ג'ורג' קריסטל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ורג' קריסטל
George Chrystal
ג'ורג' קריסטל
ג'ורג' קריסטל
ג'ורג' קריסטל
לידה 8 במרץ 1851
Oldmeldrum, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בנובמבר 1911 (בגיל 60)
אדינבורו, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מתמטיקה
מקום מגורים סקוטלנד, אנגליה
מקום קבורה Foveran, Foveran Parish Church עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט ג'יימס קלרק מקסוול עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט ג'וזף ודרברן עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • המדליה המלכותית (1911)
  • מדליית קית' (1879)
  • פרס סמית' (1875)
  • עמית החברה המלכותית של אדינבורו עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים George Chrystal עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ורג' קריסטל (George Chrystal; ‏8 במרץ 1851 - 3 בנובמבר 1911) היה מתמטיקאי סקוטי. נולד בכפר אולדמלדרם שבחבל אברדינשייר בסקוטלנד. אביו היה סוחר תבואה ואחר-כך בעל אדמות חקלאיות. לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים בהצטיינות, התקבל ב-1867 לאוניברסיטת אברדין. ב-1872 עבר לקולג' פטרהאוס שבקיימברידג'. את ההבדל בין אופי הלימודים באוניברסיטאות שבסקוטלנד ובאנגליה הסביר קריסטל באמצעות אנלוגיה מתחום הבישול: "בעוד שאת הבישול הסקוטי אפשר לתאר כקל ומגוון, הבישול האנגלי מצטיין בשפע של חומרי גלם טובים, אך ללא גיוון, ובהכנה לקויה המולידה מנות כבדות ובלתי ניתנות לעיכול".

קריסטל סיים את לימודיו בהצטיינות (לצד ויליאם ברנסייד) ב-1875, ונבחר כחבר זוטר בקולג' קורפוס קריסטי של האוניברסיטה. לצד חובות ההוראה שלו שם, עסק קריסטל, בהנחייתו של ג'יימס קלארק מקסוול, בבדיקות מעבדה של חוק אוהם. ב-1877 קיבל מינוי של פרופסור למתמטיקה באוניברסיטת סנט אנדרוז, שם הוכיח עצמו כמורה מצטיין, ואף התבקש לכתוב כמה ערכים עבור המהדורה התשיעית של האנציקלופדיה בריטניקה, שהראשונים ביניהם היו "חשמל" ו"אלקטרומטר". ב-1879, לאחר שקיבל מינוי קבוע באוניברסיטת אדינבורו, נשא לאשה את מרגרט אן בלפור. שנה אחר-כך נבחר לחברה המלכותית של אדינבורו, ושירת בסופו של דבר (מ-1901) כמזכירהּ. לצד פעילותו המחקרית, שבה למד תחומים שונים בגאומטריה לא אוקלידית, בדטרמיננטות וחתכי חרוט, באופטיקה ובמשוואות דיפרנציאליות, גילה קריסטל עניין גם במערכת החינוך הסקוטית, ואף כתב ספר לימוד באלגברה תיכונית, שזכה לשבחים כספר הטוב ביותר בנושא בשפה האנגלית.

קריסטל היה בין המעצבים של חוק האוניברסיטאות הסקוטי (1889) שהסדיר, בסדרה של מעשי חקיקה של הפרלמנט הבריטי, את המבנה הארגוני והעצמאות של האוניברסיטאות הוותיקות של סקוטלנד. היה גם בין המייסדים של החברה המתמטית של אדינבורו.

קריסטל נבחר לדיקן הפקולטה לאמנויות של אדינבורו ב-1891, והוביל שם מהלך שבסופו קיבלו התלמידים חופש לבחור את מקצועות הלימוד שלהם. ב-1911 זכה במדליה מלכותית מטעם החברה המלכותית הבריטית, על עבודתו בחקר זרמי המים באגמים הסקוטיים, שעבורה יישם שיטות תאורטיות ומעשיות של הידרודינמיקה.

למרות היותו מורה סוחף וכריזמטי, ולמרות ההערכה הרבה שלה זכה מן הסטודנטים באדינבורו, לא היו לקריסטל תלמידי דוקטורט, למעט אחד - ג'וזף ודרברן, שסיים את לימודיו ב-1908.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ורג' קריסטל בוויקישיתוף