ג'ונגל ספיד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ונגל ספיד

חוקי איסור: - אסור לגעת/לחטוף את הטוטם במידה והצורה לא נכונה.

- אסור שהטוטם ייפול בזמן שחוטפים אותו. במידה והוא נופל השחקן שהפיל צריך לקחת את שני החבילות.
כללי
תאריך הוצאה 1997 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה משחק קופסה עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר שחקנים 2-8 משתתפים
פיתוח תומאס וואורצ'קס (Thomas Vuarchex) ופייריק יקובנקו (Pierric Yakovenko)
הוצאה לאור אסמודי (Asmodee)
גילאים 7 ומעלה
זמן המשחק כ-15 דקות
מיומנות אבחנה בפרטים, חשיבה מודעת, קבלת החלטות, זריזות.
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ונגל ספידאנגלית: Jungle Speed) הוא משחק קלפים שנוצר על ידי תומאס וואורצ'קס (Thomas Vuarchex) ופייריק יקובנקו (Pierric Yakovenko) בשנת 1991. המשחק מופץ על ידי החברה אסמודי (Asmodee), וכולל 80 קלפי משחק ייחודיים שמצדם האחד זהים ומצידם השני מודפסים סמלים, וכן טוטם מעץ או מפלסטיק. המשחק מאמן את החשיבה המודעת ומקנה לה יתרון על פעולה אינסטינקטיבית. המשחק נועד לשלושה עד שמונה משתתפים.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשתתפים יושבים סביב הטוטם, הנמצא במרחק שווה מכל השחקנים. כל הקלפים מחולקים למשתתפים באופן שווה ומונחים בערימות עם הצד הזהה למעלה ("סגורים"). במידה ונשארים קלפים שלא חולקו הם מונחים מתחת לטוטם.

המשחק מתבצע בכיוון השעון. כל שחקן חושף בתורו את הקלף הנמצא בראש החבילה שלו, כאשר הקלף מורם עם הסמל מופנה כלפי השחקנים האחרים, כדי שהשחקנים האחרים יראו את הקלף ראשונים, ומניח אותו לידו בראש ערימה נוספת בה הסמלים פונים כלפי מעלה. לאחר "סיבוב" אחד לפחות נוצר מצב בו מול כל שחקן יש שתי ערימות: הערימה המקורית עם קלפים סגורים, וערימה שמצטברת שבראשה קלף "פתוח".

כאשר אחד השחקנים חושף קלף זהה בסמלו לאחד הקלפים ה"פתוחים" (למעט בערימה שלו), השחקן שפתח את הקלף והשחקן שבערימה שלו נמצא הקלף הזהה במצב פתוח מנסים לתפוס את הטוטם. במצב שבו שני המשתתפים תפסו את הטוטם יחדיו הזוכה בטוטם הוא בעל מספר האצבעות הכי גבוה האוחזות בטוטם. במידה ומספר האצבעות שווה הזוכה בטוטם הוא זה שאוחז בטוטם נמוך יותר. המפסיד לוקח את כל הקלפים הפתוחים שלו ושל יריבו ובמידה ויש, גם את הקלפים מתחת לטוטם במרכז, ומצרף אותם לחבילת הקלפים הסגורים שלו, והתור עובר אליו.

מנצח במשחק מי שנפטר ראשון מכל קלפיו.

קלפים רגילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

על קלפי המשחק הרגילים מופיעים סמלים שונים בארבעה צבעים שונים. הסמלים מורכבים מ"סדרות" ששונות זו מזו באופן בולט, אך בתוך הסדרה עצמה ההבדלים בין הקלפים קטנים מאוד, דבר שמחייב תשומת לב רבה על מנת שלא לטעות בין קלפים דומים אך לא זהים.

קלפים מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • תפיסה מהירה: קלף אשר סימלו הוא חיצים אפורים המופנים פנימה. כאשר מופיע קלף זה כל המשתתפים במשחק צריכים לתפוס את הטוטם. השחקן שתופס את הטוטם ראשון ולפי חוקי אחיזת הטוטם מעביר את ערימת הקלפים הפתוחים שלו אל מתחת לטוטם ומשחק את הסיבוב הבא.
  • 3 2 1 הופכים: קלף אשר סימלו הוא חיצים כחולים המופנים החוצה. כאשר קלף זה מופיע השחקנים סופרים עד שלוש. בשלוש כולם שולפים קלף בבת אחת. כאשר נוצר קרב בין שלושה שחקנים או יותר, המנצח בוחר מי יקבל את הקלפים. במידה וישנם קרבות נוספים ניתן יהיה לשחק אותם רק בתור הבא.
  • צבעים: קלף אשר סימלו הוא חיצים צבעוניים המופנים פנימה. במצב בו מופיע קלף זה, חוקי המשחק משתנים כאשר קרב מתחיל כשלשני השחקנים יש קלפים בצבעים זהים, ללא חשיבות הסמל, עד שקלף זה מכוסה מחדש (אין לקלף זה משמעות אם יש רק שני משתתפים).
    מהלך המשחק

טעויות וענישה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במידה והשחקן מבצע את אחת מהטעויות הבאות עליו לקחת את כל הקלפים ששוחקו עד כה מכל המשתתפים, (וכן את הקלפים שמתחת לטוטם, במידה ויש) ולהניח אותם מתחת לחבילת הקלפים שלו:

  • השחקן תפס את הטוטם כשלא היה צריך בהתאם לחוקי המשחק.
  • השחקן חשף את הקלף כלפי עצמו ולא כלפי המשתתפים האחרים.
  • השחקן השתמש באלימות כלפי שחקן אחר בשביל להשיג את הטוטם או חסם לשחקן אחר את האפשרות להגיע לטוטם.
  • השחקן שפתח קלף לקח את הטוטם בידו החופשית (מותר לקחת את הטוטם רק באמצעות היד שפתחה את הקלף).

גרסאות אחרות למשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגמאות לטוטם

גרסת ההרחבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה המורחבת מוסיפה קלפי משחק חדשים הכוללים צורות וקלפים מיוחדים:

  • ידיים פנימיות: קלף אשר סמלו חצים בצורת ידיים המופנים פנימה. כאשר מופיע קלף זה על כל שחקן להניח את ידו על ראש הטוטם שבמרכז כמה שיותר מהר (מבלי להפילו). השחקן האחרון שמניח את ידו על הטוטם הוא המפסיד.
  • תעביר את זה הלאה: קלף אשר סמלו חצים כחולים בצורת מעגל. כאשר מופיע קלף זה על השחקנים לשחק עם הקלפים של המשתתף משמאלם, מבלי לקחת ממנו את קלפיו. הקלף פעיל כל עוד הוא נשאר חשוף או עד שמופיע קלף מיוחד אחר במהלך הסיבוב.

גרסת הארנבים המשוגעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה מיוחדת של המשחק שיצאה בצרפת אשר מבוססת על הארנבים המשוגעים של יוביסופט (מאנגלית: Raving Rabbids). אל המשחק מצורפים שקית מיוחדת בצורת ארנב משוגע ודמות פלסטיק קטנה אשר משתנה מקופסה לקופסה. השינוי העיקרי נעוץ בדמות הפלסטיק, אשר ממוקמת מעל הטוטם. אחרי שלקחו את הטוטם (אפילו אם בטעות) ניתן לקחת את הדמות. הראשון שלוקח אותה נותן קלף אחד מערימת הזרוקים שלו לכל משתתף שירצה. בנוסף ישנם קלפים מיוחדים שונים:

  • ציד ארנבים: קלף עליו מצוירים ארנבים אשר מנסים לקחת את הטוטם. פועל כמו "תפיסה מהירה".
  • ארנב חם: ציור של טוטמים עם אוזני ארנב שמנסים לקחת ארנב קטן. כאשר הוא מופיע על כל השחקנים לנסות לקחת את הארנב הקטן על הטוטם. הראשון שעושה זאת מחלק את ערימת הזרוקים שלו בין כל השחקנים בכיוון השעון, כאשר הוא מחליט ממי להתחיל. במשחקון זה אפשר להפיל את הטוטם אך לא לתפוס אותו.
  • דאאאאא!: ציור של טוטמים עם אוזני ארנב עושים "אוזני ארנב. כאשר הוא מופיע על כל השחקנים לעשות לשחקן שמימינם "אוזני ארנב ולצעוק: דאאאאא! האחרון שעושה זאת מפסיד.
  • הפשיטה: קלף צבעוני עם הרבה ארנבים שעוצמים את עיניהם כשהטוטם באמצע. מנקים את השולחן מערימות וכל השחקנים, למעט זה שהפעיל את הקלף עוצמים את עיניהם. השחקן שהפעיל את הקלף מניח את הטוטם במקום אקראי על השולחן אשר כל השחקנים יוכלו להגיע אליו. כאשר הוא נותן סימן על שאר השחקנים לתפוס את הטוטם כשעיניהם עצומות. הראשון שעושה זאת שם את ערימת הזרוקים שלו מתחת לטוטם. על מפעיל המשחקון לשמור שאף שחקן לא יציץ. שחקן שמציץ נחשב כמפסיד המשחק.

גרסת המשחק בwii[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחק הווידאו ג'ונגל ספיד, שפותח על ידי חברת פלייפול אנטרטיינמנט (Playful Entertainment), הופץ לראשונה לשירות (WiiWare) של Nintedo Wii בצפון אמריקה ב-12 בינואר 2009. משחק הווידאו מאפשר מקסימום של שמונה משתתפים, כאשר כל שני שחקנים יכולים לחלוק שלט Wii אחד. המשחק מוסיף מספר אפקטים חדשים לבחירה, כמו טשטוש הקלפים, דבר המקשה על השחקנים לראותם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ונגל ספיד בוויקישיתוף