ז'אן ברשמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'יאן ברצ'מנס)
ז'אן ברשמן
Jeanne Berchmans
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 26 בנובמבר 1897 עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1993 (בגיל 95 בערך)
מדינה שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקצוע נזירה עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע חסידת אומות העולם
פרסים והוקרה חסידת אומות העולם (6 באוקטובר 1991) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
יד ושם ז'אן ברשמן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האחות ז'אן ברשמן (בצרפתית: Sœur Jeanne Berchmans;‏ 1897 – 1993), הייתה אחות במנזר השייך למסדר הקתולי בזיליקת הלב הקדוש (Sacrè-coeur), מחסידי אומות העולם, שהצילה בזמן מלחמת העולם השנייה ארבעה יהודים ממוות בידי הנאצים.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האחות ז'אן (Jeanne), נולדה ב-26 בנובמבר 1897 כמארי מיינהופר (בלועזית Marie Meienhofer) בברמגארטן (Bermgarten), שווייץ. בגיל צעיר החליטה להקדיש חייה לדאגה ואהבה לאנשים סביבה וב-1924 הצטרפה למסדר הקתולי "בזיליקת הלב הקדוש" (Sacrè-coeur). האחות ז'אן לימדה בתונון-לה-בן שבאלפים הצרפתים (בלועזית Thonos-les-bains), צרפתית, גרמנית והקלדה.[1]

פעילות ההצלה בתקופת השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנת 1944 האב רוזה (Father Rosay) כיהן ככומר בדובן (Douvaine), עיירה באלפים הצרפתיים בקרבת מנזר תונון-לה-בן (Thonos-les-bains). האב רוזיי שהיה פעיל בהצלת יהודים, יצר קשר עם האחות ז'אן וזו הצילה את בני משפחת וויטלס (בלועזית Wittels) - האם טאוב (taub), בתה רנה (Renée) ובנה הצעיר ברונו (Bruno) .

משפחת וויטלס הייתה משפחה אוסטרית שברחה מווינה מיד לאחר האנשלוס ב-1938. המשפחה ברחה מווינה דרך צ'כוסלובקיה, שווייצריה ונעצרה בפריז בירת צרפת. משם, לאחר תשלום כופר, הם הגיעו למנזר תונון-לה-בן, ובידם מסמכים מזויפים לפיהם הם תושבי אזור אלזס לוריין. הם נעצרו במקום על ידי המשטרה הצרפתית, אך למזלם התובע המשטרתי היה בחופשה ואת מקומו מילא עורך דין משמברי (לועזית), קתולי ובעל אמפתיה לפליטים. לאחר שהתובע המחליף שמע על מסעם של בני משפחת וויטלס, הוא יצר קשר עם המסדר של הלב הקדוש בתונון-לה-בן, על מנת שהאחות ז'אן תסייע בתקשורת עם המשפחה, בגרמנית. על סמך מסמכיהם המזויפים, הותר להם להישאר במנזר. משפחת וויטלס שהתה במנזר מספר שנים וזכתה לקבל שם מזון ומחסה. לעיתים הנזירות הביאו להם נעליים ובגדים נקיים. רנה, האחות, יכלה להשתתף בשיעורי כלכלת בית, וברונו, האח הצעיר, למד בגן של המסדר.

האחות ז'אן דאגה במיוחד לברונו הצעיר השתדלה שיגדל ככל ילד רגיל. לכשבגר מעט, היא העבירה אותו לבית יתומים קרוב. יום אחד הגיעו חיילי הורמאכט למנזר. האחות ז'אן פעלה במהירות והחביאה את שלושת בני משפחת וויטלס בקומה השלישית של המנזר בחדר שעל דלתו קבעה שלט "זהירות: מחלת השנית" (Scarlet fever). כאשר הגרמנים נכנסו לסקור את המנזר והגיעו לחדר שבו הוסתרו היהודים, האחות ז'אן הסבירה לחיילים הגרמנים שבחדר מצויים חולים במחלה מידבקת. החיילים האמינו לאחות ולא נכנסו לחדר, וכך ניצלה משפחת וויטלס. התנאים בצרפת החופשית ובתונון-לה-בן הלכו והחמירו עם התקדמות המלחמה. המחתרת הצרפתית מאקי (מצרפתית Maquis) פעלה יותר באזור עם התקרבות הצבא הגרמני. המנזר הוחרם והנזירות נדרשו לעזבו. הנזירות לקחו עמם את הפליטים היהודיים לכל מקום שאליו נאלצו לעבור, למרות שהכל אבד להן ולמרות הסכנה הכרוכה בדבר.

ידוע כי האחות ז'אן הסתירה יהודי נוסף לזמן קצר בבזיליקת הלב הקדוש, ללא קבלת תגמול כספי על כך.[1]

לאחר השואה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשהאחות ז'אן ציינה את יום הולדתה ה-79 ברונו הגיע לבקרה.

הכרה מיד ושם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ז'אן ברשמן הוכרה כחסידת אומות עולם על ידי יד ושם בשישה באוקטובר, 1991.[2] בשמונה בדצמבר, 1991, השגריר הישראלי בשווייץ, רפאל גביר, העניק את אות יד ושם "חסידי אומות העולם" לאחות ז'אן ברשמן בטקס בבית האבות של Sainte-jeanne-antide בגיביסז (בלעזית Givisiez) שבשוויץ. לאחר קבלת האות דיברה האחות ז'אן ואמרה: "תודה רבה לכם על הכבוד שחלקתם עמי, אבל באמת עשיתי מאוד מעט...". היא אמרה שפעולותיה הונחו בידי אהבת אלוהים ואהבת האנשים שסביבה: "אין זה יכול להיאמר שהייתי אמיצה; היה זה חסד האל ששם אותי שם". האחות ז'אן ברשמן נפטרה שנתיים לאחר קבלת האות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 The Righteous of Switzeriand: Heroes of the Holocaust, .ktav pub inc, 2000
  2. ^ https://righteous.yadvashem.org/?searchType=righteous_only&language=en&ind=0&itemId=4044283, db.yadvashem.org