ג'ון נלדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון נלדר
John Nelder
לידה 8 באוקטובר 1924
Dulverton, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 7 באוגוסט 2010 (בגיל 85)
לוטון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • סידני ססקס קולג'
  • בית הספר בלאנדל'ס עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אימפריאל קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • מדליית גיא מכסף (1977)
  • מדליית גיא מזהב (2005)
  • עמית החברה המלכותית עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון אשוורת' נלדראנגלית: John Ashworth Nelder;‏ 8 באוקטובר 19247 באוגוסט 2010) היה סטטיסטיקאי בריטי הידוע בתרומותיו לתכנון ניסויים, ניתוח שונות, סטטיסטיקה חישובית וסטטיסטיקה תיאורית. בשנים 1985-1986 הוא היה נשיא החברה המלכותית לסטטיסטיקה.

עבודתו של נלדר הייתה בעלת השפעה בסטטיסטיקה, נלדר פיתח ופיקח על עדכון חבילות התוכנה הסטטיסטיות GLIM ו-GenStat: שתי החבילות הן שפות תכנותהמאפשרות לסטטיסטיקאים לנסח מודלים ליניאריים בצורה תמציתית. GLIM השפיע על סביבות מאוחרות יותר עבור מחשוב סטטיסטי כגון S-PLUS ו-R. גם ל-GLIM וגם ל-GenStat יש מתקנים רבי עוצמה לניתוח השונות עבור ניסויי בלוקים, תחום שבו נלדר תרם רבות.

בתיאוריה הסטטיסטית, נלדר והמתמטיקאי הסקוטי רוברט וודרבורן הציעו את המודל הליניארי המוכלל. מודלים ליניאריים מוכללים נוסחו על ידי נלדר וודרבורן כדרך לאחד מודלים סטטיסטיים שונים אחרים, כולל רגרסיה ליניארית, רגרסיה לוגיסטית ורגרסיה פואסונית. הם הציעו שיטת לחדש את שיטת הריבועים הפחותים משוקללים באופן איטרטיבי להערכת סבירות מקסימלית של פרמטרי המודל.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון נולד בברשפורד, סאמרסט שבאנגליה, והתחנך בבית הספר בלונדל'ס ובקולג' סידני סאסקס שהוא חלק של אוניברסיטת קיימברידג', שם למד מתמטיקה.

במהלך הקריירה שלו נלדר הוא היה ראש מדור סטטיסטיקה בתחנה הלאומית לחקר ירקות, ולסבורן, בין השנים 1951 ל-1968 וראש המחלקה לסטטיסטיקה בתחנת הניסויים ברוטאמסטד מ-1968 עד 1984. בתקופתו בוולסבורן הוא בילה שנה (1965–1966) במכון ווייט באדלייד, דרום אוסטרליה, שם עבד עם גרהם וילקינסון על התוכנה Genstat. הוא מילא מינוי כפרופסור אורח באימפריאל קולג' בלונדון משנת 1972 ואילך.

הוא היה אחראי, יחד עם מקס ניקולסון וג'יימס פרגוסון-ליס, להפרכת ה-Hastings Rarities – תצפיות בסדרה של ציפורים נדירות, שנשמרו על ידי פחלוץ ומצוידות בהיסטוריה מזויפת.

נלדר מת ב-7 באוגוסט 2010 כאשר היה בן 86 בבית החולים לוטון ודנסטייב לאחר שנפל בביתו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]