גארד (עמדה בקרב קרקע)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
עמדת הגארד מודגמת על ידי חיילים אמריקאים.

גארד (אנגלית: Guard) היא עמדה באמנויות לחימה בה מתמודד אחד שוכב על גבו ומנסה לשלוט בשני באמצעות רגליו. באמנויות לחימה ספורטיביות שבהן אגרופים הם אסורים (כגון ג'ו ג'יטסו ברזילאי וג'ודו) עמדה זו נחשבת עמדת שליטה ללוחם התחתון, מכיוון שהיא מונעת מיריבו להגיע לעמדת מאונט, ומאפשרת ללוחם התחתון לבצע מגוון בריחים. בתחרויות ספורטיביות בהן אגרופים ובעיטות מותרים (כגון MMA) עמדה זו היא בעייתית מכיוון שהיא עלולה להשאיר את המתמודד התחתון חשוף למכות, בעוד שהוא אינו מסוגל להכות מעלה מהגארד. למרות זאת, יש הסבורים כי עמדת הגארד עדיפה בהרבה על עמדות אחרות בהן היריב מעליך, כגון שליטת צד או מאונט.

מטרתה של עמדה זו היא למנוע מהיריב להגיע לעמדת מאונט. מכאן, שפעולותיו של היריב מכוונות למעבר גארד, יציאה של היריב מבין רגליו של המתמודד התחתון וכינון של עמדת מאונט.

ואריאציות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעמדה זו מספר וריאציות, כולן מאפשרות שליטה מסוגים שונים ומאפשרות למתמודד התחתון אפשרויות תקיפה שונות.

  • גארד סגור - בעמדה זו הרגלים של המתמודד התחתון סגורות מסביב למותניו של יריבו, ובכך מאפשרות לו לשלוט בגופו של היריב וביציבתו, ומגבילות את יכולתו של היריב לעבור את הגארד ולהגיע למאונט.
  • גארד גבוה - עמדה זו דומה לגארד סגור, אלא שבמקרה זה הרגליים כרוכות סביב חזהו של היריב, ולא סביב מתניו. עמדה זו מאפשרת שליטה טובה יותר ביציבתו של היריב, והיא עמדה נוחה להתקפות מהגארד.
  • גארד פתוח - היא עמדה בה היריב נמצא בין רגליו של הלוחם, ורגליו של הלוחם אינן סגורות מסביב ליריב. עמדה זו מאפשרת תנועה רבה יותר של הלוחם, ובכך גם מעבר לסוגי גארד אחרים ולהתקפות מהגארד. מאידך, בתנוחה זו יש ללוחם פחות שליטה על היריב, ולכן הוא מסתכן בכך שהיריב יעבור את הגארד ויגיע למאונט.
  • גארד פרפר (butterfly guard) - בעמדה זו המתמודד מחביא את כפות רגליו מתחת לירכי וביניהן. עמדה זו יעילה, יחסית, להגנה מפני מכות מלמעלה ומאפשרת לתחתון לבצע הפיכות רבות. מאידך, רק לוחמים מיומנים יצליחו למנוע מיריבם לעבור את הגארד.
  • גארד X - עמדה זו היא עמדה שבה המתמודד העליון נמצא בעמידה, לרוב בניסיון לעבור גארד פתוח. עמדה זו משמשת ללכידה של רגלי היריב וביצוע הפלות יעילות אשר מובילות את המתמודד התחתון לעמדות שליטה עליונות או בריחים.
  • גארד גומי (rubber guard) - מעמדת הגארד הסגור, המתמודד התחתון מביא את אחת מרגליו לעורף היריב ואוחז בה עם היד הנגדית כשמרפקו נמצא מתחת לכתף יריבו. עמדה זו מצריכה גמישות רבה מאוד והיא מוצלחת במיוחד בMMA, מכיוון שכך אתה יכול למנוע מיריבך לתקוף באגרופים, ולהשאיר לעצמך יד פנויה להתקפות ובריחים.

טכניקות מהגארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמדת הגארד, בה שולט הלוחם המיומן על יציבתו ותנועתו של היריב, מאפשרת מספר רב של הכנעות, ומהווה מצב נוח לנסות להפיל את היריב לרצפה, ולהגיע לעמדת שליטה. את ההתקפות מעמדת הגארד (כמו את רובן המוחלט של ההתקפות בקרבות קרקע) ניתן לחלק לשלושה סוגים:

חניקות: התקפות בהן הלוחם מפעיל לחץ על מערכת הדם או הנשימה של היריב, ובכך מגביל את אספקת הדם למוחו או החמצן לריאותיו. חניקה אפקטיבית תגרום לאבדן הכרתו של היריב אם לא ייכנע בזמן.

בריחים: בהתקפות מסוג זה התוקף מפעיל מנוף על אחד ממפרקיו של יריבו, ובכך מאלץ אותו להיכנע. בתחרויות ספורטיביות (כגון ג'ו ג'יטסו ברזילאי, UFC, סמבו ספורטיבי ועוד) הבריח מסתיים בכניעה של המוברח, בעוד שבתורות הגנה עצמית ואמנויות לחימה צבאיות (כגון קרב מגע, סמבו צבאי, ג'ו ג'וטסו, אייקידו ועוד) הבריח מסתיים בפריקת המפרק (ראה פריקת כתף) או בשבירתו.

הפיכות: התקפות אלו הן למעשה תרגילים ותנועות שמטרתן מעבר מעמדה נחותה לעמדה עליונה. מעבר כזה יכול להיות מהצד התחתון במאונט לצד העליון בגארד, משליטת צד של היריב לשליטת צד ביריב ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גארד בוויקישיתוף