ג'יימס סקוט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'יימס סקוט
James Sylvester Scott
לידה 12 בפברואר 1885
ניושו מיזורי
פטירה 30 באוגוסט 1938 (בגיל 53)
קנזס סיטי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ניו-יורק, קנזס סיטי
תקופת הפעילות מ-1901 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר,אורגן
חברת תקליטים צ'ארלס ל. דומארס
מספר יצירות ידוע Frog Legs Rag
בת זוג נורה ג'ונסון
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גיימס סקוטאנגלית: James Sylvester Scott‏; 12 בפברואר 188530 באוגוסט 1938) היה מלחין ופסנתרן אמריקאי, שנחשב לאחד משלושת המלחינים החשובים ביותר של מוזיקת הרגטיים הקלאסית, יחד עם סקוט ג'ופלין וג'וזף לאמב.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא נולד בניושו שבמיזורי לג'יימס סקוט האב ומולי תומאס סקוט, שניהם עבדים לשעבר. בשנת 1901 עברה משפחתו לקרתגו, מיזורי, שם למד בתיכון לינקולן.

בשנת 1902 החל לעבוד בחנות המוזיקה של צ'ארלס ל. דומארס, תחילה כשוטף חלונות, ואחר-כך החל לנגן מוזיקה בפסנתר כנגן מדגים בחנות, כולל נגינת קטעים משלו.

הביקוש למוזיקה שלו שכנע את דומארס להדפיס את היצירות הראשונות של סקוט, "A Summer Breeze - March and Two Step", שפורסמו בשנת 1903.

ב־1904 פורסמו שתי יצירות נוספות מאת סקוט, "Fascinator March" ו-"On the Pike March" ונמכרו היטב, אך לא הספיקו כדי להשאיר את דומאר בעסקים ועד מהרה החברה הפסיקה לפרסם.

היסטוריוני הרגטיים, רודי בלש והרייט ג'ניס כתבו, כי בשנת 1905 סקוט נסע לסנט לואיס, מיזורי בחיפוש אחר האליל שלו סקוט ג'ופלין. הוא איתר את ג'ופלין ושאל אם יסכים לקשיב לאחד מהלחנים שלו.

לאחר ששמע את היצירה, הציג אותו ג'ופלין בפני המו"ל שלו, ג'ון סטילוול סטארק, והמליץ לו לפרסם אותה. סטארק פרסם את הקטע כעבור שנה בשם "ראג רגלי צפרדע" ("Frog Legs Rag). הקטע הפך במהרה ללהיט והיה השני במכירות בקטלוג סטארק, שני רק ל-"Maple Leaf Rag" של ג'ופלין.[1] סקוט הפך לכותב קבוע בקטלוגים של סטארק עד 1922.

בשנת 1914 עבר סקוט לקנזס סיטי, מיזורי, שם התחתן עם נורה ג'ונסון, לימד מוזיקה וליווה סרטים אילמים כנגן אורגן וכמעבד ב"תיאטרון פנמה".[2] כל מי שהכיר אותו ציין שעבודת התיאטרון הייתה חלק ניכר מפעילותו. בת דודתו פטסי תומאס סיפרה כי, "כולם כינו אותו 'פרופסור קטן'. הוא תמיד הלך במהירות, מביט בקרקע - היה עובר לידך ברחוב ולעולם לא ראה אותך - נראה תמיד שקוע במחשבות. "

בשנות חייו האחרונות עסק סקוט בהוראה, הלחנה ולהוביל שמיניה מוזיקלית שניגנה בפארקים פאבים לבירה ובתי קולנוע שונים באזור.

עם הגעתם של סרטי קולנוע עם פסקול, הכנסתו ירדה. הוא איבד את עבודתו בתיאטרון, אשתו נפטרה ללא ילדים ובריאותו הידרדרה. הוא עבר להתגורר עם בת דודתו רות קלהאן בקנזס סיטי, קנזס, ואף על פי שסבל ממחלת המיימת באופן כרוני, הוא המשיך להלחין ולנגן בפסנתר.

סקוט נפטר בבית החולים דגלאס ב־30 באוגוסט 1938 בגיל 52 ונקבר לצד אשתו בבית העלמין ווסטלאון.

יצירות ידועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקומפוזיציות הידועות ביותר של סקוט כוללות את:

"Climax Rag", "Frog Legs Rag", "Grace and Beauty", "Ophelia Rag" ו-"The Ragtime Oriole"

Frog Legs Rag
Scott's first hit, "Frog Legs Rag" (1906)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'יימס סקוט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Edward A. Berlin, King of ragtime : Scott Joplin and his era, New York : Oxford University Press, 1994, ISBN 978-0-19-508739-0
  2. ^ David A. Jasen, Ragtime : an encyclopedia, discography, and sheetography, New York : Routledge, 2007, ISBN 978-0-415-97862-0