ג'ון מאק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'ון מק)

ג'ון אדוארד מאקאנגלית: John Edward Mack;‏ 4 באוקטובר 1929 - 27 בספטמבר 2004) היה פסיכיאטר אמריקאי, סופר ופרופסור לרפואה באוניברסיטת הרווארד.

מאק, זוכה פרס פוליצר עבור הביוגרפיה שחיבר על לורנס איש ערב, תרם במהלך חייו להגברת המודעות לנושאים רוחניים שונים בתחום המיסטיקה.

בשנת 1994 פורסם ספרו "חטיפה" (Abduction), שעורר עניין והפך לרב-מכר ידוע, ואף שימש בהכנת סדרת המתח הפופולרית "תיקים באפלה".

קריירה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאק נולד בניו יורק. הוא קיבל תואר ברפואה בשנת 1955 מאוניברסיטת הרווארד. כמו כן סיים את לימודיו במכון "החברה לפסיכואנליזה בבוסטון", והוסמך כפסיכואנליטיקאי לילדים ולמבוגרים.

מאק עסק בתחילת דרכו במחקר בשאלה כיצד פרספקטיבה אחת על העולם יכולה להשפיע על מערכת יחסים ודעה אחרת. הוא עסק בשאלה זו במסגרת מחקרים על חלומות, סיוטי לילה והתאבדות בני נוער.

תופעת החטיפות על ידי חייזרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר משנות החמישים נרשמו דיווחים של אנשים על חטיפות שונות על ידי חייזרים, אך אלה כמעט ולא זכו לתשומת הלב של הממסד האקדמי למעט תשומת לב מועטה בתחילת שנות השישים על ידי ד"ר רונלד ספרינקל (Ronald Sprinkle) שחקר מעט את הנושא. ג'ון מאק החל לעסוק בתחום זה באינטנסיביות בתחילת שנות התשעים, והפך לחוקר הידוע ביותר בתחום זה.

מאק ערך ראיונות לקבוצה של יותר מ-200 נבדקים שטענו כי נחטפו על ידי חייזרים. בתחילה ניגש מאק למחקר מתוך עמדה כי נחקריו סבלו מהפרעה נפשית חמורה, אך עם הזמן השתנו עמדותיו כאשר גילה כי הנבדקים עברו חוויות שונות ויש להם תסמינים שלא נבעו מתוך הפרעה נפשית כלשהי.

בשנת 1994 דיקן בית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד הקים ועדה לבדיקת מחקרו של מאק. במאמר של ה-BBC נכתב באותם זמנים כי זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של אוניברסיטת הרווארד בה נושא שנוי במחלוקת שכזה נחקר ברצינות רבה. מאק תיאר את מחקרו כנושא המזכיר את פרנץ קפקא, מצב אשר בו לא ניתן לדעת בדיוק לאן הולך מחקרו, מצב של אי ודאות שלט בתחילת תהליך המחקר.

לאחר 14 חודשי מחקר התרבו השאלות מכיוון הקהילה האקדמית לגבי מחקרו של ג'ון, אך לבסוף יצאה הכרזה של הדיקן כי ג'ון מאק עומד במחקרו עם חופש אקדמי, ובנוסף כי ג'ון מאק נשאר עדיין בעמדה טובה כחבר בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת הרווארד.

אחר כל זאת, כל הדעות והמחלוקות, קיבל ג'ון את אישורה של אוניברסיטת הרווארד לפרסום תוצאות מחקרו, ובנוסף עזרת מימון מקרן רוקפלר של סכום 250 אלף דולר כל שנה.

מחלוקת ידועה הייתה כשמנגד לדעותיו של ג'ון מאק עמדה ד"ר סוזן קלנסי, עמדות מנוגדות בהקשר לזיכרון הנחקרים בחטיפות על ידי חייזרים. סוזן קלנסי הגיעה למסקנה כי לאנשים בעלי זכרונות משוחזרים יש נטייה לזכרונות שגויים, ולפיכך נראה כי לא בהכרח התקיימו זכרונותיהם הטראומטיים בצורה כה קשה, אם בכלל התקיימו. בניגוד לדעתה טען ג'ון כנגד מחקריה של קלנסי כי לא ניתן להשתמש במבחן מילים קצר שערכה על הנבדקים, וממנו להסיק מסקנות.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביום שני ה 27 בספטמבר שנת 2004, עת היה בלונדון כמרצה בוועידת לורנס נהרג ג'ון על ידי נהג שיכור כשחזר מארוחת ערב אצל חברים בשעה 23:25 בלילה. נהג המכונית הודה בשכרותו והועמד לדין, כמו כן הודיעה משפחתו של ג'ון בבית המשפט כי הם מבינים כי נהג הרכב לא התכוון לבצע את הנעשה בהתנגשות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]