ג'ינגיס חאן (סרט, 1965)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ינגיס חאן
Genghis Khan
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הספר "ג'ינג'יס חאן" של ברקלי מאת'ר
בימוי הנרי לוין
הופק בידי אירווינג אלן
תסריט בוורלי קרוס
עריכה רוברט סימפסון
שחקנים ראשיים עומר שריף
סטפן בויד
מוזיקה דושן ראדיץ'
צילום ג'פרי אנסוורת'
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
יוגוסלביהיוגוסלביה יוגוסלביה
בריטניהבריטניה בריטניה
חברת הפקה סרטי קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 15 באפריל 1965
משך הקרנה 121 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט ביוגרפי, סרט דרמה, סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 4,500,000 ‏$
הכנסות 4,850,000 ‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ינגיס חאן (Genghis Khan) הוא סרט הרפתקאות ביוגרפי משנת 1965 בבימויו של הנרי לוין, עם עומר שריף, סטפן בויד, רוברט מורלי ופרנסואז דורליאק בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על הספר ג'ינגיס חאן של ברקלי מאת'ר (אנ') משנת 1965 והוא תיאור היסטורי לא מדויק על עלילותיו ומלחמותיו של ג'ינגיס חאן ובעיקר מלחמתו עם יריבו המושבע ג'אמוגה (אנ') עד לניצחונו באחוד שבטי המונגולים תחת שלטונו.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טמוג'ין הנער רוכב עם אביו יסוגיי (אנ') בראש שבטם. הם מותקפים על ידי שבט מרקיט שבראשו ג'אמוגה (סטפן בויד). יסוגיי נרצח וטמוג'ין ניצל לאחר שהחכם ג'ין (מייקל הורדרן) מזהיר את ג'אמוקה כי אם ירצח אותו סופו יהיה רע. טמוג'ין מובל שבוי ומושם על צוארו עול בצורת גלגל עץ וכל ילדי השבט מתעללים בו.

טמוג'ין גדל לעלם צעיר (עומר שריף) הוא נפגש עם בורטה היפה (פראנסואז דורליאק) ובמאבק עם ג'אמוגה הוא מצליח לברוח ונפגש עם ג'ין וסנגל (וודי סטרוד) ובתוכניתם לארגן ביחד את כל שבטי המונגולים.

הם מתחילים במלחמה ומגדילים את צבאם. טמוג'ין מצליח להתקיף שיירה של שבט מרקיט ולשבות את בורטה. ג'אמוגה מצליח לחדור למחנה של טמוג'י'ן, לשבות את בורטה ולאנוס אותה. טמוג'ין מארגן התקפת נגד ומשחרר את בורטה. הוא בורח עם צבאו לסין ובדרך נפגש עם קאם לינג (ג'יימס מייסון) שגריר סין להודו שמרכבתו נשברה. הוא עוזר לו בתיקון המרכבה ובעד זה הוא מתקבל בחצר קיסר סין (רוברט מורלי). בורטה יולדת לו בן ממשיך שהוא כנראה ילדו של ג'אמוגה.

ג'אמוגה כורת ברית עם המנצ'ורים והם פולשים לסין. טמוג'ין מארגן את אנשיו והם הודפים את הפולשים. אז מכנה אותו הקיסר "ג'ינגיס חאן" (במונגולית: גדול הכובשים; השליט העולמי). ג'אמוגה נשבה ומוצג בכלוב כשעל צווארו "עול".

טמוג'ין מבקש להגשים את חזונו לאיחוד כל שבטי המונגולים. הקיסר חושש מפניו ולא נותן לו לעזוב את סין. בינתיים מצליח ג'אמוגה לברוח מכלאו וטמוג'ין מצליח לפרוץ את חומת פקינג ולחזור עם לוחמיו למולדתו.

ג'אמוגה כורת ברית עם השאה (אלי וולך) ושניהם מכריזים מלחמה על טמוג'ן. מתחולל קרב גדול, השאה רוצה לסגת וג'אמוגה הורג אותו. לבסוף מנצח טמוג'ין וכעת מתחיל דו-קרב בין טמוג'ין וג'אמוגה כשכל הלוחמים מתבוננים. בסוף הקרב נכנע ג'אמוגה וטמוג'ין נועץ בו את חרבו. גם טמוג'ין נפצע קשה ולפני מותו הוא מעביר את השלטון לבנו הקטן המוצג לפני כל הלוחמים.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
עומר שריף ג'ינגיס חאן
סטפן בויד ג'אמוגה לוחם מונגולי
רוברט מורלי קיסר סין
ג'יימס מייסון קם לינג שגריר סין בהודו
אלי וולך שאה פרסי
טלי סוואלס שאן לוחם מונגולי
פרנסואז דורליאק בורטה אשתו של טמוג'ן
מייקל הורדרן ג'ין חכם מונגולי
וודי סטרוד סנגל לוחם מונגולי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]