ג'רום קרן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'רום קרן
Jerome David Kern
לידה 27 בינואר 1885
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 11 בנובמבר 1945 (בגיל 60)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פרנקליף עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1902 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית ספר שטיינהרט לתרבות, חינוך ופיתוח אנושי, New York College of Music, אוניברסיטת היידלברג, Barringer Academy of the Arts & Humanities עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה שיר, מחזמר עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Betty Kern עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'רום דייוויד קרן (Jerome David Kern; ‏ 27 בינואר 1885 - 11 בנובמבר 1945) היה מלחין יהודי אמריקאי, מחשובי יוצרי המוזיקה הפופולרית בארצות הברית אשר היה אחד הגורמים המרכזיים בסמטת טין פאן וביצירת "ספר השירים האמריקאי הגדול" (Great American Songbook), אותם שירים קליטים שזכו לעשרות ביצועים ועיבודים במהלך השנים. הוא הלחין כ-700 שירים עבור מחזות זמר בברודוויי ועבור סרטים בהוליווד ובהם כמה מהלהיטים המפורסמים ביותר כ I Won't Dance ,Ol' Man River, A Fine Romance, All the Things You Are, Smoke Gets in Your Eyes, The Way You Look Tonight ורבים אחרים, שהפכו לסטנדרטים של ג'אז בשל המבנה ההרמוני העשיר שלהם. במהלך הקריירה הארוכה שלו, שהשתרעה על חמישה עשורים, זכה לשבע מועמדויות לפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר וזכה פעמיים.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרן נולד בניו יורק למשפחה יהודית ממוצא גרמני. הוא למד מוזיקה בקולג' ניו יורק למוזיקה ובהיידלברג שבגרמניה. משנת 1905 בילה תקופות ארוכות בלונדון וביקר במספר רב של מחזות זמר. ב-1910 נשא לאשה באנגליה את אווה לידל. במקביל, עבד בניו יורק כפסנתרן וכמלחין בסמטת טין פאן. ב-1915 ניצל כאשר לא הצטרף להפלגת האונייה "לוסיטניה" שטובעה בדרכה לאנגליה, עליה היה אמור לעלות, אך איחר בשל משחק פוקר ששיחק עד לשעות הקטנות של הלילה.

בין 1915 ל-1920 כתב לחנים ל-16 מחזות זמר בברודוויי, חלקם עיבוד למילים מאת המחזאי גאי בולטון (שגם איירה גרשווין עיבד רבים ממחזותיו). ב-1920 כתב את הלחן המלא למחזמר הגדול הראשון שלו, Sally, שהופק על ידי בכיר אמרגני ברודוויי, פלורנץ זיגפלד. ב-1925 החל קרן את שיתוף הפעולה ארוך השנים שלו עם אוסקר המרשטיין במחזמר Sunny. ב-1927 כתב עם המרשטיין, לפי הזמנתו של זיגפלד, את המחזמר "ספינת השעשועים", המחזמר המצליח ופורץ הדרך ביותר של התקופה. הלהיט מהמחזה Ol' Man River התפרסם בביצועו של פול רובסון והתזמורת של פול וייטמן ונכנס להיכל התהילה של פרס גראמי. מרוב מחזות הזמר שכתב באותה תקופה, למעט "ספינת השעשועים" נותרו בזיכרון הציבורי רק הלהיטים, אך להיטים אלה זכו לחיים ארוכים בזכות הפיכתם לסטנדרטים של ג'אז.

ב-1930 חתם קרן על חוזה עם האחים וורנר ליצירת מספר מחזות זמר, אך בשל השפל הגדול לא זכו רובם להצלחה קופתית. המחזמר מ-1933 "רוברטה" כלל את השירים Smoke Gets in Your Eyes ו-Yesterdays, שני שירים שזכו לעשרות ביצועים ולפרסום אדיר מפיהם של זמרים כדיינה וושינגטון, פרנק סינטרה, ברברה סטרייסנד, בילי הולידיי, לואי ארמסטרונג ואלה פיצג'רלד, שרה ווהן, ג'ודי גרלנד ורבים אחרים ולביצועים אינסטרומנטליים מאת בני גודמן, ארט טייטום, ת'לוניוס מונק, סאני רולינס ואחרים.

ב-1935 עבר קרן להוליווד, עם עליית הפופולריות של הסרטים המוזיקליים. שלב זה של הקריירה שלו נחשב למוצלח ביותר מבחינה אמנותית. ב-1936 הפיק גרסה קולנועית ל"ספינת השעשועים". עבור הסרט Swing Time (עם פרד אסטר וג'ינג'ר רוג'רס) מאותה שנה כתב את השיר The Way You Look Tonight (מילים: דורותי פילדס) שזכה בפרס אוסקר לשיר הטוב ביותר בסרט לאותה שנה. הסרט היה עשיר בלהיטים בהם A Fine Romance, Pick Yourself Up ו- Never Gonna Dance. ב-1941 כתב את השיר The Last Time I Saw Paris (מילים: אוסקר המרשטיין) שנכלל בהפקה ההוליוודית של המחזמר Lady Be Good וזכה גם הוא בפרס אוסקר לשיר הטוב ביותר בסרט לאותה שנה.

בשנת 1939 חזר לברודוויי לתקופה קצרה ויצר עם המרשטיין את המחזמר Very Warm for May, שבו שובץ אחד הסטנדרטים המוקלטים ביותר בג'אז - All the Things You Are (אנ'). בשנת המאה להולדתו של קרן נכללה הקלטה מקורית של השיר בהיכל התהילה של גראמי.

ב-1944 שיתף פעולה עם איירה גרשווין, לאחר מות אחיו, ג'ורג' גרשווין. השניים יצרו את הסרט המוזיקלי "נערת שער" עם ריטה הייוורת' וג'ין קלי (הזכור בזכות הסצנה שבה ג'ין קלי רוקד עם עצמו בשיר Long Ago and Far Away).

ב-5 בנובמבר 1945 סבל מדימום תוך-גולגולתי, התמוטט במהלך טיול בניו יורק ונלקח מחוסר הכרה לבית חולים. לצדו על ערש דווי ישב אוסקר המרשטיין ששר לו את השיר I've Told Ev'ry Little Star.

עוד לפני מותו עסק בהפקת הסרט עוד תעלה תזרח השמש[1], שהפך עם מותו לסרט על חייו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Banfield, Stephen, and Geoffrey Holden Block (2006), Jerome Kern, New Haven, Connecticut: Yale University Press
  • Lee Davis, Bolton and Wodehouse and Kern: The Men Who Made Musical Comedy. New York: James H. Heineman, Inc., 1993. ISBN 0870081454

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'רום קרן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "עוד תעלה תזרח השמש", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)