גאי ברג'ס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גאי ברג'ס
לידה 16 באפריל 1911
דבאנפורט, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 באוגוסט 1963 (בגיל 52)
מוסקבה, הרפובליקה הסובייטית הפדרטיבית הסוציאליסטית הרוסית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד, ברית המועצות, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Guy Francis de Moncy Burgess עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים קיימברידג', דבאנפורט, לונדון, מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה איטון קולג'
בית ספר לוקרס פארק
טריניטי קולג'
האקדמיה המלכותית הימית הבריטית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – 30 באוגוסט 1963 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גאי פרנסיס דה מונסי ברג'ס (Guy Francis De Moncy Burgess; ‏16 באפריל 1911 - 30 באוגוסט 1963) היה קצין מודיעין וסוכן כפול בריטי שעבד עבור ברית המועצות. הוא היה חלק מחמישיית קיימברידג', חבורת מרגלים שפעלה כנגד מעצמות המערב והעבירה את סודותיהן לסובייטים לפני המלחמה הקרה ובמהלכה. ברג'ס ואנתוני בלאנט העבירו לסובייטים מסמכים מסווגים של משרד החוץ הבריטי, ושל סוכנות הביון MI5 שתיארו את האסטרטגיה הצבאית המערבית. בשנת 1951 ערק ביחד עם הדיפלומט דונלד מקלין, חברו לרשת, לברית המועצות וחי בה עד למותו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברג'ס נולד ב-1911 בדוונפורט. אביו היה איש הצי הבריטי. בצעירותו למד ברג'ס בבתי ספר פרטיים משובחים. הוא בילה תקופת מה באיטון, ולאחר מכן למד שנתיים באקדמיה המלכותית הימית בדרטמות'. קשיים שהתגלו בראייתו הביאו לנטישת הרצון בקריירה ימית ולשובו לאיטון. הישגיו הלימודיים הביאו לקבלת מלגה ללימודי היסטוריה בטריניטי קולג' בקיימברידג', ב-1930. ברג'ס הצטיין בלימודיו ואף קיבל משרת הוראה זוטרה בקולג'. בעודו לומד באוניברסיטת קיימברידג' התחבר לחבורת צעירים שכינו עצמם "שליחי קיימברידג'", מועדון ויכוחים סודי וחשאי, בעל נטייה מרקסיסטית. במועדון היה חבר אנתוני בלאנט, שאף הוא היה, כברג'ס, הומוסקסואל.

לא ידוע מתי גויס ברג'ס לשירות המודיעין הסובייטי. לטענת בלאנט גויסה החמישייה לאחר תקופת קיימברידג'. מכל מקום, ב-1934 הכריז על התנערותו מהקומוניזם, והצטרף לאגודה שתמכה בקשרי בריטניה עם גרמניה הנאצית, אגודה שבה היה חבר גם קים פילבי. פעולה זו הייתה כפי הנראה בהוראת מפעיליו. בלבו נותר קומוניסט נאמן.

ברג'ס, שצבר מוניטין שליליים כאלכוהוליסט והיה ידוע בהתנהגותו הגרועה, החל לעבוד כעיתונאי עבור הטיימס, ולאחר מכן, תקופה קצרה עבור ה-BBC כמפיק תוכנית בשם "השבוע בווסטמינסטר", שכיסתה את הפעילות הפרלמנטרית. בתקופה זו פיתח קשרים עם פוליטיקאים חשובים. זמן מה שהה בספרד במהלך מלחמת האזרחים. בקיימברידג' התיידד עם ג'וליאן בל, משורר בריטי שנהרג בעודו נוהג באמבולנס בעת המלחמה.

ב-1938 הצטרף לשירות המודיעין הבריטי למחלקה "D", שעסקה באיסוף מידע פוליטי ובארגון פעולות חשאיות. מחלקה זו קדמה ל-SOE, מנהלת המבצעים המיוחדים שהוקמה בעת המלחמה. בשנים 19391941 הושאל ל-MI5 לעיסוק בתעמולה. בשנת 1944 הצטרף למחלקת העיתונות של משרד החוץ.

ב-1945 התמנה ברג'ס למזכיר לסגן שר החוץ הבריטי, הקטור מקניל. בתפקיד זה היה בעל תועלת רבה למפעיליו הסובייטים. כסגנו של מקניל יכול להעביר מסמכים סודיים ביותר לסובייטים על בסיס קבוע, כאשר היה לוקח אותם בלילה ומצלם אותם בדירתו, ומשיב אותם לשולחנו של מקניל בבוקר. ב-1947 עבר למחלקת המחקר במשרד החוץ, ולאחר מכן שימש במחלקת המזרח הרחוק במשרד החוץ עד 1950 כאשר הוצב בתפקיד בשגרירות בריטניה בוושינגטון. הוא המשיך בהרגלי השתייה שלו ובפעילות הומוסקסואלית מוחצנת. הוא חלק דירת מרתף עם קים פילבי, ייתכן בהוראת מפעיליהם, על מנת שפילבי, שנחשב ליציב יותר, יוכל לפקח עליו. ה-FBI תיאר אותו בתקופה זו כ"'מתרומם' (queer) רעשני בעל פה מלוכלך, עם חיבה לפיתוי טרמפיסטים".

קלסתרוניהם של ברג'ס (ימין) ומקלין (שמאל) על מודעת מבוקשים

ב-1950 נודע כי דונלד מקלין נמצא בחקירה של MI5 בחשד לריגול. ברג'ס סבר כי גם הוא בין החשודים, וביחד עם מקלין נמלט למוסקבה, במאי 1951, על אף שנראה כי בשלב זה לא עלה כלפיו כל חשד. ההימלטות אורגנה על ידי מפעילם, יורי מודין. יש ויכוח האם אכן נמלט ברג'ס או שמא התבקש ללוות את מקלין, ומפעיליו שיקרו לו בדבר האפשרות לשוב לבריטניה. מכל מקום, השניים הופיעו בציבור ב-1956.

שלא כמקלין, שנקלט היטב בברית המועצות וחי עד 1983 חיי אזרח סובייטי מהוגן, החיים בברית המועצות לא היטיבו עם ברג'ס. מנהגיו ההומוסקסואלים לא היו מקובלים בברית המועצות, על אף שמצא שם בן זוג באישור המדינה. שלא כמו מקלין, לא למד את השפה הרוסית, והמשיך להזמין את חליפותיו אצל החייט הקבוע שלו בסאוויל רואו. בעיית השתייה שלו החריפה, ונראה כי מת ממחלה כלשהי הקשורה בה בשנת 1963, בהיותו בן 52. כיום טמון ברג'ס בווסט מאון, כפר קטן במחוז המפשייר באנגליה.

חייו, כחיי שאר חברי "חמישיית קיימברידג'" היו נושא לביוגרפיות, סרטי טלוויזיה וקולנוע, ועוררו עניין ציבורי רב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גאי ברג'ס בוויקישיתוף