ג'ין איזיה רובינזון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ין איזיה רובינזון
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 9 בינואר 1955 (בן 69) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת קורנל עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ין איזיה רובינזוןאנגלית: Gene Ezia Robinson‏, נולד ב-9 בינואר 1955 באפלו, מדינת ניו יורק) הוא ביולוג ואנטומולוג יהודי אמריקאי, מומחה בחקר הדבורים (אפיולוג), פרופסור באוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין. רובינזון נחשב לחלוץ ביישום הגנומיקה בחקר ההתנהגות החברתית והוביל את המאמצים לגלות את ריצוף הגנום של דבורת הדבש. משנת 2005 הוא חבר באקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית וחתן פרס וולף לחקלאות לשנת 2018.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות וצעירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ין איזיה רובינזון נולד בשנת 1955 בעיר באפלו במדינת ניו יורק כבנם של ג'ק רובינזון וסוניה לבית רובין (Rubin).[1] בגיל 18 הגיע כמתנדב לקיבוץ בית השיטה בישראל ונענה לקריאתו של יוסף גדרון (יוסוף), ממייסדי היישוב והדבוראי של הקיבוץ לעזור בעבודה עם כוורות הדבורים.[2] תחום זה התחיל לרתק אותו ובשובו לארצות הברית נרשם ללימודי מדעי החיים באוניברסיטת קורנל. בשנת 1977 סיים בה את התואר הראשון וב-1982 את התואר השני. כעבור 3 שנים, ב-1986, סיים באותה אוניברסיטה גם את עבודת הדוקטורט.

פעילותו האקדמית והמדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובינזון עבד תקופה בדבוראות ואחרי שלוש שנות השתלמות לצורך פוסט-דוקטורט באוניברסיטת המדינה של אוהיו בקולומבוס, בשנת 1989 הצטרף לסגל של אוניברסיטת אילינוי באורבאנה-שמפיין. החל משנת 1990 הוא מנהל שם את המכון לחקר הדבורים והחל מ-2001 הוא מכהן כמנהל המכון קרל ר.ווס (Woese) לביולוגיה גנומית באוניברסיטה. בשנים 2003-1998 כיהן כפרופסור לביולוגיה והחל משנת 2003 הוא פרופסור לביולוגיה אינטגרטיבית. הוא מלמד כפרופסור לאנטומולוגיה במרכז ללימודים מתקדמים ובמסגרת התוכנית למדעי המוח, המחלקה לביולוגיה התפתחותית ושל התא, התוכנית לאקולוגיה, אבולוציה וביולוגיה משמרת, ובמכון בקמן למדע ולטכנולוגיה מתקדמים.

רובינזון הוא חלוץ יישום תחום הגנומיקה – התחום של הגנטיקה העוסק במכלול החומר התורשתי (הגנום) של יצורים חיים – בחקר התנהגות החברתית. בנוסף לכך הוביל רובינזון את המאמץ לריצוף הגנום (כלומר קביעת סדר חומצות הגרעין, אבני הבניין של הקוד הגנטי) של דבורת הדבש. במהלך הקריירה פרסם (לבד או עם עמיתים) מעל 300 מאמרים והכשיר 29 עמיתי פוסט-דוקטורט ו-23 תלמידים לתואר דוקטור. הוא זכה, בין השאר, בפרסים יוקרתיים מהאגודה האנטומולוגית האמריקאית, מהאגודה הבינלאומית להתנהגות בעלי חיים ומהאגודה הבינלאומית לגנטיקה התנהגותית. לרובינזון תרומה חשובה בגילוי גורמים הורמונליים, נויראליים וגנטיים המווסתים את הפלסטיות ההתנהגותית ואת חלוקת העבודה במושבות הדבורים.

מעבדתו של רובינזון גילתה את הגן הראשון המעורב בוויסות חלוקת העבודה הידועה של מושבות הדבורים ופרסמה זאת בשנת 2002 בכתב העת "Science". תגליתו של רובינזון לגבי הוויסות החברתי של התבטאות גנים במוח פתחה דרכים חדשות להבנת שורשי ההתנהגות. רובינזון פיתח פרדיגמה חדשה לגבי הסוגיה העתיקה "תורשה-סביבה", אותה פרסם במסה בכתב העת Science בשנת 2004. באוקטובר 2006 הצליחה קבוצת ביולוגים בראשות רובינזון, יחד עם המרכז לריצוף הגנום האנושי ע"ש ביילור (HGSC) למצוא ופרסמה את ריצוף הגנום של דבורת הדבש Apis mellifera. מאוחר יותר, נמנה רובינזון עם החוקרים שגילו סיבה סבירה ל"הפרעת התמוטטות המושבות", מחלה שחיסלה בשנים 2008-2007 יותר משליש מכוורות הדבורים המגודלים באופן מסחרי בארצות הברית. על ידי ניתוחם של הבדלים בהתבטאות הגן בין הדבורים הנגועים ואלו הבריאים, למדו בחוקרים כאצל הדבורים בנגועים בהפרעה קיימות רמות גבוהות של RNA ריבוזומלי מקוטע, תסמין המאפיין זיהום על ידי נגיפים מרובים.

רובינזון הוא עורך ה- Annual Review of Entomology וחבר במערכת של העיתונים המדעיים PNAS, Journal of Insect Physiology, Journal of Insect Biology, Genes, Brain, and Behavior, Journal of Experimental Zoology. הוא חבר בחברה לחקר התנהגותם של בעלי החיים בארצות הברית. כמו כן הוא מכהן כחבר באיגוד האמריקאי לקידום התפתחות המדע וחבר בחברה האנטומולוגית של אמריקה.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חייו הפרטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רובינזון הוא נשוי ואב לשלושה ילדים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ראיון של דפנה מאור עם ג'ין איזיה רובינסון ב-The Marker, יום שישי, 8 ביוני 2018 - "תוכנית העבודה הסודית של הדבורים"

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ האתר פראבוק
  2. ^ The Market 2018