גג מנסארד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תרשים חתך של גג מנסארד ממוסגר עץ; לכל אחד מארבעת הפנים שלו יש אותו פרופיל.

גג מנסארדאנגלית: Mansard roof), הנקרא גם גג צרפתי או גג שפה, הוא גג רב-שיפועי בסגנון קרסול סוס (Gambrel) רב-צדדי המאופיין בשני שיפועים בכל אחד מצלעותיו, כאשר השיפוע התחתון בזווית תלולה יותר מהעליון, ולעיתים קרובות בעל חלונות.[1][2][3] קו מתאר הגג התלול והחלונות מאפשרים שטח ראוי לתוספת קומות מגורים[4] (עליית גג), ומקטינים את הגובה הכולל של הגג עבור מספר נתון של קומות (אנ') ראויות למגורים. ייתכן שהשיפוע העליון של הגג לא ייראה ממפלס הרחוב במבט קרוב לבניין.

הדוגמה המוקדמת ביותר הידועה לגג מנסארד מיוחסת לפייר לסקו (אנ') בחלק ממוזיאון הלובר שנבנה בסביבות 1550. עיצוב גג זה זכה לפופולריות בתחילת המאה ה-17 על ידי פרנסואה מנסאר (1598–1666),[5] אדריכל מתקופת הבארוק הצרפתי (אנ').[6] הסגנון הפך לאופנתי במיוחד במהלך תקופת האימפריה הצרפתית השנייה (1852–1870) של נפוליאון השלישי.[7] המילה "מנסארד" באירופה (צרפת, גרמניה ובמקומות אחרים) משמשת גם לתיאור חלל עליית הגג או הגג עצמו, ולא רק צורת הגג[8], ולעיתים קרובות משתמשים בה באירופה במשמעות של "גג גמברל" (אנ').

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גג מנסארד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ AMHER, 4th edition, 2000: mansard.
  2. ^ "mansard". WordNet 3.0. Princeton University.
  3. ^ Glossary, City of Rockville, Maryland, mansard – two slopes on each of its four sides; one part very steep and curved, often with dormers
  4. ^ "Building Terms". Michael Roberts & Associates. Mansard: A roof made with slopes of different pitches, usually providing an upper floor of usable space within a roof structure.
  5. ^ What is a Mansard Loft?
  6. ^ Fleming, William. "Western architecture". Encyclopædia Britannica.
  7. ^ Alexander, Francis. "Glossary - House Style Definitions". House Proud. Mansard: A hipped roof with two pitches; the lower is the steeper, while the pitch approaching the ridge is much gentler, sometimes almost flat. Associated with Second Empire architecture.
  8. ^ "Mansard". Oxford English Dictionary (2nd ed.). 1997.