ג'ימי מריט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'יימי מריט)
ג'ימי מריט
ג'יימי מריט, 2008.
ג'יימי מריט, 2008.
לידה 3 במאי 1926
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 10 באפריל 2020 (בגיל 93)
פילדלפיה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קונטרבס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Pew Fellowship in the Arts (2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ימי מריטאנגלית: Jymie Merritt;‏ 3 במאי 1926 - 10 באפריל 2020) היה נגן קונטרבס ג'אז אמריקאי, אשר השתתף ביצירת סגנון ההארד בופ. כמו כן היה נגן גיטרה בס בסגנון הרוק. גם בנו, מייק מריט, הוא בסיסט מוכר.

חייו והקריירה שלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מריט נולד בפילדלפיה, והחל להתעניין בבס כאשר שמע את ההקלטות של התזמורת של דיוק אלינגטון בעודו בבית הספר. הוא התלהב מנגינתו של הקונטרבסיסט שניגן בתזמורת של אלינגטון, ג'ימי בלנטון. לאחר שירותו בצבא ארצות הברית החל ללמוד קונטרבס בסגנון קלאסי, אך משיכתו עוד הייתה לג'אז. הוא ניגן בג'אם סשנז, שהתקיימו בבית אימו, עם מוזיקאים חשובים כמו פילי ג'ו ג'ונס, ג'ימי הית', ג'ון קולטריין ובני גולסון. מאוחר יותר, ניגן עם בי בי קינג ומוזיקאי בלוז ורית'ם אנד בלוז אחרים. הוא גם בילה תקופה מסוימת עם כריס פאוול מיד אחרי פרישתו של קליפורד בראון והופיע מספר פעמים עם מוזיקאי ג'אז כגון לסטר יאנג, סאני סטיט ורוי אלדריג'.

מריט התפרסם בעיקר בעקבות עבודתו בשליחי הג'אז של ארט בלייקי בין השנים 1958 ל-1962. בתקופה ההיא ההרכב פרח והוציא אלבומים מפורסמים כמו 'Moanin‏ ו-A Night in Tunisia. היה זה עידן הזהב של הבסיסט, ובתקופה זו ציין שהבסיסטים האהובים עליו (אחרי בלנטון) הם ריי בראון, צ'ארלי מינגוס, אוסקר פטיפורד, אל מקהיבן ופול צ'יימברס[1].

בשנות השישים ניגן בחמישייה של מקס רואץ' ובשנות השבעים עם לי מורגן. כמו כן, ניגן רבות עם דיזי גילספי וארצ'י שפ. בתקופה הזו היה מהראשונים שהשתמשו באמפג לבס.

במשך כמה עשורים, עד שנת 2005, מריט הופיע דרך קבע עם קונטרבס ועם בס אקוסטית בפילדלפיה, וכן הלחין לחנים מודרניים בעזרת בס בעל שישה מיתרים.

הוא נפטר ב-10 באפריל 2020 מסרטן הכבד[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ימי מריט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי הערות האלבום Moanin' שכתב לאונרד פד'ר באלבום המקורי.
  2. ^ Nate Chinen, Jymie Merritt, Bassist Who Brought a Rooted Yet Exploratory Spirit to Post-Bop, Dies at 93, www.wbgo.org (באנגלית)