ג'י. איי. ג'ו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
לוגו הזיכיון
פרסומת משנת 1964 לצעצוע ג'יפ של ג'י. איי. ג'ו

ג'י. איי. ג'ו (באנגלית: G.I. Joe) היא סדרת דמויות אקשן המיוצרת על ידי חברת הסברו (Hasbro) בארצות הברית, ונמכרת בעיצובים שונים משנות ה-60 של המאה ה-20 ועד היום בארצות הברית ובמדינות רבות בעולם. על בסיס קו צעצועים זה נוצרו לאורך השנים סדרות קומיקס, סדרות אנימציה וסרטי קולנוע. בישראל מוכר בעיקר קו הצעצועים של הסדרה משנות השמונים תחת השם "כוח המחץ".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הרעיון הגה סטנלי וסטון בהשראת ההצלחה העצומה לה זכו בובות הברבי בקרב בנות. וסטון החליט ליצור קו צעצועים דומה המיועד לבנים. יצרנית הצעצועים הסברו ראתה את הפוטנציאל הגלום ברעיון זה החליטה לשווק את קו הצעצועים. השם "GI Joe" ניתן לקו הצעצועים בהשראת סרט המלחמה מ-1945 "Story of G.I. Joe" (אנ'). ב-2 בפברואר 1964 יצא לשווקים קו הצעצועים הראשון של "GI Joe" עם ארבע דמויות בגודל 12 אינץ' (30 סנטימטרים) בהשראת המראה של החיילים האמריקנים ממלחמת העולם השנייה.

מקור השם G.I. בראשי התיבות Government Issue, כלומר "מונפק על ידי הממשלה", המקבילות לעגה הצבאית "שין כף" - שימוש כללי. ראשי תיבות אלו מוטבעים על פריטים צבאיים רבים, ומסמלים פריט צבאי חסר ייחוד שניתן להחליפו בפריט אחר מאותו סוג בלי להרגיש בהבדל. השימוש בראשי התיבות .G.I ככינוי לחייל התפשט, ועם הזמן איבד את המשמעות המזלזלת, כך שכאשר חזרו המוני חיילים אמריקאים הביתה בתום מלחמת העולם השנייה ונחקק "חוק החיילים המשוחררים" שהסדיר הנחות והטבות שונות לחיילים המשוחררים (למשל, בחינוך ובדיור), זכה חוק זה לכינוי "G.I. Bill" (כלומר "חוק ה-.G.I").

לאורך השנים עבר קו הצעצועים שינויים רבים. לדוגמה, בעקבות מלחמת וייטנאם חלה צניחה בפופולריות שלו, והסברו שינתה אותו לעיצוב פחות מיליטריסטי ויותר מבוסס פנטזיה, וחיילי ה"GI Joe" שיוצרו במהלך שנות השבעים נלחמים בפולשים מהחלל.

בעקבות העלייה המשמעותית במחירי הנפט בסוף שנות ה-70 של המאה ה-20, עסקים רבים נאלצו לחפש דרכים חדשות לחסוך בעלויות - ובובות הג'י. איי. ג'ו הוקטנו בהדרגה.

בשנות ה-80 של המאה ה-20 פותח קו צעצועים חדש, בשיתוף פעולה עם חברת הקומיקס מארוול קומיקס, בשם "G.I. Joe: A Real American Hero" ושווק בישראל תחת השם "כח המחץ". הבובות הפכו ליחידת עילית של לוחמי קומנדו מארצות הברית וברית נאט"ו שנלחמת בארגון טרור בינלאומי בשם "קוברה" המנסה להשתלט על העולם. קו צעצועים זה הכיל מעל ל-500 דמויות שונות ו-250 כלי רכב, ואבזרים נלווים. לצורך קידום המכירות של קו צעצועים זה הופקו סדרה מצוירת, סרט אנימציה וסדרת קומיקס שיצאו לשווקים במקביל לקו הצעצועים.

בין השנים 2005 עד 2007 שיווקה הסברו קו צעצועים חדש בשם "GI Joe: Sigma 6". לצורך קידום המכירות של קו צעצועים זה הופקה גם סדרת אנימציה ששודרה במקביל לשיווק קו הצעצועים.

סרט לייב אקשן בשם "ג'י. איי. ג'ו כוח המחץ" יצא לאקרנים במהלך שנת 2009. עתיד לצאת גם סרט המשך.

סדרות טלוויזיה וסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. G.I. Joe: A Real American Hero (הופקה בין השנים 19831987) - המיני-סדרה וסדרת האנימציה המקוריים שהופקו על ידי מארוול קומיקס ואולפני האנימציה Sunbow Productions. זוהי הסדרה היחידה בזיכיון ששודרה בישראל.
  2. G.I. Joe: The Movie (הופק בשנת 1987) - סרט אנימציה באורך מלא, הופק בעקבות הצלחת הסדרה המקורית.
  3. G.I. Joe: A Real American Hero (הופקה בין השנים 19891992) - גרסה מחודשת לסדרה המקורית שנוצרה באולפני האנימציה DIC וזכתה לעיצוב מחודש של הדמויות ולסגנון אנימציה שונה לגמרי. סדרת המשך זו לא שודרה מעולם בישראל.
  4. Sgt. Savage and the Screaming Eagles (הופק בשנת 1994) - סרט אנימציה באורך מלא.
  5. G.I. Joe Extreme (הופקה בין השנים 19951997) - גרסה מחודשת לסדרה המקורית שזכתה לעיצוב מחודש של הדמויות ולסגנון אנימציה שונה לגמרי. סדרת המשך זו לא שודרה מעולם בישראל.
  6. G.I. Joe: Spy Troops (הופק בשנת 2003) - סרט אנימציה תלת-ממדי באורך מלא שהתבסס על הדמויות מהגרסה המקורית של הסדרה.
  7. G.I. Joe: Valor vs. Venom (הופק בשנת 2004) - סרט המשך באורך מלא שהופק בעקבות הצלחת הסרט הקודם.
  8. G.I. Joe: Sigma 6 (הופקה בין השנים 20052006) - גרסה מחודשת לסדרה המקורית שנוצרה באולפני האנימציה "GONZO" וזכתה לעיצוב מחודש של הדמויות ולסגנון אנימציה שונה לגמרי בסגנון אנימה. סדרת המשך זו לא שודרה בישראל.
  9. G.I. Joe: Rise of Cobra (יצא לאקרנים ב-2009) - סרט לייב אקשן באורך מלא.
  10. G.I. Joe: Resolute (מיועדת לעלות לשידור במהלך 2009) - גרסה מחודשת לסדרה המקורית.

עלילת הסדרות והסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

A Real American Hero (בין השנים 1983 - 1987)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – כח המחץ

הסדרה המצוירת החלה כמיני-סדרה שהופקה על ידי מארוול קומיקס ו-Sunbow Productions בעקבות ההצלחה של קו הצעצועים של הסברו. בעקבות הצלחתן של שתי המיני-סדרות הראשונות, הוחלט להפיק את סדרת האנימציה שעלתה לראשונה לשידור בארצות הברית ב-16 בספטמבר 1985. סדרת האנימציה המשיכה את עלילת המיני-סדרות. פרקי הסדרה התמקדו לרוב במאמצים של כח המחץ לסכל את תוכניותיהם הזדוניות של ארגון קוברה. משום שהסדרה נוצרה במקור על מנת למכור את קו הצעצועים, כל פרק התמקד באחת הדמויות של "כוח המחץ", וכמעט כל אחת מהדמויות זכתה לפרק שהתמקד בה. עלילת סדרת האנימציה התבססה באופן רופף על עלילת סדרת הקומיקס של מארוול.

G.I. Joe: The Movie (בשנת 1987)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארגון קוברה מתכנן הפעם להשתלט על העולם באמצעות נבגים קטלניים אותם הוא מתכנן לשחרר אל תוך האטמוספירה של כדור הארץ. על מנת לבצע זאת, הארגון חייב להשיג משדר אנרגיה מיוחד. כח המחץ נלחמים בקוברה על מנת למנוע מהם להוציא את תוכניתם הזדונית לפועל.

G.I. Joe: A Real American Hero (בין השנים 1989 - 1992)[עריכת קוד מקור | עריכה]

G.I. Joe: Spy Troops (בשנת 2003)[עריכת קוד מקור | עריכה]

G.I. Joe: Valor vs. Venom (בשנת 2004)[עריכת קוד מקור | עריכה]

G.I. Joe: Sigma 6 (בין השנים 2005 - 2006)[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסדרה ממשיכה באופן ישיר את עלילת שני סרטי התלת מימד בזיכיון מהשנים 2003 ו-2004 (G.I. Joe: Spy Troops ו-G.I. Joe: Valor vs. Venom), ומתרחשת בשלהי המאה ה-21. אחרי המתקפה גדולה מצד קוברה על מפקדת כוח המחץ, היחידה מחליטה לנקום. הם מצטיידים בחליפות סיגמא מיוחדות, שמספקות הגנה מלאה מפני רובי הלייזר של קוברה.

G.I. Joe: Rise of Cobra (בשנת 2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'י. איי. ג'ו כוח המחץ

עלילת הסרט מתרחשת עשר שנים בעתיד. הסרט מציג את האירועים שקדמו להקמת יחידת "כח המחץ" והקמת ארגון קוברה. עלילת הסרט מתרחשת בין השאר באזור הארקטי, פריז, מוסקבה, וושינגטון די. סי., אוסטרליה וסהרה.

G.I. Joe: Resolute (בשנת 2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדרה מצוירת שפרקיה הראשונים שודרו באינטרנט באתר Adult Swim Video ב-18 באפריל 2009. הפרקים באורך 5 דקות ומיועדים לצופים מבוגרים יותר.

G.I. Joe: Retaliation[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'י איי ג'ו: סוגרים חשבון

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'י. איי. ג'ו בוויקישיתוף