ג'נסון באטן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ג'נסון באטון)
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
יש להשלים ערך זה: בערך זה חסר תוכן מהותי.
הנכם מוזמנים להשלים את החלקים החסרים ולהסיר הודעה זו. שקלו ליצור כותרות לפרקים הדורשים השלמה, ולהעביר את התבנית אליהם.
ג'נסון באטן
Jenson Button
לידה 19 בינואר 1980 (בן 44)
פרום שבאנגליה
שם לידה Jenson Alexander Lyons Button עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום בריטניהבריטניה בריטי
מקום מגורים מונקו עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה Frome College עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Jessica Michibata (דצמבר 2014דצמבר 2015)
  • Brittny Ward (2016–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
קריירת פורמולה 1
אליפויות 1 (עונת 2009)
מרוצים 305
ניצחונות 15
פודיומים 50
נקודות בקריירה 1235
זינוקים מפול פוזישן 8
הקפות מהירות 8
קבוצות ויליאמס (2000)
בנטון (2001)
רנו (2002)
ב.א.ר הונדה (2003-2005)
הונדה (2006-2008)
בראון GP‏ (2009)
מקלארן (2017-2010)
www.jensonbutton.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'נסון אלכסנדר ליונס באטןאנגלית: Jenson Alexander Lyons Button; נולד ב-19 בינואר 1980) הוא נהג מרוצי מכוניות בריטי אשר נהג בסבב הפורמולה 1 בקבוצת ויליאמס, בנטון, ב.א.ר הונדה, רנו, בראון, הונדה ומקלארן. באטן החל את קריירת המרוצים שלו בשנת 1998, ובשנת 2000 הצטרף לסבב הפורמולה 1. הגעתו הראשונה אל הפודיום הייתה בגרנד פרי במלזיה בעונת 2004, וזכייתו הראשונה במרוץ הייתה בגרנד פרי ההונגרי בעונת 2006.[1] בעונת 2009 זכה באטן באליפות הנהגים, כשהוא מבטיח את זכייתו בברזיל, מרוץ אחד לפני סוף העונה.

קריירת מרוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדרך לפורמולה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

באטן החל להתאמן במרוצי קארטינג כבר בגיל שמונה. בשנת 1991, החל להתחרות באופן מקצועי, ובהצלחה רבה. הוא זכה בכל 34 המרוצים ובתואר אליפות הקארטינג הבריטית לקדטים. באטן הצליח לזכות שלוש שנים ברציפות באליפות הקארטינג הבריטית הפתוחה. בשנת 1997, הפך לנהג הצעיר ביותר שזכה באליפות אירופאית מדרגת ה-Super A, ובנוסף זכה בגביע לזכרו של איירטון סנה.[2]

בגיל 18, זכה באליפות הפורמולה פורד הבריטית תוך השגת ניצחונות בתשעה מרוצים באליפות. באותה שנה זכה גם באליפות הפורמולה פורד האירופאית ובפסטיבל פורמולה פורד. באטן זכה בנהיגת מבחן בקבוצת מקלארן הבריטית, אותה ניצל בהמשך הקריירה, לאחר שנבחר בטקס הנהג הצעיר של מקלארן למצטיין השנתי. בשנת 1999 החל באטן להשתתף בסבב הפורמולה 3 בקבוצת פרומטקם. באטן זכה בשלושה מרוצים, וסיים ראשון בדירוג הנהגים המתחילים. בדירוג הכללי סיים באטן במקום השלישי.

פורמולה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת 2000: קבוצת ויליאמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנת 1999 פדה באטן את הפרס ובמרוץ סילברסטון נבחן לקבוצת מקלארן ולקבוצת פרוס. אולם מקום ריק בקבוצת ויליאמס התפנה, ובעלי הקבוצה, ארגנו מרוץ בין באטן וברונו ג'אנקווירה בו המנצח זכה לחוזה בקבוצה. באטן ניצח במרוץ והחל להתחרות בשנת 2000. באטן סיים בעונתו הראשונה במקום השמיני עם 12 נקודות, שלושה מקומות מתחת לחברו לקבוצה ראלף שומאכר. מרוצו הטוב ביותר היה בספא שבבלגיה בו סיים את מקצה הדירוג במקום השלישי ואת המרוץ במקום החמישי.

שנת 2001: קבוצת בנטון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת 2001 נהג באטן בקבוצת בנטון שבבעלות רנו, למרות שהיה עדיין תחת חוזה עם קבוצת ויליאמס. לבאטן הייתה זו עונה מאכזבת, בה סיים במקום ה-17 עם שתי נקודות בלבד ומתחת לחברו לקבוצה ג'אנקרלו פיסיקלה שסיים במקום השביעי. מרוצו הטוב ביותר היה בגרמניה, שם סיים במקום החמישי.

2002: קבוצת רנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעונת 2002 שינתה בנטון את שם הקבוצה שלה ל"רנו F1". המיתוג החדש הטיב עם באטן, שסיים בפעם הראשונה מעל לחברו לקבוצה. באטן כמעט הגיע לפודיום הראשון שלו במרוץ מלזיה, אולם נעקף על ידי מיכאל שומאכר בהקפה האחרונה וסיים במקום הרביעי. גם במרוץ ברזיל סיים באטן במקום הרביעי. את העונה סיים באטן במקום השביעי עם 14 נקודות, מקום אחד מעל חברו לקבוצה.

בפתיחת עונת 2003 החליט מנהל קבוצת רנו להחליף את באטן בפרננדו אלונסו, נהג המבחן של רנו בעונה הקודמת. המהלך עורר תרעומת רבה, ומנהל רנו צוטט אומר: "רק הזמן יגיד אם אני שוגה". בסיום עונת 2005, בה אלונסו זכה באליפות הפורמולה 1, בעוד באטן טרם זכה במרוץ כלשהו, צוטט מנהל רנו באומרו: "ג'נסון הוא נהג טוב אבל היו יותר מדי חוזים, יותר מדי דברים מאחורי הקלעים".

2003-2005: קבוצת BAR[עריכת קוד מקור | עריכה]

באטן במרוץ קנדה בשנת 2005

לאחר שהודח מקובצת רנו עבר באטן להתחרות "בקבוצת המרוצים הבריטית אמריקאית (BAR)", קבוצה בשיתוף הונדה, ביחד עם אלוף הפורמולה 1 לשעבר ז'אק וילנב. מרוציו הטובים ביותר של באטן היו באוסטריה וביפן, בהם סיים במקום הרביעי. אולם בזמן האימונים לקראת מרוץ מונקו, התרסק באטן ביציאה מהמנהרה ונפצע. בשל הפציעה החמיץ את שני המרוצים הבאים. כשנשאל על ידי כתב הגרדיאן על התאונה, אמר: "לא היה לי זמן לחשוב. שמעתי חריקת צמיגים כשפגעתי בקיר הראשון, ואיבדתי הכרה. כשהתעוררתי, ראיתי אנשים בכתום סביבי. הם התחילו לגזור את בגדי ולתקוע בי מחטים. הרופא שאל אם אני בסדר, ואמרתי שרק רגלי השמאלית כואבת, ואז בעצם הימנית, ואז בעצם הכל. ואז התחלתי לצחוק. זה היה הזוי. אלה כנראה היו החומרים שהם הזריקו לי. אתה מבין שאתה יכול לעבור תאונה ב-290 קמ"ש, ולצאת מזה".[3] את העונה סיים באטן במקום התשיעי עם 17 נקודות, שבעה מקומות מעל חברו לקבוצה וילנב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'נסון באטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]