ג'ייקוב קובלסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ייקוב קובלסקי
Jacob Kowalski
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
שם סרט חיות הפלא והיכן למצוא אותן
הופעה ראשונה חיות הפלא והיכן למצוא אותן
הופעה אחרונה חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד
יוצרים ג'יי קיי רולינג
גילום הדמות דן פוגלר
מידע
תאריך לידה שנות ה־90 של המאה ה־19 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
גזע מוגל
מין זכר
מקצוע אופה
מומחיות אפייה
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
חברים ניוט סלמנדרה
קוויני גולדשטיין
אויבים גלרט גרינדלוולד וצבא התומכים שלו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ייקוב קובלסקיאנגלית: Jacob Kowalski) הוא דמות בדיונית בסדרת הסרטים "חיות הפלא והיכן למצוא אותן", שיצרה ג'יי קיי רולינג. בסדרת הסרטים ג'ייקוב הוא מוגל המגלה בטעות את קיומו של עולם הקוסמים בעקבות פגישה עם ניוט סלמנדרה. ג'ייקוב הוא אחד הפרוטגוניסטים בסדרת הספין-אוף, "חיות הפלא", שבמהלכה מתואר חלקו במאבק נגד גרינדלוולד. דמותו של ג'ייקוב ייחודית בעולם הקוסמים של ג'יי קיי רולינג משום שהוא הדמות הראשית היחידה בסדרה שאינה קוסם, אלא מוגל.

חלקו בעלילת הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1926 מגיע ג'ייקוב לבנק על מנת לקבל הלוואה שתעזור לו להגשים את חלומו ולפתוח מאפייה. הפקיד מסרב לבקשה, וג'ייקוב יוצא מאוכזב מהפגישה. ג'ייקוב נפגש עם ניוט סלמנדרה, קוסם המגדל חיות פלא, ובטעות מחליף את מזוודתו שלו עם מזוודתו של ניוט, המלאה בחיות פלא. ג'ייקוב פונה לדירתו וניוט מגלה כי התחלפו במזוודות ורץ אחריו. בדרכו אל ג'ייקוב, טינה גולדשטיין, הילאית מושעית, תופסת את ניוט ומביאה אותו למטה "קונגרס הקסמים של ארצות הברית", אך ראש הקונגרס וההילאי הבכיר פרסיבל גרייבס, מבטלים את התיק נגדו. ניוט יוצא משם וממהר לדירתו של ג'ייקוב. בינתיים, ג'ייקוב משחרר בטעות כמה מחיות הפלא של ניוט בדירתו ונפצע מאחת מהן, ואלו בורחות אל העיר הגדולה. ניוט מגיע לדירתו של ג'ייקוב, מספר לו על הקוסמים ומרפא אותו. לאחר שטינה מאתרת שוב את ניוט בדירתו של ג'ייקוב, היא לוקחת את השניים אל דירתה המשותפת עם אחותה הצעירה, קוויני, אשר לה יכולות ביאור הכרה מתקדמות. ג'ייקוב וקוויני נמשכים הדדית זה לזה ומתאהבים.

ניוט לוקח את ג'ייקוב למסע בתוך מזוודת הקסמים שלו, שם ג'ייקוב מגלה אובסקורוס שניוט הוציא בעברו מילדה כלשהי וניוט משכנע את ג'ייקוב לעזור לו בלכידת חיות הפלא החסרות. לאחר שלכדו את הניפלר וחיית פלא בשם ארומפנט, טינה לוקחת את ניוט וג'ייקוב בתוך מזוודת הקסמים אל מטה "קונגרס הקסמים של ארצות הברית". בהגיעם לשם, השלושה נעצרים בחשש כי האובסקורוס שניוט מחזיק אצלו במזוודה הוא זה אשר אחראי לרצח הסנאטור הנרי שו הבן, ומתקבלת החלטה להרוס את מזוודתו של ניוט ולמחוק את זיכרונו של ג'ייקוב. גרייבס חוקר את ניוט וטינה, ומאשים את ניוט בקשירת קשר עם הקוסם האפל גלרט גרינדלוולד. ניוט וטינה נידונים למוות, אך הם בורחים ונפגשים עם קוויני וג'ייקוב שנמלט גם הוא. ביחד, הרביעייה מאתרת ולוכדת את חיות הפלא של ניוט עד לאחרונה שבהן.

לאחר שאנשי "קונגרס הקסמים של ארצות הברית" מביסים את גרינדלוולד, הם חוששים שכעת לא יוכלו להשיב את הגלגל לאחור, היות שסוד עולמם נחשף לקהילת האל-קסים, אך ניוט מציע פתרון ומשחרר חיית פלא בשם טונדרבירד המפזרת טיפות גשם של שיקוי משכיח ברחבי העיר. קוסמי "הקונגרס" מתקנים את ההרס ברחבי העיר, ובאי-רצון, ג'ייקוב מסכים למחיקת זיכרונותיו. קוויני מנשקת את ג'ייקוב לשלום בעוד הגשם משכיח ממנו את זיכרונותיו. ניוט חוזר לאירופה, אך משאיר לג'ייקוב קליפות של ביצי אוקמי (העשויות מכסף) על מנת שיוכל להגשים את חלומו ולפתוח מאפייה, ומעניק לו השראה ליצירת מאפים בדמויות חיות הפלא שלו שלא ביודעין. בסצנה האחרונה של הסרט, קוויני מבקרת את ג'ייקוב במאפייה שלו.

מספר חודשים לאחר מכן, ניוט חוזר לביתו ומוצא שם את שני חבריו האמריקאים משכבר הימים, קוויני גולדשטיין וג'ייקוב קובלסקי, שברחו מארצות הברית על מנת להתחתן, מפני שהחוק האמריקאי אוסר על נישואי אל-קסים וקוסמים. ניוט מבין שזיכרונו של ג'ייקוב שב אליו מכיוון שזיכרונותיו הטובים מההרפתקה שהארבעה עברו נשארו בתת-המודע שלו, וג'ייקוב מגלה שקוויני הטילה עליו כישוף במטרה להביאו לצרפת ולהנשא לו בניגוד לדעתו. הגילוי מעורר ריב בין השלושה וקוויני, רותחת בעקבות הריב, עוזבת לבדה לחפש את אחותה טינה - שמתחקה אחרי עקבותיו של קרידנס בפריז. ניוט וג'ייקוב עוקבים שניהם אחריה ואחרי טינה לפריז. קוויני מגיעה לפריז ומובאת לבית המסתור של גרינדלוולד, שם היא פוגשת אותו ומוקסמת מחזונו לעולם חופשי עבור הקוסמים ומבטיחה להגיע לעצרת אותה הוא מתכנן. ג'ייקוב מסתנן בנפרד לאותה עצרת בתקווה להשיב אותה לחיקו. גרינדלוולד מגיע ופורש בנאום את חזונו, וטוען שאם לא יעצרו את המוגלגים הם יתחילו מלחמת שמד חסרת תקדים. כדי לבסס את טענתו, הוא מנבא את מלחמת העולם השנייה ומראה לקהל חזיונות גשמיים של כל זוועותיה. הוא טוען בפני תומכיו ששליטת הקוסמים בעולם תמנע את כל זה.

ההילאים של משרד הקסמים הבריטי בראשות תזאוס מגיעים לעצרת על מנת לעצור, בהוראת שר הקסמים הבריטי, את כל משתתפי העצרת. גרינדלוולד מכריז על בואם ומורה לחסידיו להתעתק משם. גרינדלוולד פונה להילאים ומעמיד בפניהם ברירה - להשבע אמונים לו ולחזונו, או מוות. חדורת אמונה בחזונו של גרינדלוולד קוויני מצטרפת אליו, וקרידנס בא גם הוא, תוך שנגיני וג'ייקוב מתחננים בפניהם, ללא הועיל, לעצור. ליטה גם היא נשבעת לגרינדלוולד אמונים, אך על מנת לתקוף אותו ולהקריב את חייה תמורת הסחת דעת שתאפשר לטינה, ניוט, ג'ייקוב, יוסוף, נגיני, ותזאוס להימלט. גרינדלוולד מטיל כישוף אש רב עוצמה שמטרתו להחריב את פריז כולה, אך הכישוף נבלם (בקושי רב) על ידי ניקולס פלאמל ושאר הקבוצה.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקוב חביב בעיני חבריו, ועל אף שאינו קוסם, הוא משתתף במלחמה נגד גלרט גרינדלוולד. ג'ייקוב מתואר כאדם עב-כרס בעל עיניים חומות ושיער שחור. במהלך מסעותיו המשותפים עם ניוט הוא הרבה ללבוש ג'קט שחור ועניבה אדומה. ג'ייקוב הוא מוגל ולכן הוא חסר יכולות קסם.

יחסיו עם דמויות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניוט סלמנדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקוב פוגש בניוט במקרה בבנק, כשהוא מבקש הלוואה ונענה בשלילה. ג'ייקוב מגלה בטעות על עולם הקוסמים דרך ניוט, כשהם מחליפים מזוודות והוא משחרר לחופשי את חיות הפלא שבמזוודה של ניוט. ג'ייקוב וניוט נעשים חברים טובים במהלך הסרט, וג'ייקוב עוזר לניוט בחיפוש אחר חיות הפלא.

טינה גולדשטיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

יחסיו של ג'ייקוב עם ההילאית טינה גולדשטיין טובים, והשניים משתפים פעולה במלחמה נגד גלרט גרינדלוולד.

קוויני גולדשטיין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ייקוב וקוויני נפגשים בדירתה של טינה ומתאהבים. הם נפרדים כשזיכרונו של ג'ייקוב נמחק, אך חוזרים לאחר שקוויני מכשפת אותו. בסרט השני הם נפרדים שוב כשג'ייקוב מגלה שקווני כישפה אותו, והוא כועס עליה כשהיא מחליטה לעבור לצידו של גרינדלוולד.[1]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי ביקורות מסוימות, קובלסקי נחשב ל"פאן-פייבוריט" בסדרת הסרטים.[1] דן פוגלר, שמשחק את ג'ייקוב קובלסקי, טען בריאיון כי לאחר שקרא את תסריט הסרט השלישי, הסיק כי הדמות תתפתח בו כראוי.[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]