רצח ג'ורג' פלויד

(הופנה מהדף ג'ורג' פלויד)
רצח ג'ורג' פלויד
חלק מאלימות משטרתית בארצות הברית
צילום מסך מתוך סרטון שצולם בידי דרנלה פרייז'ר בת ה-17, עוברת אורח שהייתה עדה לרצח של פלויד[1].
צילום מסך מתוך סרטון שצולם בידי דרנלה פרייז'ר בת ה-17, עוברת אורח שהייתה עדה לרצח של פלויד[1].
תאריך 25 במאי 2020
מקום פאודרהורן, מיניאפוליס, מינסוטה
קואורדינטות 44°56′04″N 93°15′45″W / 44.93433°N 93.26244°W / 44.93433; -93.26244
סוג אלימות משטרתית
הרוגים 1 (ג'ורג' פלויד)
פצועים 0 עריכת הנתון בוויקינתונים
מבצע דרק שאובין, שוטר במשטרת מינאפוליס
בסיועם של שלושה שוטרים נוספים
מספר מפגעים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מניע אדישות לחיי אדם
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רצח ג'ורג' פלויד התרחש ב-25 במאי 2020. דרק שובין, שוטר במשטרת מיניאפוליס, לחץ את ברכו על צווארו של ג'ורג' פלויד – אזרח אמריקאי שחור[2], במהלך מעצר שגרתי. שובין חנק את פלויד במשך זמן רב. כתוצאה מכך איבד פלויד את הכרתו ולבסוף את חייו.

האירוע התרחש במסגרת מעצרו של פלויד בפאודרהורן (Powderhorn), שכונה הנמצאת דרומית למרכז העיר מיניאפוליס שבמינסוטה. בשעות הערב נראה פלויד קונה סיגריות, אך המוכר דרש ממנו להחזיר את קנייתו מפני שחשש כי פלויד שילם לו בשטר מזויף. לאחר שסירב, ולטענת המוכר היה נראה מסומם ושיכור, התקשר המוכר למשטרה. אחד השוטרים שהגיעו ועצרו את פלויד נראה כורע מעליו ולוחץ בברכו על צווארו במשך 9 וחצי דקות. האירוע תועד בטלפונים של העוברים ושבים, הסרטונים הוויראליים בהם נראה פלויד אומר בחוסר אונים ”אני לא יכול לנשום” עד שהוא משתתק, הופצו ברשתות החברתיות ושודרו בכלי התקשורת[3].

ביממה שלאחר מותו של פלויד פרצו הפגנות ומחאות באזור מיניאפוליס-סיינט פול. תחילה ההפגנות היו לא-אלימות, בחסות תנועות כגון Black Lives Matter, אך בהמשך אותו יום התפתחו ההפגנות למהומות אלימות והפרות-סדר שהתבטאו בניפוץ חלונות של תחנת משטרה, הצתת שתי חנויות, ומעשי ביזה ואלימות בחנויות אקראיות[4]. מפגינים אחדים אף התכתשו עם שוטרים שריססו גז מדמיע לעברם וירו כדורי גומי. בחלק מההפגנות נורו מפגינים ושוטרים ונרשמו מקרי מוות בשני הצדדים, ומהומות התפשטו ברחבי ארצות הברית.

ב-5 ביוני 2020, כשבוע לאחר הרצח, הודיעה ראש עיריית וושינגטון די. סי., מיוריאל באוזר, כי שמו הרשמי של חלק מהרחוב שמחוץ לבית הלבן שונה לכיכר "Black Lives Matter" ובמקום הוצב שלט.[5]

ב-7 ביוני 2020, בעקבות ההפגנות עולמיות במחאה על רצח ג'ורג' פלויד וקריאת תנועת "Black Lives Matter" להפסיק לממן את המשטרה, הצביעה מועצת העיר מיניאפוליס "לפרק את מחלקת המשטרה שלה" כדי להעביר מימון לתוכניות חברתיות בקהילות שחורות.[6] נשיאת מועצת העיר ליסה בנדר אמרה, "מאמצינו לרפורמה מצטברת נכשלו. נקודה." הצבעת המועצה הגיעה לאחר שבתי הספר הציבוריים במיניאפוליס, אוניברסיטת מינסוטה ומחלקת הגנים והנוף במיניאפוליס כבר ניתקו קשר עם משטרת מיניאפוליס.[7]

מותו של פלויד הושווה למותו של אריק גארנר בשנת 2014. גארנר היה גם הוא אפרו-אמריקאי לא חמוש ורותק לרצפה בידי מספר שוטרים אף על פי שחזר על המשפט "אני לא יכול לנשום" 11 פעמים לאחר שנעשה נגדו שימוש בחניקה בידי שוטר משטרת ניו יורק[8].

שנה לאחר האירוע, ב-20 באפריל 2021, קבע חבר המושבעים במשפטו של השוטר דרק שובין שהוא אשם ברצח שלא בכוונה תחילה מדרגה שנייה, רצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה[9] וב-25 ביוני נידון ל-22.5 שנים בכלא.[10]

המעורבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' פלויד[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת הפרופיל של ג'ורג' פלויד בפייסבוק. צולמה ב-2016.

ג'ורג' פלויד נולד ב-1973 בפאייטוויל שבקרוליינה הצפונית, וגדל ביוסטון שבטקסס. הוא למד בתיכון ייטס ביוסטון, שם שיחק בקבוצות הכדורסל והפוטבול. פלויד היה כוכב עולה בתחום הפוטבול, וכשחקן בעמדת הטייט אנד (TE - Tight end) סייע לתיכון שלו לזכות באליפות מדינת טקסס בפוטבול בשנת 1992. הוא שיחק כדורסל במכללה הקהילתית של דרום פלורידה בשנים 1993–1995. מאוחר יותר הוא שב ליוסטון ושם חבר להרכב מוזיקלי שהתמחה במוזיקת היפ הופ בשם "Screwed Up Click", ונודע בשם הבמה "ביג פלויד".

פלויד נעצר מספר פעמים בגין גנבות ואחזקת סמים. בשנת 2007 פלויד הואשם, יחד עם חמישה גברים נוספים, בשוד מזוין במהלך פריצה לבית (שבמהלכו הצמיד את אקדחו לבטנה של בעלת הבית). ב-2009 הוא הסכים לעסקת טיעון, ונשפט לחמש שנים בכלא. ב-2013 יצא לחופשי מהכלא בשחרור מוקדם, לאחר שריצה ארבע שנים ממאסרו.

ב-2014 פלויד עבר למינסוטה. הוא התיישב בעיר סנט לואיס פארק ועבד במיניאפוליס הסמוכה כמאבטח במסעדה במשך חמש שנים. בתקופה שקדמה להירצחו, פלויד איבד את מקום עבודתו עקב פקודת הסגר שהוציאה ממשלת מינסוטה לאור התפרצות נגיף הקורונה בארצות הברית. פלויד הותיר אחריו חמישה ילדים.

שוטרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דרק שובין, שוטר במשטרת מיניאפוליס מאז שנת 2001, זוהה בתור השוטר שהצמיד את פלויד לקרקע כשברכו השמאלית על צווארו של פלויד. נגד שובין הוגשו 18 תלונות בעבר, שתיים מהן הסתיימו במספר מכתבי נזיפה משמעתית רשמיים. בין היתר היה מעורב בשלושה מקרי ירי משטרתי, אחד מהם הוגדר "קטלני".
  • טואו תאו, שהתקבל לאקדמיה לשוטרים בשנת 2009 והחל את שירותו הפעיל כשוטר בשנת 2012. בשנת 2017 נאשם בשימוש בכוח מופרז[11].
  • שני שוטרים נוספים שנכחו במקום הם תומאס ליין וג'יי אלכסנדר קואנג, להם לא היו תלונות קודמות. שניהם היו בשבוע הראשון של עבודתם במשטרת מיניאפוליס.

כל ארבעת השוטרים פוטרו יממה לאחר האירוע, וכנגד שובין הוגש כתב אישום באשמת רצח מדרגה שלישית. בהמשך הוחלט להחמיר את האישום נגד שובין לרצח מדרגה שנייה "ללא כוונה"[א], רצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה, עבירות בהן הורשע ב-20 באפריל 2021. העונש המקסימלי עליהן (לפי החמורה שבהן) הוא ארבעים שנות מאסר, וגזר הדין שניתן ביוני 2021 לאחר שהורשע באפריל, קבע את העונש על 22.5 שנות מאסר. נגד יתר השוטרים הוגש אישום על סיוע לרצח. שניים מהם הורשעו ונידונו לעונשים של שלוש עד שלוש וחצי שנות מאסר ומשפטו של השוטר השלישי צפוי להתקיים באוגוסט 2023.

קשר קודם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדברי בעלת מועדון במועדון הלילה "אל נואבו רודיאו", פלויד ושובין עבדו שניהם כמאבטחים במקום והיו להם משמרות חופפות, אם כי לא ברור אם הם הכירו זה את זה[12].

האירוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-25 במאי 2020 ביום הזיכרון האמריקאי, זמן קצר לאחר השעה 20:00 (שעון מרכז ארצות הברית) שוטרי משטרת מיניאפוליס הגיעו לשדרת שיקגו, שבשכונת פאודרהורן שבמיניאפוליס, בעקבות תלונה של עובד מעדנייה מקומית כי אדם ניסה לשלם בשטר מזויף של 20 דולר. לדברי המשטרה, החשוד – פלויד, נמצא במכונית סמוכה ו"נראה היה שהוא תחת השפעת סמים". דובר המשטרה אמר שהשוטרים הורו לו לצאת מהרכב, ובשלב זה הוא "התנגד פיזית", אך צילומי מצלמות האבטחה מהמסעדה הסמוכה סותרים לכאורה טענה זו, שכן פלויד נצפה מוטח פעמיים אל הארץ כשהוא מלווה בידי השוטרים. לטענת משטרת מיניאפוליס, השוטרים הצליחו לאזוק את החשוד באזיקים ללא שימוש בכלי נשק, ציינו שהוא סובל ממצוקה רפואית, והזמינו אמבולנס.

כשהגיעו לכביש, פלויד היה אזוק והוטח מטה כשפניו על הכביש, השוטר דרק שובין כרע מעליו ומנע ממנו לזוז באמצעות הנחת ברך על צווארו. הוא נשאר בתנוחה זו במשך כשמונה דקות, ומתוך פרק זמן זה, במהלך 2 דקות ו-53 שניות פלויד כבר היה מחוסר הכרה (כך על פי התלונה הפלילית שהוגשה נגד שובין באשמת רצח מדרגה שלישית והריגה מדרגה שנייה[13][14]).

על פי נתוני שירותי הכבאות וההצלה של מיניאפוליס, הפרמדיקים העבירו את פלויד מהמקום וביצעו פעולות חזה ואמצעים אחרים להצלת חיים על "גבר שלא מגיב ונטול דופק". חובשים באמבולנס בדקו את הדופק של פלויד מספר פעמים, אך לא מצאו אותו. פלויד נלקח למרכז הרפואי במחוז הנפין, שם נקבע מותו.

כתב האישום המקורי ציטט "דוח מקדים" לפיו סיבת או סיבות המוות נבעו ממצבו הבריאותי הבסיסי של פלויד כולל מחלת לב כלילית ויתר לחץ דם, בשילוב עם סמים משכרים פוטנציאליים במערכותיו[15] עורכי הדין של משפחת פלויד הודיעו שהם מבקשים לבצע נתיחה שלאחר המוות באופן פרטי[16] בנתיחה זו נמצא כי סיבת המוות היא חניקה כתוצאה מלחץ ברכו של השוטר על צווארו וגבו של פלויד[17]. בדו"ח הרשמי של הנתיחה לאחר המוות שפרסם הרופא הכללי של מחוז הנפין, סיבת המוות רשומה כ"Cardiopulmonary arrest" כלומר "דום לבבי-נשימתי", הפסקת נשימה המלווה בדום לב. "אופן המוות" רשום בדו"ח כ"הריגה" (Homicide)[18]. בנוסף, הנתיחה העלתה כי פלויד נשא את נגיף הקורונה, אך זו לא הייתה הגורם למותו[19].

סרטון תיעוד המעצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דרנלה פראזייר, צעירה בת 17, צילמה את המעצר והמוות והעלתה לדף הפייסבוק שלה[20]. הסרטון הפך לוויראלי והצית גל מחאות בארצות הברית ובעולם כולו. פראזייר קיבלה אות הוקרה מארגון (PEN America), והסרטון היה עדות מכרעת במשפטו של השוטר דרק שובין שהורשע ברצח[21].

הסרטון מתחיל, כשפלויד כבר מוצמד בחזהו אל הקרקע, והשוטר שובין כורע על צווארו. פלויד אומר שוב ושוב לשובין: "בבקשה" ו"אני לא יכול לנשום", גונח ובוכה. עובר אורח אומר לשוטר: "הורדת אותו. תן לו לנשום."

עובר אורח מציין בסרטון: "אחת מבנותיי מתה באותה צורה", פלויד מגיב: "אני עומד למות אותו דבר", ושובין נשמע אומר לו להירגע. השוטר נשמע שואל את פלויד: "מה אתה רוצה?" פלויד חוזר ואומר: "אני לא יכול לנשום." הוא ממשיך: "בבקשה, הברך בצוואר, אני לא יכול לנשום." מישהו אומר לפלויד "לקום ולהיכנס למכונית"[22], על כך משיב פלויד: "אני אעשה... אני לא יכול לזוז." פלויד נשמע זועק גם: "אימא!... הבטן שלי כואבת, הצוואר שלי כואב, הכול כואב" ומבקש מים. השוטר אינו מגיב לפלויד בקול. פלויד מתחנן: "אל תהרוג אותי."

בהמשך הסרטון, עובר אורח נשמע מציין כי פלויד מדמם מהאף. עובר אורח אחר אומר לשוטרים שפלויד "אפילו לא מתנגד למעצר כרגע". השוטרים אומרים לעוברי אורח שפלויד "דיבר, הוא בסדר". עובר אורח עונה שפלויד "לא בסדר" ומוחה על כך שהשוטר מונע ממנו לנשום, הוא דוחק בשוטר: "תוריד אותו מהאדמה... היית יכול להכניס אותו למכונית עד עכשיו. הוא לא מתנגד למעצר או לא כלום. אתה נהנה מזה. תראה אותך. תראה את שפת הגוף שלך."

פלויד שותק בסופו של דבר וחסר תנועה, אך שובין לא מרים את ברכו מצווארו של פלויד. עוברי האורח מוחים על כך שפלויד "אינו מגיב" ומבקשים שוב ושוב מהשוטר לבדוק את הדופק שלו. עוברי אורח שואלים: "האם הכלבים הרגו אותו?"

בסופו של דבר אמבולנס מגיע ושובין לא מסיר את ברכו עד ששירותי רפואת החירום מניחים את פלויד על אלונקה. המטופל מועמס על האמבולנס ונלקח לרחוב 36 ושדרת הפארק, דבר שעולה מדו"ח האירוע של שירותי ההצלה של מיניאפוליס.

סרטונים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרטון של עובר אורח שני, שצולם מתוך רכב, נראה כי פלויד מורחק מרכבו. המסריט מתאר שפלויד "לא נראה מתנגד – פשוט עומד ליד מכוניתו" כמו כן כתב: "בסרטון נראו שני שוטרים שמשכו את מר פלויד ממכוניתו ללא כל התנגדות נראית לעין."

לתקשורת הועלה סרטון של שש דקות ממצלמת אבטחה של מסעדה סמוכה, בה רואים שני שוטרים מוציאים גבר מרכב. האיש אזוק ומובא למדרכה, שם הוא מתיישב. שוטר שלישי מגיע. בהמשך עוזר שוטר לגבר לקום שוב ושני שוטרים מביאים את האיש לרכב משטרתי, שם הופל האיש על האדמה. בעוד שהמשטרה טענה בתחילה שפלויד התנגד למעצר, הסרטון ממצלמת האבטחה מראה אחרת[23].

לאחר המקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מחאות ג'ורג' פלויד

ב־26 במאי הודיע מפקד משטרת מיניאפוליס, מדריה ארדונדו, שהשוטרים הוצאו לחופשה. בהמשך היום הם פוטרו והועברו לחקירה של לשכת החקירות הפדרלית (FBI). עורך הדין לזכויות האזרח, בנימין קרומפ, הוכרז כמייצג את משפחתו של פלויד.

ב־27 במאי, מידע מוטעה החל להתפשט במדיה החברתית, ובין השאר כלל טענות ששובין היה לבוש כובע עם הכיתוב "Make Whites Great Again", וכי שובין היה על הבמה עם דונלד טראמפ בעצרת פוליטית, שהופרכו מאוחר יותר.

ב־28 במאי פרסמה מחלקת המשפטים בארצות הברית הצהרה משותפת עם ה-FBI לפיה חקירת מותו של פלויד נמצאת בראש סדר העדיפויות וכי הוקצו תובעים מנוסים וחוקרים פליליים מטעם ה-FBI לעניין ותיארו את הצעדים הבאים של החקירה: "חקירה מקיפה תאגד את כל המידע הזמין ותעריך ביסודיות את הראיות והמידע שהושגו על ידי עדים... אם נקבע כי ישנה הפרה של החוק הפדרלי, [השוטרים] יואשמו בהאשמות פליליות".

ב־20 באפריל 2021 הורשע השוטר בכל הסעיפים נגדו, הכוללים שני סעיפי רצח וסעיף הריגה אחד. שני השוטרים האחרים עתידים להישפט באוגוסט 2021.

אזכרות, מחאות ומהומות[עריכת קוד מקור | עריכה]

זרים שהונחו לזכר ג'ורג' פלויד במקום בו נרצח במיניאפוליס
הפגנות נגד אלימות המשטרה
הנזק שנגרם לאחד המבנים במשך המהומות

בעקבות הזעם הקהילתי במיניאפוליס, תחנת האוטובוס במקום מותו של פלויד בשדרת שיקגו הפכה לאנדרטה מאולתרת לזכרו ב־26 במאי, עם שלטים רבים כמחוות לו והתייחסות לתנועת "חיי שחורים חשובים". במהלך היום יותר אנשים התייצבו להפגין נגד מותו של פלויד. ההמון, המוערך במספר מאות אנשים, צעד אחר כך למחוז השלישי של משטרת מיניאפוליס. המשתתפים השתמשו בכרזות ובסיסמאות כמו "צדק לג'ורג'", "אני לא יכול לנשום" ו"חיי שחורים חשובים".

המחאה משכה מאות והחלה באיפוק, אך הסלימה והגיעה לשיאה כשהתחנה הושחתה על ידי מפגינים באמצעות ריסוס צבע ויידוי אבנים. בעקבות הצעדה משדרת שיקגו דרום עד למחוז השלישי, קבוצה קטנה של מפגינים התפצלה מהקהל הראשוני והשחיתה את בניין המחוז השלישי וניידות משטרה. החל מסביבות השעה 20:00, שוטרים השתמשו בכלים לפיזור הפגנות כלפי ההמון, כמו תרסיס פלפל וכדורי גומי. מהמשטרה נטען כי השימוש בכוח הגיע בתגובה למהומות[24], אך ברשתות החברתיות טענו מפגינים כי המשטרה תקפה את המחאות כשעוד היו בלתי-אלימות, ושהאלימות נגרמה כתוצאה מפעולות המשטרה[25].

ההפגנות נמשכו ב־27 במאי, כולל בשדרת שיקגו דרום. המפגינים מחו גם מחוץ למתחם שהושחת בערב הקודם. החל משעה 18:00 השוטרים החלו לפרוס אמצעי גירוי כימי וירו לעבר מפגינים רבים עם כדורי גומי באזור המתחם. בסרטונים רבים ברשתות החברתיות נראו מספר מפגינים ששברו חלונות וזרקו חפצים לעבר המשטרה. יותר מ-30 עסקים במידטאון מיניאפוליס נפגעו ביום חמישי בבוקר. בעל חנות סמוכה ירה באדם שלדעתו פרץ לו לעסק ופצע אותו באופן אנוש. מעשי ביזה התרחשו בחנויות סמוכות. ביזה התרחשה במידוויי, בבית מרקחת בסנט פול, חנות צמיגים ובחנות Walgreens.

עם רדת החשכה במיניאפוליס ב-28 במאי, הוצתו שריפות במבנים סביב המחוז השלישי משני צדדים ואזעקות אש נשמעו בתוך הבניין. המשטרה השתמשה בגז מדמיע נגד מפגינים שכן הגדר הזמנית סביב הבניין נקרעה. מאוחר יותר המפגינים הציתו את הבניין בזמן שהשוטרים פונו מהמבנה. המפגינים המשיכו להדליק את הבניין.

מקומות אחרים בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפגנות התקיימו גם בלוס אנג'לס, בקולומבוס, דנוור, ניו יורק, ממפיס, ועוד. אדם נהרג ועשרות שוטרים ומפגינים נפצעו בהפגנות, שחלקן היו אלימות. ניידות הוצתו, חנויות נבזזו. עוצר לילי הוטל ב-25 ערים ברחבי ארצות הברית[26]. ב-31 במאי, היו עימותים ב-22 מדינות[27]. ההסלמה גרמה להפעלת המשמר הלאומי של ארצות הברית ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים לשלוח כוחות צבא. במקביל, היו הפגנות הזדהות בעולם.

ב-9 ביוני התקיימה ההלוויה של פלויד.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנדרטה מאולתרת במקום הרצח

משפחה וחברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בן דודו של פלויד ושני אחיו התראיינו ל-CNN. בן דודו, טרה בראון, מתח ביקורת על המשטרה ואמר: "הם היו אמורים להיות שם כדי לשרת ולהגן. לא ראיתי אף אחד מהם מרים אצבע כדי לעשות דבר כדי לעזור בזמן שהוא מתחנן לחייו." אחד מאחיו קבע: "הם היו יכולים לתפוס אותו, הם היו יכולים לטפל בו. במקום זאת הם הכניסו את הברך לצווארו ופשוט ישבו עליו ואז המשיכו. הם התייחסו אליו בצורה גרועה יותר מאשר שהם מתייחסים לבעלי חיים." אחיו של פלויד, פילונס, קרא להרגעת הרוחות: "לכולם יש הרבה כאבים ברגע זה, זו הסיבה שזה קורה. נמאס לי לראות אנשים שחורים מתים." חברו הוותיק של פלויד, שחקן הכדורסל לשעבר סטיבן ג'קסון, הביע את כעסו ועצבותו בעקבות המוות.

חברתו של פלויד, קורטני רוס, ביקשה מהקהילה השחורה להגיב באופן שמכבד את מותו. היא אמרה: "אי אפשר להילחם באש באמצעות אש. הכול פשוט נשרף, וראיתי את זה כל היום – אנשים שונאים, הם שונאים, הם שונאים, הם כועסים והוא לא היה רוצה את זה."

אשתו של דרק שובין הגישה בקשה מיידית לגירושין מבעלה והביעה את תנחומיה למשפחת פלויד[28].

גורמים רשמיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 ביוני, התחייבו חברי מועצת מיניאפוליס על פירוק המשטרה בעיר, במטרה לבנות אותה מחדש[29]. ב-16 ביוני, נחתם צו נשיאותי שעודד את מחלקות המשטרה לשמור על סטנדרטים גבוהים ביחס לשימוש בכוח, ולשפר את חלוקת המידע במטרה לא יגויסו שוטרים עם עבר בעייתי מבלי שהרקע שלהם יהיה ידוע למשטרה. בנוסף, הצו עוסק בליווי הכוחות על ידי עובדים סוציאליים במקרים של עבירות לא אלימות, שבהן מעורבים מכורים לסמים וחסרי בית. השינויים לא ענו על כל דרישות המחאה שפרצה אחרי הרג פלויד[30].

אנדריאה ג'נקינס, חברת מועצת העיר מיניאפוליס מטעם הרובע השמיני, המייצגת את השכונה בה התבצע הרצח, צוטטה באומרה: "לבי נשבר בשל אובדן החיים הטרגי אמש. הקהילה שלנו ממשיכה להיות בטראומה שוב ושוב שוב. עלינו לדרוש תשובות."

ראש עיריית מיניאפוליס, ג'ייקוב פריי, הצהיר: ”להיות שחור באמריקה לא אמור להיות גזר דין מוות. במשך חמש דקות צפינו בשוטר לבן לוחץ את ברכו לצווארו של אדם שחור... כשאתה שומע מישהו קורא לעזרה, אתה אמור לעזור. השוטר הזה נכשל במובן האנושי הבסיסי ביותר.” יום לאחר הירצחו של פלויד תיאר ראש העיר את פיטורי השוטרים "הצעד הנכון". יומיים לאחר הירצחו של פלויד, פריי הטעים את האופי הגזעני של הרצח וקרא להאשים את שובין בפלילים: "אם רוב האנשים, במיוחד אנשים של צבע, היו עושים את מה שעשה השוטר ביום שני, הם היו כבר מאחורי סורג ובריח. בגלל זה אני קורא היום לתובע מחוז הנפין, מייק פרימן, להגיש כתב אישום נגד המעורבים באירוע." בריאיון עיתונאי שהעניק פריי לרשת הטלוויזיה "CBS"', השיב בחיוב לשאלה "האם אתה מאמין שהיה זה רצח?".

אילהאן עומאר, חברת בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס החמישי של מינסוטה (שבו שוכנת העיר מיניאפוליס) קראה לחקירה פדרלית באומרה: ”זה מחליא לראות את האיש השחור הזה נהרג תוך שהוא מתחנן בחוסר אונים לעזרה.” בהמשך הוסיפה: ”יש להאשים את השוטר שהרג את ג'ורג' פלויד ברצח”. הסנאטורית טינה סמית' והמושל טים וולז קראו גם הם לפעולה מיידית.

הסנאטורית איימי קלובשר הגיבה למחרת ואמרה: ”שמענו את קריאותיו החוזרות ונשנות לעזרה. שמענו אותו אומר שוב ושוב שהוא לא יכול לנשום ועכשיו ראינו עוד מופע מחריד של אפרו-אמריקני גוסס בשל ההפגנות”. היא קראה להכריז על "חקירה חיצונית מלאה ויסודית של מה שהתרחש, ויש לדאוג לאחריות המעורבים באירוע זה". עם זאת, כמי שכיהנה בעבר כתובעת מחוזית במחוז הנפין, היא ספגה ביקורת על כך שנמנעה לדחוף להאשמות פליליות נגד המשטרה במהלך שמונה שנותיה באותה משרה, כולל נגד שובין; היו שקראו לסילוקה מהסנאט.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שהיה אז סגן הנשיא בדימוס והמועמד הדמוקרטי המיועד לבחירות לנשיאות, הביע צער בשם העם האמריקני בשיחה עם משפחתו של פלויד ולאחר מכן, בנאום מוקלט אמר ש"אין מדובר במאבק בין שחורים ללבנים. שחורים חווים אלימות משטרתית מדי יום ברחבי ארצות הברית" והוסיף כי "כולנו בני אדם, והמשפט "אני לא נושם" צריכה להרטיט כל לב אנושי, לא משנה מאיזה גזע הוא"[31].

הנשיא דונלד טראמפ שלח את תנחומיו בטוויטר, ואמר שהוא מבקש מה-FBI לבצע חקירה יסודית והוסיף: "לבי יוצא למשפחתו וחבריו של ג'ורג'. הצדק יוגש!" טראמפ תיאר גם את מותו של פלויד כ"עצוב וטרגי". בימים שלאחר פרוץ המהומות צייץ טראמפ מספר פעמים בטוויטר, ובין היתר איים לירות במפגינים, טען כי חלקם "טרוריסטים", שראש עיריית מיניאפוליס הוא "שמאל קיצוני חלש מאוד"[32] וגער במושלי המדינות שהם "חלשים"[33].

מפקד המשטרה ביוסטון, טקסס (מדינה שנחשבת אדומה) שבה נולד וחי פלויד רוב חייו, אמר: ”אני פונה לנשיא של ארצות הברית של אמריקה כמפקד משטרה: בבקשה ממך, אם אתה לא מסוגל להגיד משהו מועיל, עדיף שתשתוק, כי אתה מציב גברים ונשים בשנות ה-20 לחייהם בסכנה. לא מדובר ב"לנצח" את ההפגנות בכוח, אלא לשכנע אותם ברגש ובשכל. [...] מחאה מנצחים בכבוד ובהבנה ובאיחוד של הארץ הזאת, לא בליבוי השנאה והפחד”[34].

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן נשא דברים בהלוויה של פלויד באמצעות סרטון וידאו מוקלט. הוא אמר בין השאר כי ”אסור לזלזל באלימות השוטרים במדינה, כנגד האזרחים השחורים. זה הזמן לצדק גזעי, שייעשה רק ברגע שייעשה צדק אמיתי עבור ג'ורג' פלויד”[35].

ב־20 באפריל 2021, דקות לאחר הרשעת השוטר ברצח, התקשרו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, וסגניתו קמלה האריס למשפחתו של פלויד, ואמרו ”אנו מרגישים מעט טוב יותר עכשיו. שום דבר לא יכול לגרום לנו להרגיש טוב מאוד, אך לפחות הצדק נעשה. הלוואי שיכולנו לחבק אתכם ... אבא שלכם עשה שינוי גדול באמריקה”.

משטרת מיניאפוליס[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפקד משטרת מיניאפוליס הגיע למקום הרצח ב-1 ביוני, ואמר: ”כל ארבעת השוטרים שנכחו באירוע נושאים מבחינתי באחריות למוות”. לאחר שהבין שהוא מדבר ישירות לבני המשפחה דרך כלי התקשורת שראיין אותו, הוא הסיר את כובעו במחוות כבוד ואמר: ”אני רוצה לומר לבני המשפחה שאני מביע צער עמוק על האובדן שלהם. אילו יכולתי לעשות דבר מה כלשהו כדי להשיב אליהם את ג'ורג', הייתי עושה זאת. אני מצטער מאוד. אני מצטער מאוד”[36]. כל השוטרים שנכחו באירוע הוצאו מיד מכלל שירות פעיל (בשלב זה, לחופשה בתשלום), אף טרם הבירור בעניינם.

עמותות שוטרים מרחבי הארץ הביעו מורת רוח מהטיפול בפלויד. איגוד מפקדי המשטרה במינסוטה שיבח את הטיפול המהיר של מפקד משטרת מיניאפוליס ארדונדו בשוטרים המעורבים. ראשי האיגוד הבינלאומי של ראשי המשטרה (IACP) ואיגוד ראשי הערים הגדולות (MCCA) גינו את מה שנראה בסרטון. ה-MCCA, בראשות מפקד משטרת יוסטון, ארט אקוודו, אמר: ”מותו של מר פלויד מטריד מאוד וצריך להדאיג את כל האמריקנים. פעולותיו של השוטר אינן מתיישבות עם הכשרתו והפרוטוקולים של המקצוע שלנו. MCCA משבח את מפקד משטרת מיניאפוליס, מדריה ארדונדו, על פעולתו המהירה וההחלטית לסיים את העסקתם של השוטרים המעורבים.”

התאחדות השוטרים המקומית הביעת תמיכה בשוטרים המעורבים ואמרה: ”התאחדות השוטרים במשטרה של מיניאפוליס תספק תמיכה מלאה לשוטרים המעורבים.” הם גם דחקו בציבור להישאר רגועים ואמרו: "עכשיו זה לא הזמן למהר לפסוק ולגנות מיד את השוטרים שלנו."

המשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 ביולי 2020 שוחרר טואו תאו בערבות[37].

משפחת פלויד הגישה ביולי 2020 תביעה פדרלית נגד עיריית מיניאפוליס, שובין ושלושה קציני משטרה נוספים שהואשמו בסיוע להירצחו. לפי הסדר עם העירייה, המשפחה תפוצה ב-27 מיליון דולר[38].

משפטו של שובין החל במיניאפוליס ב-8 במרץ 2021 בבית המשפט המחוזי במחוז הנפין. הצהרות הפתיחה נישאו ב-29 במרץ 2021.

ב-20 באפריל 2021 הורשע שובין בכל שלושת האישומים נגדו: רצח מדרגה שנייה שלא בכוונה תחילה תוך ביצוע עברה, רצח מדרגה שלישית תוך ביצוע פעולה מסוכנת באופן מהותי, והריגה מדרגה שנייה[39], וב-25 ביוני הוא נידון ל-22.5 שנות מאסר, מתוכן יישא לפחות שני שלישים (כ-15 שנים) לפני שיוכל לבקש שחרור על תנאי.[10][40]

לאחר ההרשעה, התובע הכללי של ארצות הברית מריק גרלנד החל לבצע בדיקה נרחבת ומקיפה של נוהלי השיטור בעיר מיניאפוליס[41].

קואנג, ליין ותאו יעמדו לדין יחד, החל מ-23 באוגוסט 2021[42].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רצח ג'ורג' פלויד בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נקרא באנגלית Unintentional

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ניתן לצפות בסרטון המלא כאן, אם כי מדובר בסרטון קשה לצפייה.
  2. ^ 'I can't breathe:' Death of unarmed black man George Floyd leads to firing of white police officers
  3. ^ כריסטין האוזר, ‘I Can’t Breathe’: 4 Minneapolis Officers Fired After Black Man Dies in Custody, באתר הניו יורק טיימס, 26 במאי 2020 (באנגלית)
  4. ^ "הם רצו להרוג אותו": עימותים בארה"ב בעקבות חניקתו למוות של אזרח שחור ע"י שוטר, סרטון בערוץ "כאן | חדשות - תאגיד השידור הישראלי", באתר יוטיוב (אורך: 03:01)
  5. ^ Nicholas Wu, "DC Renames Street near White House 'Black Lives Matter Plaza' to Honor George Floyd Protests", USA Today, ‏5 ביוני 2020
  6. ^ בעקבות מחאת ג'ורג' פלויד: במיניאפוליס החליטו על פירוק המשטרה, באתר וואלה!‏, 8 ביוני 2020
  7. ^ Andrew Solender, "Minneapolis Votes To Disband Police Department", פורבס, ‏7 ביוני 2020
  8. ^ ארין דונאגו, Mayor makes emotional call for peace after violent protests: "I believe in Minneapolis", באתר CBS News‏, 29 במאי 2020 (באנגלית)
  9. ^ George Floyd killing: Former police officer Derek Chauvin guilty of murder
  10. ^ 1 2 22.5 שנות מאסר לשוטר שרצח את ג'ורג' פלויד והצית מחאה עולמית, באתר ynet, 25 ביוני 2021
  11. ^ ג'ניפר ביורהוס, A deeper look at the four officers fired after George Floyd death, באתר סטאר טריביון, 1 ביוני 2020 (באנגלית)
  12. ^ כתבה על העבודה המשותפת במועדון הלילה באתר www.kstp.com (באנגלית)
  13. ^ Hennepin County Attorney criminal complaint against Derek Michael Chauvin, State of Minnesota 4th Judicial District, Court File No. 27-CR-20-12646 (באנגלית)
  14. ^ הולי סילברמן, Floyd was "non-responsive" for nearly 3 minutes before officer took knee off his neck, complaint says, באתר CNN‏, 29 במאי 2020 (באנגלית)
  15. ^ Hennepin County Medical Examiner declares George Floyd death homicide, FOX 9, ‏2020-06-01 (באנגלית)
  16. ^ כריסטינה קרגה, Independent autopsy requested for George Floyd, באתר ABC News‏, 30 במאי 2020 (באנגלית)
  17. ^ סוכנויות הידיעות, נתיחה שהזמינה המשפחה: ג'ורג' פלויד מת מחנק, באתר ynet, 2 ביוני 2020
  18. ^ עדכון ממצאי הנתיחה מטעם Hennepin County Medical Examiner’s Office, (באנגלית)
  19. ^ George Floyd tested positive for coronavirus
  20. ^ הפוסט של דרנלה פראייזר בדף הפייסבוק שלה
  21. ^ הענקת אות הוקרה לדרנלה פראזייר, האות הוענק לה על ידי ספייק לי בשיחת וידאו, בגלל מגפת הקורונה בשנת 2020
  22. ^ אותו סוכנות הידיעות הצרפתית, CBS News ו-WVLT-TV מזהים כאחד השוטרים, ואילו Buzzfeed News מצהירה כי "לא ברור" אם זה היה שוטר שדיבר.
  23. ^ CNN: "סרטון המעקב אינו תומך בטענות המשטרה שג'ורג' פלויד התנגד למעצר".
  24. ^ סוכנויות הידיעות‏, 25 ערים תחת עוצר: לילה חמישי של מהומות ברחבי ארה"ב, באתר וואלה!‏, 31 במאי 2020
  25. ^ קת'רין קים, Images of police using violence against peaceful protesters are going viral, Vox, ‏31 במאי 2020 (באנגלית)
  26. ^ עוצר לילי ב-25 ערים בארה"ב, תיעודים קשים ממוקדי המהומות, באתר ynet, 31 במאי 2020
  27. ^ ארה"ב בוערת: המחאה האלימה בתמונות, באתר ‏מאקו‏, 31 במאי 2020
  28. ^ התנצלות מצד אשתו של השוטר, באתר KSTP, ‏29 במאי 2020 (באנגלית)
  29. ^ דרמה במיניסוטה: חברי מועצת מיניאפוליס הכריזו על פירוק המשטרה בעיר, באתר מעריב אונליין, 8 ביוני 2020
  30. ^ אחרי ההפגנות: טראמפ חתם על צו לרפורמות במשטרה, באתר וואלה!‏, 16 ביוני 2020
  31. ^ קייט סלווין, ג'ו ביידן מסר כי שוחח עם משפחתו של פלויד, באתר CNN (באנגלית)
  32. ^ "טראמפ לא יודע דבר על מינסוטה": ראש העיר מגיב לציוציו של הנשיא, באתר הגרדיאן (באנגלית)
  33. ^ קייט רוג'רס, בזמן שטראמפ מכנה את המפגינים טרוריסטים, כוחות המשטרה פינו את דרכו לכנסייה בגז מדמיע, באתר הניו יורק טיימס
  34. ^ [מפקד המשטרה לטראמפ: בבקשה, אם אין לך מה לאמר, עדיף שתסגור את הפה], באתר CNN (באנגלית)
  35. ^ סוכנויות הידיעות, ‏הלוויתו של ג'ורג' פלויד נערכה ביוסטון; ביידן: "הזמן לצדק גזעי", באתר מעריב אונליין, 9 ביוני 2020
  36. ^ כריסטינה מקסוריס, מפקד משטרת מינסוטה אומר שכל ארבעת הקצינים המעורבים נושאים באחריות למוות, באתר CNN (באנגלית)
  37. ^ Third fired Minneapolis police officer charged in Floyd death is out of jail, Star Tribune
  38. ^ רצח ג'ורג' פלויד: משפחתו תפוצה ב-27 מיליון דולר, באתר ynet, 12 במרץ 2021
  39. ^ משפט ג'ורג' פלויד: "השוטר החונק" הורשע ברצח, באתר ynet, 21 באפריל 2021
  40. ^ Patten, Dominic (June 25, 2021. Derek Chauvin Sentenced To 22.5 Years In Prison For George Floyd’s Murder; Could Serve About 15 Years. Deadline Hollywood. retrieved June 25, 2021
  41. ^ עמית ולדמן, ‏רצח ג'ורג' פלויד: תיבחן התנהלות משטרת מיניאפוליס, באתר ‏מאקו‏, 21 באפריל 2021
  42. ^ Derek Chauvin will be tried separately in death of George Floyd, Star Tribune