ג'ורג' הריוט (צייר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' הריוט
George Heriot
לידה 1759
האדינגטון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 ביולי 1839 (בגיל 80 בערך)
לונדון, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' הריוטאנגלית: George Heriot; ‏175922 ביולי 1839) היה סופר ואמן סקוטי-קנדי. הוא בולט כדמות מרכזית באמנות הקנדית המוקדמת.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריוט נולד בהדינגטון, סקוטלנד, בשנת 1759, בנם הבכור של ג'ון הריוט, פקיד העיירה, ואשתו מרג'ורי.[2] משפחת הריוט היו חלק ממשפחה וותיקה שהידוע בה, היה הצורף והפילנתרופ של המאה השבע-עשרה ג'ורג' הריוט.[3] הוא התחנך בבית הספר התיכון של דנס לפני שלמד בבית הספר התיכון המלכותי של אדינבורו מ-1769 עד 1774, שם קיבל חינוך קלאסי רגיל. לאחר שעזב את התיכון המלכותי הוא נשאר באדינבורו, שם למד אמנות בעידוד סר ג'יימס גרנט.

ב-1777 נסע ללונדון, ככל הנראה מתוך כוונה להתחיל קריירה אמנותית, אך במקום זאת החליט לנסוע לאיי הודו המערבית. לא ידוע מדוע שינה את תוכניותיו, אך עסקיו של אביו נכשלו באותה שנה, מה שגרם לאחיו הצעיר ג'ון לעזוב את האוניברסיטה ולהצטרף לצבא. הוא כתב ושרטט בהרחבה בתקופתו באיים הקריביים, וכשחזר ללונדון ב-1781 פרסם ספר, שנכתב באיי הודו המערבית. בשובו, הוא נרשם לאקדמיה הצבאית המלכותית, וולוויץ'. כאן, לימד אות פול סנדבי רישום נוף, שנחשב אז לחלק חיוני בחינוך צבאי.

הוא עזב את האקדמיה ב־1783, אך נשאר בוולוויץ', מועסק כפקיד אזרחי בצבא. בשנת 1792, הוא הוצב בקוויבק, בשירות מינהל הקולוניה.

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' הריוט, ריקודים במצודת סנט לואיס, 1801

הוא הגיע לקנדה ב-1792, תחילתו של קשר של רבע מאה עם המושבה. הוא צייר מעט בשנותיו הראשונות, - כמה רישומים ששרדו מצביעים על כך שהוא נסע ברחבי קוויבק ומונטריאול, והוא פרסם סקיצה אחת בחורף 1792. ב-1796, הוא חזר לבריטניה, נסע לאורך החוף הדרומי ובוויילס לפני שבילה כמה חודשים באוניברסיטת אדינבורו. לאחר שהכין כמה ציורים לתערוכה באקדמיה המלכותית, הוא חזר לקנדה.

זמן קצר לאחר שובו לקוויבק, הוא מונה לתפקיד בכיר יחסית של עוזר מחסנאי כללי, אולי בהשפעת אחיו הצעיר, העיתונאי ג'ון הריוט. הוא מילא את שני תפקידיו במקביל. כשהתגלה על ידי המפקד העליון ב-1799 כי הוא מקבל שכר כפול הודח מהתפקיד החדש. עם זאת, הוא פגש את ויליאם פיט כשהיה בלונדון - שוב דרך קשריו של אחיו - ובאמצעות השפעתו של פיט מונה לסגן מנהל הדואר הכללי של צפון אמריקה הבריטית כולה באוקטובר 1799.[2] הוא החליף את יו פינליי, שנקלע לקושי כלכלי חמור ולא זכה עוד לתמיכת הממשלה.[4] ניסיון מאוחר יותר להשיג את מושבו הקודם של פינליי במועצה המחוקקת של קנדה התחתית לא צלח מה שהביא לשפל את יחסיו עם רוברט שור מילנס, סגן המושל.

הוא החל את הקריירה החדשה שלו במרץ, במטרה להרחיב את שירות הדואר היעיל מעבר למסלול הקיים של קוויבק למונטריאול, על ידי שימוש בשירות הרווחי הקיים כדי לעזור להניע רשת חדשה באזורים של קנדה עילית. עם זאת, הוא נתקל במהירות בבעיות מנהליות ובבעיות כספיות; מנהל הדואר דרש שכל השירותים החדשים יוכלו לתחזק את עצמם, וסירב לאפשר השקעה מחדש של רווחים במערכת, במקום להעבירם לשלטון המרכזי. עם זאת, הוא קיבל מידה מסוימת של תמיכה מהרשויות המקומיות - פיטר האנטר, סגן-המושל של קנדה עילית, היה מאוד בעד שיפור התשתיות - ועד שנת 1805 השיג עלייה ניכרת אם כי מוגבלת באיכות השירות במדינה.

ג'ורג' הריוט, צון מערב העיר קוויבק, 1805

הוא מצא את עצמו מסוכסך עם הממשל, ובסופו של דבר התפטר מתפקידו ב-1816. חזר לבריטניה, שם פרש.[5]

עבודה אמנותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הריוט נחשף כנראה לסגנון הציורי בוולוויץ', וניתן למצוא את הסגנון הזה ברישומים ובצבעי מים שיצר לאורך שנות ה-1780. שני ציורים של מוהוקים ושני נופים מקוויבק נמצאים בלה רושל.

במהלך חזרתו לבריטניה ב-1796, הוא הגיש שלושה ציורי צבעי מים לאקדמיה המלכותית לאמנויות, שהוצגו באביב הבא.

במהלך שהותו בקנדה, הוא בילה זמן רב בנסיעות, כמו גם בציור ובכתיבה. הוא פרסם שני ספרים המבוססים על ניסיונו בקנדה: ההיסטוריה של קנדה מגילויה הראשון (1804), ומסעות דרך קנדה (1807). המאוחר שבהם מאויר בהרחבה עם לוחות שנעשו מציוריו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' הריוט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Finley, Gerald (1978). George Heriot. Kingston: Agnes Etherington Art Centre. Retrieved 16 March 2021.
  2. ^ 1 2 Finley, Gerald (2000). "Heriot, George". Dictionary of Canadian Biography Online. University of Toronto/Université Laval.
  3. ^ Davis, Caroline (January 2008). "Heriot, John (1760–1833)". Oxford Dictionary of National Biography (online ed.). Oxford University Press. doi:10.1093/ref:odnb/13079
  4. ^ Steele, I. K. (2000). "Finlay, Hugh". Dictionary of Canadian Biography Online. University of Toronto/Université Laval.
  5. ^ Finley, Gerald (2009). "Heriot, George". The Canadian Encyclopedia