ג'ון קרטר (פוליטיקאי)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון קרטר
John Carter
דיוקנו הרשמי של קרטר בקונגרס, 2013
דיוקנו הרשמי של קרטר בקונגרס, 2013
דיוקנו הרשמי של קרטר בקונגרס, 2013
לידה 6 בנובמבר 1941 (בן 82)
יוסטון, טקסס, ארצות הברית
שם מלא ג'ון רייס קרטר
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת טקסס טק
אוניברסיטת טקסס באוסטין
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
דת לותרניזם[1]
בת זוג אריקה קרטר (מאז 1968)
carter.house.gov
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס ה־31 של טקסס
3 בינואר 2003 – מכהן
(21 שנים)
→ אין

ג'ון רייס קרטראנגלית: John Rice Carter; נולד ב-6 בנובמבר 1941) הוא פוליטיקאי אמריקאי, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס ה־31 של מדינת טקסס, מאז 2003. הוא חבר המפלגה הרפובליקנית, ומחוזו כולל את הפרווריה הצפוניים של יוסטון ואת פורט הוד.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרטר נולד ביוסטון, אך בילה את רוב חייו במרכז מדינת טקסס. הוא השלים באוניברסיטת טקסס טק לימודי תואר ראשון בהיסטוריה ב-1964, ובמהלך 1969 קיבל תואר אקדמי נוסף במשפטים מאוניברסיטת טקסס באוסטין. לאחר שסיים את לימודיו המשפטיים, שימש קרטר כיועץ המשפטי הראשון של ועדת החקלאות של בית הנבחרים הטקסני. מאוחר יותר החל לעסוק בעריכת דין פרטית בראונד רוק. בשנת 1981 מונה קרטר לשופט בבית המשפט המחוזי ה־277 של מחוז ויליאמסון. הוא נבחר כהלכה לתפקיד כעבור שנה, והיה הרפובליקני הראשון שנבחר לשופט מחוזי. הוא נבחר מחדש ארבע פעמים.

קרטר פרש מכס השיפוט בשנת 2001 כדי להתמודד אל בית הנבחרים של ארצות הברית במחוז הקונגרס ה-31 שהוקם זה עתה, לאחר תוצאות מפקד האוכלוסין של ארצות הברית שנערך בשנת 2000. לאחר שסיים במקום השני בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית, ניצח קרטר את פיטר ויירינג בסיבוב המכריע (Runoff), בניצחון שהבטיח את מקומו של קרטר בקונגרס שכן המחוז ה-31 היה ועודנו מעוז רפובליקני מובהק. בתקופת כהונתו הראשונה בשנים 2003–2005 ייצג קרטר מחוז בחירה שנפרש מפרוורי אוסטין ועד למערב יוסטון, וכלל את העיר קולג' סטיישן, ביתה של אוניברסיטת טקסס A&M. משחולקו מחדש מחוזות הקונגרס בטקסס ב-2003 לאור מפקד האוכלוסין לשנת 2000, החל קרטר לייצג מחוז המשתרע משולי המטרופולין של דאלאספורט וורת' דרך אזורים כפריים נוספים במרכז טקסס. בחלוקת 2010 ירד מחוז הקונגרס ה-31 למחוזות ויליאמסון ובל.

קרטר ידוע בעיקר כמי שניסח את החוק המקל על הוכחת גנבת זהות וגוזר עונשים נוקשים בגין העבירה. ב-2004 חתם נשיא ארצות הברית ג'ורג' ווקר בוש על החוק[2]. בקונגרס ה-110 נתן קרטר את חסותו למספר הצעות חוק, בהן חקיקה למתן סיוע כספי לבתי מגורים של זוגות צבאיים, חוק עונש מוות לטרוריסטים לשנת 2008, והצעת חוק לגינוי השחתת אנדרטת מלחמת וייטנאם השוכנת במול. ב-12 ביוני 2009 היה קרטר שותף לחקיקה ששמה לה למטרה לדרוש הצגת תעודת לידה ממועמדים בבחירות לנשיאות ארצות הברית. הצעת החוק הוצגה כפועל יוצא של תאוריית קונספירציה לפיה הנשיא ברק אובמה לא נולד בארצות הברית ולפיכך אין לו הזכות להתמודד לנשיאות.

ב-15 בספטמבר 2009, במאמר דעה שפרסם בעיתון "The Hill", כינה קרטר את הקונגרס ה-111 של ארצות הברית כ"בית הצביעות" לאחר שבית הנבחרים הצביע בעד גינויו של חבר הקונגרס ג'ו וילסון על שהפריע לנאום מצב האומה של הנשיא אובמה, אך לא פעל נגד חבר הקונגרס הדמוקרטי ויו"ר ועדת הדרכים והאמצעים צ'ארלס רנגל, שמעליו ריחפה עננת הפרות אתיות[3]. קרטר הוא גם תומך ב"כלל רנגל", לפיו שירות הכנסות הפנים מבטל קנסות וריביות אם מושא הענישה משיב מיסיו, בדומה ליחס שקיבלו רנגל, מזכיר האוצר של ארצות הברית טימותי גייטנר וטום דאשל, לשעבר חבר הסנאט ומועמד למזכיר הבריאות ושירותי האנוש של ארצות הברית[4].

בדצמבר 2020 נמנה קרטר בין 126 חברי בית הנבחרים מהמפלגה הרפובליקנית שחתמו על מכתב ידידי בית המשפט לשם הבעת תמיכה בתיק "טקסס נגד פנסילבניה", תובענה ייצוגית שהוגשה לבית המשפט העליון של ארצות הברית בניסיון לערער על תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020 במספר מדינות מתנדנדות, בהן ג'ו ביידן ניצח את הנשיא המכהן דונלד טראמפ[5]. בית המשפט העליון מיאן לדון בתיק על סמך שלטקסס אין זכות עמידה לערער על תוצאות בחירות במדינה אחרת, על סמך פרק 3 לחוקת ארצות הברית[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון קרטר בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של ג'ון קרטר בבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ בוב סליבאן, Bush signs lawto stiffenID theft penalties, באתר NBC News‏, 15 ביולי 2004 (באנגלית)
  3. ^ AP, חבר קונגרס דמוקרטי מואשם בעבירות אתיקה, באתר ynet, 23 ביולי 2010
  4. ^ GOP Congressman Intros 'Rangel Rule,' Eliminating IRS Late Fees, באתר פוקס ניוז, 28 בינואר 2009 (באנגלית)
  5. ^ מייקל ר. בלוד וניקולס ריקרדי, Biden officially secures enough electors to become president, באתר AP‏, 5 בדצמבר 2020 (באנגלית)
  6. ^ הניו יורק טיימס, ביהמ"ש העליון בארה"ב דחה את התביעה של טקסס נגד תוצאות הבחירות, באתר הארץ, 12 בדצמבר 2020