ג'מהדאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'מהדאר
לוחם ג'מהדאר; מתוך הפרק "Rocks and Shoals", עונה 6 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1998.
לוחם ג'מהדאר; מתוך הפרק "Rocks and Shoals", עונה 6 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", 1998.
הופעה ראשונה "The Jem'Hadar" - פרק 26 ואחרון בעונה 2 של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", שנת 1994.
נתונים
מנהיג הגזע המייסדים
טריטוריית מגורים רביע גמא

ג'מהדאראנגלית: Jem'Hadar) הוא גזע חייזרי בדיוני המופיע ביקום הבדיוני של זיכיון "מסע בין כוכבים", בעיקר בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9". הג'מהדאר משמשים כחיילי סער של אימפריה צבאית חזקה הממוקמת ברביע גמא, ששמה הוא "הדומיניון". כולם מהונדסים גנטית, כך שיהיו בעלי כוח ונחישות, אך גם שיהיו בעלי תוחלת חיים קצרה ואמונה כי "ניצחון הוא חיים". הג'מהדאר נולדים עם התפיסה כי המייסדים (גזע מסתורי של משתנים אשר שולטין בדומיניון המסיבי) הם אלים, ועל כן אין ביכולתם של הג'מהדאר לפגוע בהם. גודל אוכלוסיית הג'מהדאר אינו ידוע, אולם הם מיוצרים באלפים, על פי הצורך.

על מנת שלא יתפסו כ-"סתם עוד חייזר מפחיד", מחלקת האיפור של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" חיפשה קונספט שיתאר "קשיחות ועמידות" בעיצוב של הג'מהדאר. העיצוב הסופי התבסס על הקרנף, תוך הוספה של מספר מאפיינים צרטופסיים. במקור, תוכן כי הג'מהדאר כולם יהיו משובטים, והג'מהדאר הראשונים אשר נראו על המסך עוצבו להיראות זהים זה לזה, אולם ככל שעלילותיהם של הג'מהדאר הפכו למורכבות יותר ויותר, כל ג'מהדאר קיבל מראה ייחודי משל עצמו.[1]

ביולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין זה ידוע אם היה קיים מין חוצני, אשר היה הבסיס לשינויים הגנטיים שיצרו את הג'מהדאר (כפי שנעשה במקרה של הוורטה - משגיחיהם), או שמא מין זה עוצב במלואו על ידי המייסדים.

ג'מהדאר נולדים ב-"תרמילי לידה". מאחר שהרבייה היא מלאכותית, ולא על ידי שני אידיבידואלים, הג'מהדאר הם כולם זכרים. לאחר יציאתם מהתרמיל, הג'מהדאר גדלים במהירות והם הופכים לבוגרים-צעירים המוכנים לקרב בתוך שלושה ימים. הם מתרבים ללא צורך באוכל, שינה, מנוחה, רוגע או פעילויות פנאי, אם כי במהלך תקופת הצמיחה שלהם הם צורכים כמויות אדירות של מזון. ג'מהדאר בנויים עם גוף מאוד קשוח וחזק, עם עור דמוי לטאה, המתאים לקרב פנים אל פנים. יש להם יכולת הלטה (הסוואה) אישית, אותה הם מכנים "מעטפת". על פי הפרק "The Abandoned" של "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9", יכולת זו היא חלק מהביולוגיה המשולבת בהם. בפרקים "Hippocratic Oath" ו-"Rocks and Shoals", ג'מהדאר הסובלים מגמילה מהתמכרות ל-"קטרסל לבן" (באנגלית: Ketracel White; או בקיצור: לבן), מאבדים את יכולתם "להתעטף".

המזון היחידי שהם צורכים מגיע בצורה של אנזים הורמונלי בשם "קטרסל לבן" (באנגלית: Ketracel White; או בפשטות: [ה]לבן). בלי הסם הזה, הג'מהדאר סובלים מתסמונת נסיגה חמורה, וכתוצאה מכך חל אובדן הדרגתי בתפקודים הקוגניטיביים והמוטוריים. הם מאבדים את היכולת "להתעטף", ונסוגים למצב אגרסיבי מאוד, והם אינם בררנים במי או מה שהם תוקפים: לרבות הוורטה הממונים מעליהם, וכן עמיתיהם). חוסר בלבן, בסופו של דבר, יביא למותם של הג'מהדאר. המייסדים משתמשים בוורטה על מנת לספק לבן לג'מהדאר, אשר מסופק להם באמצעות קפסולות גליליות המתאימות בגודלן למערכת הזנה הסמוכה לצווארם של הג'מהאדר, אשר ניזון ישירות מתוך הצינור, אל העורק הראשי. חלוקת הלבן היא טקס רשמי, המתחיל בכך שהוורטה אומר:

"[שם הג'מהדאר הראשון] ראשון, האם אתה יכול לערוב לנאמנות של אנשיך?".

הראשון עונה:

"אנו מתחייבים לנאמנות לכל המייסדים, מעתה ועד למוות".

הוורטה פותח את מכל האחסנה של הלבן, בעודו אומר:

"אז קבלו מתנה זו מהמייסדים. מי ייתן והיא תשמור עליכם חזקים".

הוורטה מושיט לראשון את הבקבוקונים בהם הלבן אל הג'מהדאר הראשון, אשר מתחלקים עם יתר פקודיו. עם זאת, על פי הפרק "One Little Ship", במקרה של "אלפות" (ג'מהדאר אשר נולדו וגדלו ברביע אלפא, ותוכננו במיוחד לצורך לחימה שם), המייסדים החליטו לוותר על טקס זה.

ידוע רק על מקרה אחד של חייל שאיננו מכור ללבן: אנומליה, שייתכן שנבעה ממוטציה גנטית.

בשלב מוקדם של מלחמת הפדרציה-דומיניון, בשל אי-היכולת לקבל תגבורת מרביע גמא, המייסדים ברביע אלפא מהנדסים גנטית "ג'מהדאר אלפא". לאלפות יש וריאציה במבנה הפנים והראש, והם אינם מייחסים חשיבות לדוקטרינות ולפרוצדורות; מאפיין זה יצר איבה בין שני הגזעים. למפיקי "מסע בין כוכבים: חלל עמוק 9" הייתה כוונה להציג שנאה רותחת בין ה"אלפות" ל"גמות", שמתפרצת לאלימות; אולם בסופו של דבר - רק פרק אחד בסדרה עסק בנושא זה.

תרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקלינגונים מאמינים כי הג'מהדאר הם לא יותר מאשר מכונות חסרות כבוד. עם זאת, ג'מהדאר הוא מין של דמויות מגוונות, אף על פי שהווריאציות הן על פני ספקטרום צר יותר מאשר אופייני ביקום של "מסע בין כוכבים". לג'מהדאר יש שיעור תמותה גבוה, מעטים חיים עד גיל 15; לא ידוע על אף ג'מהדאר שהגיע לגיל 30. ג'מהדאר שמגיע לגיל 20 נחשב "זקן מכובד".

ג'מהדאר הם בדרך כלל מאוד נאמנים למשגיחיהם (הוורטה). בפרק "Rocks and Shoals", קבוצה של קציני צי הכוכבים בראשות קפטן סיסקו תקועים על פלנטה לא מיושבת, יחד עם קבוצה של ג'מהדאר תחת פיקודו של הוורטה קיוואן (Keevan). קיוואן נפגע וזקוק לטיפול רפואי כדי לשרוד, ולכן הוא מחליט להסגיר את עצמו לידי הפדרציה. הוא מודיע לסיסקו כיצד בכוונתו להורות על חייליו לתקוף, כך שסיסקו יארוב להם ויהרוג אותם. למרות שמנהיג הג'מהדאר חושד בתוכניתו של קיוואן, נאמנותם חזקה עד כדי כך שהם, מרצונם, הולכים אל תוך מלכודת - כפי שנצטווה עליהם. בפרק מוקדם יותר, "The Ship", קבוצה של ג'מהדאר מתאבדת בגלל שהם לא הצליחו במשימתם - להציל את חייו של אחד המייסדים.

עם זאת, ג'מהדאר אחרים היה פחות מסורים. בפרק "To the Death" מוצגת קבוצת ג'מהדאר אשר השתלטה על שער איקוניאני, ומתכננת להשתמש בו על מנת למרוד במייסדים. מנהיגם ציפה כי קבוצה זו תזכה לתמיכה רחבה, עד כדי כך שכל הג'מהדאר יוכלו לתפוס שליטה על הדומיניון ולהשתחרר משיעבודם למייסדים. אולם לאחר שקבוצה זו הובסה, ג'מהדאר ראשון נאמן הורג את הוורטה שלהם וואיון, על כך שהטיל ספק בנאמנותם.

מבנה הפיקוד ביחידת חיילי ג'מהדאר הוא פשוט למדי. מנהיג של יחידה מסוימת נקרא "ראשון", השני בשרשרת הפיקוד הוא "השני", וכך הלאה בשרשרת הפיקוד. הראשון כפוף לוורטה. בפרק "To the Death", בטרם היציאה לקרב, הג'מהדאר הבכיר ביותר אסף סביבו את כל חייליו, ונאם בפניהם את נאום הקרב הבא:

אני [שם ג'מהדאר ראשון] ראשון, ואני מת.
נכון לרגע זה, כולנו מתים.
אנחנו יוצאים לקרב כדי להשיב את חיינו.
זאת אנו עושים בשמחה, כי אנו ג'מהדאר.
זכרו: ניצחון הוא חיים!

ויתר הג'מהדאר משיבים לו:

ניצחון הוא חיים! ניצחון הוא חיים! ניצחון הוא חיים!...

כאשר מישהו מערער על פקודה מצד ג'מהדאר הבכיר ממנו, או אפילו של וורטה, הוא מתוזכר אודות "סדר הדברים", תוך שימוש בביטוי הבא:

צייתנות מביאה לניצחון.

שהתגובה הראויה לו היא:

ניצחון הוא חיים.

נשק וציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הג'מהדאר משתמשים בנשק מסוג פולארון-פאזה (phased polaron), הן עבור כלי-נשק שנועדו לאחיזה בידיים, והן עבור מערכות הנשק המותקנים בספינות החלל שלהם. מלבד כוח ההרס העצום שלהם, הנשק של הג'מהדאר מונע קרישת דם, כאשר הוא בא במגע עם רקמה ביולוגית; אפילו פצע שטחי יכול לגרום לדימום ולמוות, אם אינו מטופל כראוי. ברוב ההיבטים האחרים, כלי הנשק הניידים של הג'מהדאר נראים תואמים לאלו אשר נמצאים בשימוש של צי הכוכבים, האימפריה הקלינגונית והאיחוד הקרדאסי. בנוסף, ירי פולארון-פאזה שבוצע ממערכת ירי שעל ספינת חלל מצליח לחדור את מערכות ההגנה של הפדרציה, הקרדאסים והרומולאנים. בשנת 2373 צי הכוכבים הצליח לשבות חייל ג'מהדאר, להנדס את הנשק, ולפתח מערכות הגנה אפקטיביות. הדבר עזר למנוע מהדומיניון להשיג ניצחון כבר בשלב מוקדם של מלחמת הפדרציה-דומיניון.

כמו כן, הג'מהדאר גם משתמשים בנשק קר, לרבות להבים קטנים ומעוגלים, אשר נועדו להיות מוחזקים ביד אחת, וכן כלי נשק הדומים לחרבות, המוחזקים בשתי ידיים. במפגשים הראשונים שהיו לקציני צי הכוכבים עם הג'מהדר, הג'מהדאר יכלו ללכת דרך שדות כוח של צי הכוכבים. יכולת זו נגזרת מרפידות סופגות אנרגיות, הבנויות אל תוך המדים שלהם. עם זאת, יכולת ההסוואה שלהם מופקת מאותה הטכנולוגיה (למרות העובדה כי בפרק "Rocks and Shoals" נטען כי יכולות זו היא ביולוגית).

ספינות חלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

לספינות החלל של הג'מהדאר יש עיצוב ייחודי. צי החלליות שלהם כולל ספינות קרב בצורת חיפושית, שגודלן קטן יחסית,[2] ודומה לגודל הדיפאיינט, וכן ספינות קרב גדולות[3] אשר נראו לראשונה בפרק "Ties of Blood and Water".

גשר הפיקוד של ספינות הג'מהדאר אינו מכיל מסך צפייה מרכזי. רק "הראשון" והוורטה רשאים להשתמש בצג צפייה אישי, המורכב על הראש, באמצעותו ניתן לצפות אל מחוץ לספינה. אין מושבים לאנשי הצוות, וכולם צריכים לעמוד (בפרק "One Little Ship", "הראשון" מצווה להסיר את הכיסאות מגשר הפיקוד של הדיפאיינט). ספינות הקרב בצורת חיפושית בנויות בצורה מספקת על מנת לשרוד צניחה חופשית וללא שליטה אל פני שטח של כוכב לכת, ולאחר תיקון - לטוס שוב (הפרק "The Ship").

מעורבות במלחמת הפדרציה-דומיניון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מלחמת הפדרציה-דומיניון

מעשי עוינות בין המעצמות הגדולות של רביע אלפא והדומיניון החלו עם חטיפתם של בנג'מין סיסקו וקווארק על ידי הג'מהדאר. בו-זמנית, הג'מהדאר הרסו מספר מושבות שהוקמו ברביע גמא על ידי תושבי רביע אלפא, וכן השמידו מספר ספינות-חלל שעברו דרך חור התולעת מרביע אלפא לרביע גמא. התקפות הקמיקזה של הג'מהדאר הביאו להשמדתה של ספינת החלל אודיסיאה (Odyssey), בזמן שזו ספגה נזקים ונסוגה, בעת היות ברביע גמא בדרכה של חור התולעת בחזרה אל רביע אלפא, לאחר שהשלימה את משימתה - לחלץ מכלאם את סיסקו וקווארק (הפרק "The Jem'Hadar").

ג'מהדאר הוא חוד החנית של הפלישה של הדומיניון אל רביע אלפא, והתבססותו בו. אף על פי שהדומיניון כרת בריתות ביחד עם האיחוד הקרדאסי ועם הברין, הג'מהדאר נשאר בחוד החנית של הכוחות של הדומיניון. הגעתו של צי חיזוק של הדומיניון מרביע גמא היה מהווה אבדון למגיני על רביע אלפא, אילולא החייזרים אשר בחור התולעת לא היו מתערבים, וגורמים לצי להיעלם (הפרק "Sacrifice of Angels"). אולם, אף ללא חיזוקים אלה, המלחמה נמשכת - והג'מהדאר ממשיך להילחם במשך כשנתיים נוספות.

לאחר אבדות כבדים, המלחמה מסתיימת בשנת 2375, והג'מהדאר נסוגים בחזרה אל רביע גמא.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Michael Westmore, Alan Sims, Bradley M. Look, William J. Birnes (2000). Star Trek: Aliens and Artifacts. pp. 208. ISBN 0-671-04299-8.{{cite book}}: תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Star Trek Jem'Hadar attack ship
  3. ^ Star Trek Jem'Hadar battleship