ייחודית שכן מחובתו להכיר את קנדה כולה ואת כל סוגי אנשיה." באקן קידם זהות קנדית ייחודית ואחדות לאומית. הוא האמין ברעיון ש"על הקבוצות האתניות לשמור על ייחודן וכל אחת מהן תורמת לאופי הלאומי. העמים החזקים ביותר הם אלה המורכבים ממרכיבים גזעיים שונים."

באקן כתב כמאה כותרים, ביניהם כשלושים רומנים, ספרי היסטוריה, ביוגרפיות, קובצי סיפורים קצרים, ספרי שירה, אך הוא ידוע ביותר בשל המותחנים וספרי הריגול שלו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון באקן בוויקישיתוף