ג'ורג' מילר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' מילר
George Miller
לידה 3 במרץ 1945 (בן 79)
בריזבן, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מועדפת דיזלפאנק, דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1970 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת ניו סאות' ויילס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג מרגרט סיקסל (1995–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' מילר AOאנגלית: George Miller; נולד ב-3 במרץ 1945) הוא במאי קולנוע, מפיק, תסריטאי ופיזיקאי אוסטרלי. הוא ידוע בעיקר בזכות הזיכיון שלו "מקס הזועם". מילר מגוון מאוד בז'אנר ובסגנון שכן הוא גם ביים את הדרמה הרפואית הביוגרפית "השמן של לורנצו", את הפנטזיה האפלה "המכשפות מאיסטוויק", את סרט האנימציה זוכה פרס האוסקר "תזיזו ת'רגליים", הפיק את הרפתקת הפנטזיה הידידותית למשפחה "בייב" וביים את סרט ההמשך "בייב בעיר הגדולה".

ראשית חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר נולד בבריסביין, קווינסלנד, להורים מהגרים יוונים: דימיטריוס קסטריסיוס מיליוטיס (ג'ים מילר) ואנג'לה בלסון.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1979 הוא כתב וביים את "מקס הזועם", אשר מומן באופן עצמאי על ידי קנדי מילר הפקות והמשיך להיות הצלחה בינלאומית. וב-1981 יצא סרט ההמשך, "מקס הלוחם בדרכים".

במהלך הזמן שבין הסרט השני לשלישי של מקס הזועם, מילר ביים גרסה מחודשת של " סיוט בגובה 20,000 רגל " כקטע לסרט האנתולוגיה "אזור הדמדומים: הסרט" (1983). הוא גם היה שותף להפקה ולבימוי מיני סדרות רבות לטלוויזיה האוסטרלית, כולל The Dismissal (1983) ו-"The Cowra Breakout"‏ (1984).

בשנת 1987 ביים מילר את "המכשפות מאיסטוויק", בכיכובו של ג'ק ניקולסון, סוזן סרנדון, שר ומישל פייפר. הסרט התגלה כחוויה מטרידה עבור מילר. "עזבתי את הסרט פעמיים וג'ק [ניקולסון] החזיק אותי שם", אמר מילר. "הוא אמר, 'פשוט שב, תאבד את הרגש שלך, ותראה את העבודה. אם אתה חושב שהעבודה טובה, תישאר עם הסרט". והוא היה איש גדול. למדתי ממנו יותר מכל אחד אחר שאני חושב שעבדתי בשבילו - הוא היה יוצא דופן". ניקולסון גם אימן את מילר להגזים בצרכים שלו במהלך ההפקה, וביקש 300 תוספות כשהוא צריך רק 150, בידיעה שהמפיקים שלו יתנו לו פחות ממה שביקש. גם מעצבת ההפקה עטורת הפרסים פולי פלאט שיתפה פעולה הדוק עם מילר בסרט זה.

בעקבות "המכשפות מאיסטוויק" התמקד מילר בעיקר בהפקת פרויקטים אוסטרליים. בין השאר הפיק את הסרטים "פלירט", "סיכון רטוב" ואת המיני-סדרות לטלוויזיה "Bangkok Hilton" ו"וייטנאם", כולם בכיכובה של ניקול קידמן, וסייע בפיתוח הקריירה שלה.

מילר חזר לביים בסרט "השמן של לורנצו" (1992), אותו כתב יחד עם ניק אנרייט.

בשנת 1993 החל מילר לביים את "קונטקט", המבוסס על סיפור מאת קרל סייגן ואן דרויאן. לאחר שעבדו על הסרט במשך יותר משנה, הגיעו "האחים וורנר" ומילר להסכמה הדדית להיפרד ובסופו של דבר הובא רוברט זמקיס לסיים את העבודה על הסרט.

מילר גם היה שותף בהפקת וכתיבת הדרמה הקומית "בייב" (1995) וכתב וביים את סרט ההמשך, "בייב: חזיר בעיר" (1998).

מילר היה היוצר של "תזיזו ת'רגליים", אפוס מחזמר על חייו של פינגווינים באנטארקטיקה. הסרט בהפקת האחים וורנר יצא לאקרנים בנובמבר 2006. בנוסף להיותו הצלחה קופתית, הביא הסרט למילר את המועמדות הרביעית שלו לפרס האוסקר, ואת הזכייה הראשונה שלו בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר.

בשנת 2007 חתם מילר על בימוי "ליגת הצדק". בעוד שההפקה נעצרה בתחילה עקב שביתת גילדת הסופרים של אמריקה בשנים 2007–2008, עיכובים נוספים בהפקה והצלחתו של "האביר האפל" הובילו לכך שהאחים וורנר החליטו להקפיא את העבודה על הסרט ולחפש אפשרויות אחרות.

בשנת 2011 יצר מילר את סרט ההמשך ל"תזיזו ת'רגליים", "תזיזו ת'רגליים 2". בשנה שלאחר מכן החל מילר לצלם את "מקס הזועם: כביש הזעם", הסרט הרביעי בסדרת "מקס הזועם", לאחר מספר שנים של עיכובים בהפקה, יצא הסרט ב-15 במאי 2015. הסרט זכה לשבחי הביקורת והיה מועמד לעשרה פרסי אוסקר, ביניהם פרס האוסקר לבמאי הטוב ביותר, וזכה בשישה; בקטגוריות התלבושות, עיצוב ההפקה, שיער ואיפור, עריכה, עריכת סאונד ומיקס סאונד והסרט הטוב ביותר.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילר היה נשוי לשחקנית סנדי גור, איתה יש לו בת. הוא התחתן עם עורכת הסרטים מרגרט סיקסל ב-1995; יש להם שני בנים. השניים נפגשו בתחילה במהלך ההפקה של "פלירט".

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' מילר בוויקישיתוף


הקודם:
1981: פיטר ויר (גליפולי)
2014: ג'ניפר קנט (באבאדוק)
פרסי האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה – הבימוי הטוב ביותר
1982: ג'ורג' מילר (מקס הלוחם בדרכים)
2015: ג'ורג' מילר (מקס הזועם: כביש הזעם)
הבא:
1983: קרל שולץ (זהירות, הוא עלול לשמוע אותך)
2016: מל גיבסון (הסרבן)
הקודם:
2015: אלחנדרו גונסלס איניאריטובירדמן
פרס האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומי – הבימוי הטוב ביותר
2016: ג'ורג' מילר – מקס הזועם: כביש הזעם
הבא:
2017: מל גיבסוןהסרבן