ג'פרי קייזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'פרי קייזה
Jeffrey Chiesa
קייזה, 2013
קייזה, 2013
קייזה, 2013
לידה 22 ביוני 1965 (בן 58)
סומרוויל, ניו ג'רזי, ארצות הברית
שם מלא ג'פרי סקוט קייזה
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת נוטרדאם
האוניברסיטה הקתולית של אמריקה
עיסוק משפטן, פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הרפובליקנית
סנאטור מטעם מדינת ניו ג'רזי
10 ביוני 201331 באוקטובר 2013
(20 שבועות ו־4 ימים)

גֵ'פְרִי סְקוֹט קִייֶזהאנגלית: Jeffrey Scott Chiesa; נולד ב-22 ביוני 1965) הוא משפטן אמריקאי, שכיהן כתובע הכללי של מדינת ניו ג'רזי וכחבר הסנאט של ארצות הברית מטעם המדינה למשך ארבעה חודשים ב-2013.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קייזה נולד בסומרוויל שבניו ג'רזי וגדל בעיר באונד ברוק. כשהיה בן 8 מת אביו, עובד מפעל כימי, והוא גֻדל בידי אמו, מורה בבית ספר ציבורי[1]. הוא למד בתיכון באונד ברוק וסיים את לימודיו באוניברסיטת נוטרדאם ב-1987 עם תואר ראשון במנהל עסקים ובחשבונאות. ב-1990 סיים את לימודיו בבית הספר למשפטים של האוניברסיטה הקתולית. ב-1988 הצטרף קייזה למשרד עורכי דין בעיר קרנפורד. שם הוא פגש והתיידד עם כריס כריסטי, שהצטרף למשרד שנה קודם לכן. ב-2002 הלך בעקבותיו של כריסטי למשרד פרקליטת המדינה (United States Attorney) של מחוז ניו ג'רזי, שם הוביל מספר תיקי שחיתות שלטונית מפורסמים, כולל אחד נגד ג'ון א. לינץ' הבן, לשעבר נשיא הסנאט של ניו ג'רזי. במרוצת העשור הראשון של המאה ה-21 מילא קייזה שורה של תפקידים משפטיים ציבוריים, וב-2009 עזב את השירות הציבורי כדי להיות שותף במשרד עורכי הדין "וולף & סמסון".

ב-2009, עם היבחרו של כריסטי למושל ניו ג'רזי, עמד קייזה בראש צוות המעבר שלו[2]. באותם הימים הכריז כריסטי כי קייזה יהא יועצו הראשי. ביוני 2010, כריסטי שלח את קייזה לשליחות פוליטית ראשונה: לשוחח עם חבר בית המחוקקים של ניו ג'רזי, מייקל פטריק קרול מהמפלגה הרפובליקנית, במטרה לשכנע אותו להסיר התנגדותו להצעת תקציב המדינה של ניו ג'רזי[3]. ב-12 בדצמבר 2011 המושל כריסטי מינה את קייזה להחליף את פאולה בתפקיד התובע הכללי של מדינת ניו ג'רזי. קייזה הושבע כממשיך דרכה של דאו ב-10 בינואר 2012. הוא תמך בחיוב טיפולי גמילה מסמים לעברייני סמים לא-אלימים ולהחזקת נאשמים אלימים במעצר ללא ערבות. בפברואר 2012 הוא סייע בהעברת 837.7 מיליון דולר אמריקני לבעלי בתים במצוקה מניו ג'רזי לשם הסדר חוב עם בנקים. 10.6% מבעלי בתים בניו ג'רזי נמצאו בפיגור בן 90 יום ומעלה בשילום המשכנתה שלהם, האחוז השלישי בגובהו במדינה באותה תקופה. באפריל 2012 הוא הודיע על מעצרם של שלושה גברים המואשמים בגנבה ושוד של מספר חנויות הום דיפו ברחבי חמש מדינות: ניו ג'רזי, פנסילבניה, דלאוור, מרילנד וניו יורק.

ב-6 ביוני 2013 הודיע המושל כריס כריסטי כי ימנה את קייזה, תושב ברנצ'בורג שבניו ג'רזי, למלא את מקומו של הסנאטור פרנק לוטנברג שנפטר בעודו מכהן[4]. קייזה הודיע כי לא יתמודד בבחירות המיוחדות לסנאט שייערכו באוקטובר. במסיבת עיתונאים הצהיר קייזה "אני רפובליקני שמרן באופן כללי". ביחס לרפורמה במדיניות ההגירה אמר: "אני חושב שהדבר הראשון שעלינו לעשות הוא לוודא שהגבולות בטוחים"[5]. קייזה התפטר מתפקידו כתובע הכללי של ניו ג'רזי באותו היום, והמשנה לתובע הכללי ג'ון ג'יי הופמן מונה לתובע הכללי. קייזה הושבע לתפקידו ב-10 ביוני 2013 בידי סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, נשיא הסנאט של ארצות הברית. בכך נהיה לסנאטור הרפובליקני הראשון שייצג את ניו ג'רזי מאז 1982, כאשר המושל, תומאס קין, מינה את ניקולס בריידי לסנאט באורח זמני[6].

עמדתו של קייזה נתפשה כמכריעה בחקיקת רפורמת ההגירה של ממשל ברק אובמה. הסנאטור ג'ון מקיין מאריזונה התלוצץ בנוגע לחשיבותו של קייזה ואמר: "אני הולך להכניס אותו לחקירה אינטנסיבית - אני עלול להעביר את הבחור עינוי מים, או אולי לספר לו שהוא מתכוון לתמוך בחקיקה זו או לשכור מישהו שיתניע את מכוניתו בבוקר". בסופו של דבר הוא הצביע בעד הצעת החוק, מה שהוביל את הפרשנית השמרנית אן קולטר להצהיר שכריסטי "מת עבורה" על שמינה את קייזה לסנאט[7]. ביולי 2013 חתם על "מכתב מייק לי" שקרא לתיקון החלטה המתמשכת שתביא לביטול מימון חוק הגנת החולה וטיפול בר השגה. הוא התנגד למאמצי המפלגה הדמוקרטית להכניס מחדש מימון ל"אובמה-קר" אך בסופו של דבר הצביע בעד הצעת החוק של הסנאטורים הארי ריד ומיץ' מקונל לסיום השבתת הממשל בארצות הברית ב-2013[8].

קייזה ניצל את זמנו בסנאט להפניית תשומת הלב הציבורית לסוגיית הסחר בבני אדם, ולדברי העיתון "וושינגטון פוסט", הצביע עם מפלגתו 84% מהזמן. הוא עזב את הסנאט ב-31 באוקטובר 2013, כאשר קורי בוקר, ראש עיריית ניוארק, הושבע לתפקידו כחבר הסנאט מטעם ניו ג'רזי אחרי שניצח בבחירות הבזק המיוחדות לסנאט. קייזה כיהן בסנאט 129 יום, התקופה הרביעית הקצרה ביותר מבין 65 האנשים שייצגו את ניו ג'רזי במרוצת השנים[9].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'פרי קייזה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כריסטופר בקסטר, New N.J. attorney general takes the reins at a turbulent time for crime fighters, באתר nj.com‏, 25 בינואר 2012 (באנגלית)
  2. ^ אנג'לה דלי סנטי, Fiscal emergency is option for NJ's gov-elect, באתר סיאטל טיימס, 11 בנובמבר 2009 (באנגלית)
  3. ^ כריסטופר בקסטר, N.J. Attorney General Paula Dow leaves office after nearly 2 stressful, sometimes frustrating, years, באתר nj.com‏, 3 בינואר 2012 (באנגלית)
  4. ^ קייט זרניק ומארק סנטורה, Attorney General of New Jersey Named as Interim Senator, באתר הניו יורק טיימס, 6 ביוני 2013 (באנגלית)
  5. ^ מגי הברמן, Chiesa is N.J. interim senator pick, באתר פוליטיקו, 6 ביוני 2013 (באנגלית)
  6. ^ קטלינה קמיה, 5 things to know about N.J. Sen. Jeff Chiesa, באתר USA Today‏, 10 ביוני 2013 (באנגלית)
  7. ^ ג'ון קלוק, Ann Coulter Says Chris Christie Is Dead To Her For Jeff Chiesa’s Immigration Vote, באתר הפינגטון פוסט, 28 ביוני 2013 (באנגלית)
  8. ^ וילסון אנדרוז ודרלה קמרון, Votes to end the government shutdown, באתר וושינגטון פוסט, 16 באוקטובר 2013 (באנגלית)
  9. ^ אריק אוסטרמאייר, Chiesa to Tally 4th Shortest Senate Tenure in New Jersey History, באתר Smart Politics‏, 7 ביוני 2013 (באנגלית)