ג'ון סקוויב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון סקוויב
June Squibb
לידה 6 בנובמבר 1929 (בת 94)
ונדאליה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1958 עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'וּן לואיס סקוויבאנגלית: June Louise Squibb; ‏6 בנובמבר 1929) היא שחקנית יהודייה-אמריקאית. מועמדת פרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר לשנת 2013 על הופעתה בסרט "נברסקה".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקוויב נולדה בוואנדליה, אילינוי שבארצות הברית, למשפחה נוצרית. בתם היחידה של ג'וי, פסנתרנית ושחקנית חובבת, ולואיס סקוויב, שהיה בעסקי הביטוח ושירת בחיל הים האמריקאי במלחמת העולם השנייה. בשנות ה-50 היא התגיירה.[1][2]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיאטרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקוויב החלה את דרכה בתחום התיאטרון כשחקנית בתיאטרון מוזיקלי בסנט לואיס ולמדה ב-"Cleveland Play House" בקליבלנד, אוהיו, ולמדה בבית הספר לאמנויות הבמה HB Studio. שם בין היתר שיחקה בהפקות מקומיות של "מרסיי", "אנטיגונה", "The Play's the Thing, Goodbye, My Fancy",‏ "The Heiress",‏ "Detective Story",‏ "Ladies in Retirement" ו-"Bloomer Girl". בשנת 1958 גילמה את דולסי במחזמר "החבר" באוף ברודוויי. בשנת 1959 היא כיכבה בחידוש למחזה "Lend an Ear" לצד אליזבת אלן. עשתה את הופעת הבכורה שלה בברודוויי בהפקה מקורית של "גיספי" לצדה של אתל מרמן, בעת גילום התפקיד של החשפנית אלקטרה בשנת 1960. בשנת 1968 הופיעה במחזמר "זמן האושר" של ג'ון קנדר ופרד אב, והוא היה מועמד לפרס טוני למחזמר הטוב ביותר.

בין התקופות הללו, בנוסף לקריירת התיאטרון הפורה שלה, סקוויב עשתה עבודות דוגמנות לרומנים רומנטיים והופיעה בפרסומות.

בשנת 1995 היא הופיעה במחזה "Sacrilege" בברודוויי בכיכובה של אלן בורסטין. סקוויב שיחק תפקידים רבים בסיורים לאומיים, בתיאטרון האזורי ובאוף ברודוויי. בשנת 2012 היא שיחקה את סטלה גורדון ב-"Dividing the Estate" במרכז התיאטרון של דאלאס עליה קיבלה ביקורות חיוביות. בשנת 2015 היא הוכנסה להיכל התהילה של קליבלנד.

קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפרסמה לראשונה בתחילת שנות ה-90 בסרטים "אליס" של וודי אלן בתפקיד אליס, "ניחוח אישה" בתפקיד גברת האנסקר וב"עידן התמימות" של מרטין סקורסזה. בהמשך שנות ה-90 שיחקה בקומדיה "בפנים ובחוץ" של פרנק אוז ובדרמה "לפגוש את ג'ו בלאק".

בשנת 2002 שיחקה בדרמה של אלכסנדר פיין, "אודות שמידט", בתפקיד הלן, אשתו של הפנסיונר וורן שמידט (ג'ק ניקולסון). ב-2008 השתתפה בלמעלה מ-20 פרקים באופרת הסבון הפופולרית "צעירים חסרי מנוח".

בשנת 2013 שיחקה סקוויב בדרמה העצמאית "נברסקה" בתפקיד קייט גרנט, עליו הועמדה סקוויב בת ה-84 לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר ולפרס גלובוס הזהב לשחקנית המשנה הטובה ביותר.

שיחקה בסדרה "ילדות טובות" בהפקת נטפליקס בתפקיד מריון, סבתא של אחת הדמויות בסדרה.

בשנת 2024 שיחקה בתפקיד ראשי בסרט הקולנוע "תלמה".[3]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקוויב נישאה לאדוארד סוסטק, אך הם התגרשו. לימים התחתנה עם צ'ארלס קאקאצקיס (1959–1999), מורה למשחק. יש להם בן, הארי, קולנוען. בשנות ה-50 היא התגיירה[4][5] וסקוויב מחשיבה עצמה כיהודייה.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pfefferman, Naomi (18 בפברואר 2014). "June Squibb's just deserts: A Hollywood vet's Oscar debut". The Jewish Journal of Greater Los Angeles. נבדק ב-2016-02-05. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Alexander, Neta (28 בפברואר 2014). "The Oscar Nominee Who Puts Some Joy Into Bleak America". Haaretz. Tel Aviv. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Matt Grobar, June Squibb, Fred Hechinger, Richard Roundtree, Parker Posey, Clark Gregg & Malcolm McDowell Set For Josh Margolin Comedy ‘Thelma’, Deadline, ‏2022-11-21 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Pfefferman, Naomi (18 בפברואר 2014). "June Squibb's just deserts: A Hollywood vet's Oscar debut". The Jewish Journal of Greater Los Angeles. נבדק ב-2016-02-05. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ "The Oscar Nominee Who Puts Some Joy Into Bleak America". Haaretz (באנגלית). 2014-02-28. נבדק ב-2019-08-13.