גבירת האגם (אופרה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גבירת האגם
La Donna del Lago
רוסיני
רוסיני
מלחין רוסיני
ליברטיסט ליאונה טוטולה Leone Tottola
מבוסס על הפואמה The Lady of the lake מאת וולטר סקוט
סוגה אופרה סריה
מספר מערכות 2
זמן התרחשות העלילה המאה ה-16
שפה אטלקית
שנה 1819
מקום התרחשות העלילה סקוטלנד

הגבירה מהאגם (La donna del lago) היא אופרה מאת רוסיני ללברית של ליאונה טוטולה (Andrea Leone Tottola) המבוססת על פואמה של וולטר סקוט בשם גבירת האגם(אנ') משנת 1810.

גבירת האגם היא דמות המוזכרת באגדות המלך ארתור. פיה או אלה זו העניקה למלך ארתור את החרב אקסקליבר ובסיום חייו הובילה את ארתור הגוסס לאבלון לאחר קרב קאמלאן. כמו כן גבירת האגם גידלה את לנסלוט לאחר מות אביו. סקוט הסתמך על הסיפור הרומנטי שבבסיס העלילה הארתוריאנית אולם שינה את הסיפור לגמרי, מיקם את העלילה מבחינה גאוגרפית בלוך קטרין שבסקוטלנד ומבחינת התקופה במאה השש-עשרה על רקע מלחמת אזרחים בסקוטלנד. הגבירה מהאגם הייתה האופרה הראשונה שהתבססה על יצירותיו של סקוט. 20 שנה מאוחר יותר היו כבר כ-25 אופרות המבוססות על יצירותיו, הידועה שבהן היא לוצ'יה די למרמור של דוניצטי.

שער הליברית, נאפולי 1819

העלילה מספרת על דוגלס, מחנכו של מלך סקוטלנד ג'יימס החמישי, שהוגלה מחצר המלכות להרים. בתו, אלנה, פוגשת על שפת האגם בגבר זר המתאהב בה (הוא המלך ג'יימס החמישי, בשם בדוי). אביה הבטיח את ידה לפטרונו רודריגו, מנהיג המורדים במלך, אך אלנה מאוהבת במורד אחר, מלקולם, המשיב לה אהבה. המורדים ניגפים בקרב מול כוחות המלך. אלנה הולכת למלך כדי לבקש חנינה לאביה ואהובה ואז מתברר לה כי המלך הוא אותו גבר זר שפגשה על שפת האגם והוא חונן אותם.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלך הצעיר של סקוטלנד, ג'יימס החמישי (James V, 1512 - 1542), הומלך בגיל כמה חודשים אחרי שאביו נהרג בקרב. הוחזק עציר במשך שנתיים על ידי אביו החורג ארצ'יבאלד דוגלס, הרוזן של אנגוס (Archibald Douglas, Earl of Angus). הוא שוחרר על ידי אמו ב-1528 בהיותו 16 ואז דוגלס ברח לאנגליה והמלך נקם בקרובי משפחתו. דוגלס חזר אחר כך בחשאי לסקוטלנד והתגורר תחת חסותו של רודריק דהו (Roderick Dhu) שעמד בראש קבוצה המתנגדת למלך.[1]

סיפור האופרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוך קתרין

מקום התרחשות: על גדות אגם קתרין (אנ') בסקוטלנד.

מערכה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוקר, רועים מובילים את עדריהם וקבוצת ציידים דוהרת לתוך היער. אלנה (Elena), גבירת האגם, בִּתו של דוגלס מאנגוס (Duglas d'Angus), חוצה את האגם בסירה, כמִנהגה מדי יום. היא נזכרת בערגה באהובה מלקולם (Malcolm Groeme) הנמצא במרחקים. על שפת האגם היא נתקלת במלך סקוטלנד, ג'יימס החמישי. הוא ראה אותה בעבר והיות שיופייה וחזותה מושכים אותו הוא ממתין לה ומציג עצמו בתור אוברטו מסנאודון (Uberto di Snowdon). אלנה חושבת כי הוא התנתק מחבריו לצייד ובנדיבותה מציעה לו מחסה. ג'יימס (אוברטו) מקבל בשמחה את הצעתה ועולה לסירה יחד איתה בעוד פמלייתו לצייד מחפשת אחריו.

בבית אלנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ידידי אלנה, אלבינה (Albina) וסרנו (Serano) ממתינים לבוא רודריגו די דהו (Rodrigo di Dhu) ראש בני הרמות הגבוהות (Highlanders)[2]המתנגדים למלך. אבי אלנה, החי בחסות רודריגו, הבטיח לו את ידה. כשג'יימס מגיע עם אלנה לבית הוא רואה שם את סמלי משפחתו ואז הוא שומע מאלנה שהיא בתו של דוגלס, מי שהיה מורהו ואביו החורג וזה שהחזיק אותו אסיר במשך שנתיים. עתה דוגלס הוא בין המתנגדים למלך. ידידי אלנה מזכירים לה כי רודריגו עומד להגיע וכי הוא מאוהב בה. ג'יימס מקנא אך מהתבוננות בה הוא מבין כי ליבה לא נתון לרודריגו. הוא נפרד ממנה ועוזב.

כולם יוצאים ואז מגיע מלקולם, אהובה של אלנה. מלקולם היה בעבר מאנשי המלך אך עקב אהבתו לאלנה עבר למורדים. הוא נזכר ברגעי האהבה. אז נכנסים סרנו וכן אלנה ואביה, דוגלס. דוגלס מודיע כי רודריגו עוטמד לבוא ואז תתקיים מיד חתונתו עם אלנה (הערה: דוגלס זקוק לקשר עם רודריגו כדי להעלות את מעמדו מפליט החי בחסות רודריגו לבן בריתו ומשפחתו). למרות התנגדות אלנה הוא מצווה עליה למלא את רצונו. מלקולם רואה ושומע ממקום מחבואו משתמש בהזדמנות שאלנה נשארת לרגע לבד כדי להצטרף אליה והם נשבעים אמונים אחד לשני.

מלך סקוטלנד, ג'יימס החמישי

בשטחי הביצות, בערב[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוחמי המורדים מקבלים את רודריגו בתשואות. הוא מברכם ואז שואל לכלתו אלנה. היא מגיעה, מלווה באביה ובבנות לוויה, ומתקבלת בשירה עליזה. היא במצב רוח רע ההולך ומתגבר ככל שאביה מזכיר לה את חובתה להנשא ורודריגו מכריז בפני כולם על אהבתו אליה. מלקולם מצטרף בראש חייליו וגם הוא מתקבל בברכה על ידי רודריגו המציג בפניו את אלנה ככלתו. רודריגו ודוגלס נוכחים מיד כי אלנה ומלקולם מאוהבים, אבל אז נכנס סרנו ומודיע שהאויב (המלך) תוקף. רודריגו משביע את אנשיו להילחם עד מוות. מטאור חוצה את השמים והתופעה נחשבת בעיניהם כאות מבשר טובות.

מערכה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במעבה היער[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקיצות לתלבושות של ג'יימס (מימין) ורודריגו לבכורה הפריזאית 1824

אוברטו (המלך ג'יימס) חזר כדי למצוא את אלנה, בה הוא מאוהב, ולהצילה מאימת המלחמה. בו בזמן אלנה מבקשת מידידה סרנו למצוא את אביה אשר היה אמור להצטרף אליה לפני הקרב, אך לא בא. היא ואוברטו נפגשים והוא מצהיר על אהבתו והיא דוחה אותו כי היא אוהבת אחר. אוברטו מבין שליבה נתון לאחר והוא נפרד ממנה. לפני הפרידה הוא נותן לה את טבעתו, הוא אומר לה כי הטבעת ניתנה לו על ידי המלך. אם היא תהיה נתונה בסכנה או צרה היא תוכל לבוא לחצר המלך ולהראות את הטבעת כדי להיוושע. רודריגו נמצא בסביבה והוא שמע את השיחה. אחוז קנאה הוא קורא לאנשיו כדי שיהרגו את הבוגד, אך אלנה מצליחה לשכך את זעמם ורודריגו מחליט להילחם לבדו מול אוברטו. אלנה לא מצליחה להשלים ביניהם והם יוצאים לדו-קרב.

במערה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסערת הקרב בין אנשי הרמה המורדים לבין אנשי המלך, נוטש מלקולם את המערכה כדי למצוא את אלנה. הוא מוצא את סרנו שמדווח לו שאלנה הלכה עם אביה אל ארמון המלוכה. דוגלס רוצה לבקש חנינה מהמלך. מתברר כי צבא המלך ניצח וכי רודריגו נהרג. מלקולם נשבע למצוא את אלנה או למות בקרב.

חדר בארמון מלך סקוטלנד ג'יימס החמישי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוגלס מבקש חנינה מהמלך לו ולעמו על בסיס יחסיהם הקודמים (כשהיה מחנכו), אך המלך מסרב. אלנה, אשר טבעת המלך שבידה מקנה לה זכות כניסה לארמון, נכנסת אליו ומזהה את החדרים בהם גרה בילדותה. היא מחליטה לבקש על חיי אביה, מלקולם ורודריגו (אינה יודעת שנהרג). היא מופתעת לשמוע מהחדר הסמוך את קולו של אוברטו השר על אהבתו לה. היא מקווה שהוא יוכל להביאה אל המלך ולעזור לה.

אולם כס המלכות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלנה מנסה לגשת למלך אשר מוקף בחצרנים ונשות חצר. כשהיא מתקרבת היא רואה שהמלך אינו אלא אוברטו! על פי בקשתה המלך חונן את דוגלס ומלקולם ומחזירם למעמדם הקודם. אלנה המאושרת מחבקת את אביה ואת אהובה. כולם שמחים על השלום שהושג ומשבחים את נדיבות המלך.[3]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גבירת האגם בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Earl of Harewood, Kobbé's Complete Opera Book, 9th Edition, Putnam and Company, 1976
  2. ^ בסקוטלנד מבדילים בין תושבי הדרום הנמוך (Lowlands) הגובל באנגליה ובין תושבי הרמה הגבוהה (Highlanders). בעבר היו ביניהם יריבויות ואף מלחמות.
  3. ^ Rodney Stringer translator, , program notesLa Donna del Lago, DVD cat. No. ID4363PUDVD, Image Entertanment,Teatro alla Scala