גדי ליבנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך מחפש מקורות
רובו של ערך זה אינו כולל מקורות או הערות שוליים, וככל הנראה, הקיימים אינם מספקים.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
גדי ליבנה
גדי ליבנה
גדי ליבנה
לידה 7 באפריל 1950 (בן 74)
חיפה
מדינה ישראל
עיסוק שדרן רדיו
מעסיק גלי צה"ל, קול ישראל, כאן ב
גדי ליבנה משדר בגלי צה"ל

גֶדי ליבנה (נולד ב-7 באפריל 1950 בשם גדלאל הלבן[1]) הוא עורך מוזיקה ושדרן רדיו ישראלי. מכוכבי הרדיו הגדולים של שנות ה-70 של המאה ה-20. מגיש את התוכנית "רגעי קסם" בכאן ב.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליבנה נולד בחיפה ובילדותו עבר לירושלים. החל את הקריירה הרדיופונית שלו כשהיה בן תשע, במסגרת "פינת הילד" של קול ישראל, בעריכתה של אסתר סופר. מאוחר יותר החל לערוך ולהגיש תוכניות מוזיקה במעגל סגור בבית הספר, כש"תוכנית הדגל" שלו הייתה תוכנית בת שעה על הביטלס. כל אלה פילסו לו את הדרך לגלי צה"ל, לשם התגייס בשנת 1968. הוא ערך והגיש בגלי צה"ל מצעדי פזמונים ותוכניות מוזיקה אחרות. הוא נחשב שותף פעיל למהפכת הרוק הישראלי של תחילת שנות ה-70[דרוש מקור], בזכות סגנונו המיוחד והשפעתו על רוח שידורי המוזיקה של התחנה הצבאית, שהייתה תחנת הרדיו הפופולרית ביותר בישראל באותם זמנים[דרוש מקור]. ליבנה יזם חידושים רבים בעריכה ובהגשה של תוכניות מוזיקה ובעיקר במצעדי הפזמונים וטבע סגנון הגשה תוסס ורענן, אך עם זאת - אישי וחם.

מצעד הפזמונים העבריים של גלי צה"ל בימיו של ליבנה, נחשב כאבן בוחן לפופולריות של הזמרים הישראליים. כתב עליו מבקר הרדיו משה בן שאול: "גיליתי 'סוד' נורא במדינה. סופר לי כי גורלם של זמר או זמרת צעירים להתפרסם, להצליח, לפלס דרך, תלוי בארץ הזאת בבחורצ'יק צעיר, שעדיין לא מלאו לו 25 שנה והוא מטיל חיתתו על חדשים לבוא. שמו גדי ליבנה, והוא בסך הכל עורך מצעד הפזמונים העברי של גלי צה"ל."[2]

זמרים ומוזיקאים רבים שיחרו לפתחו ותיבת הדואר שלו התמלאה במכתבי מעריצות.

ליבנה יזם להפיק בגלי צה"ל מופע פומבי שבו יבצעו אמנים מוכרים שירי משוררים, שיולחנו במיוחד למסגרת זו. יצחק לבני, מפקד גלי צה"ל, התלהב מהרעיון וכך נולדה סדרת ערב שירי משוררים של גלי צה"ל, שהשירים שבוצעו בה הפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה הישראלית כמו: "אומרים ישנה ארץ", "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" ואחרים.

לימים, עבר לערוך ולהגיש את מצעד הפזמונים הלועזיים והכניס בו שינויים מרעננים ועיצב ג'ינגלים (זמרירים) מיוחדים ותוססים, ברוח הרדיו הבריטי של אותם ימים.

עוד תוכניות שערך והגיש ליבנה בתקופה ההיא זכו להצלחה כדוגמת התוכנית "חמים וטעים", ששודרה בכל יום שישי, במסגרתה שודרה "פינת המתיחה הקטנה" שערך והפיק ליבנה. יהודה ברקן (וגם משה טימור, שלמה בראבא ואחרים) ביצעו את המתיחות. לימים ביסס ברקן על הפינה הזאת את סרטי המתיחות שלו, שהפכו לסוגה קולנועית ישראלית מצליחה.

ליבנה שימש במשך כארבע שנים גם כתב ספורט של הטלוויזיה הישראלית, במחלקת הספורט שניהלו דן שילון ואלכס גלעדי, ושגלריית הכתבים שלה כללה את: יורם ארבל, רפי גינת, נסים קיוויתי, עמוס כרמלי, רמי וייץ ואחרים.

לאחר כשבע שנים החליט ליבנה לקחת פסק זמן מגלי צה"ל ונסע ללימודים בהולנד, שנחשבה אז מרכז הפופ של אירופה[דרוש מקור]. כששב לישראל עסק בעיסוקים שונים במקביל לעבודתו ברדיו. שידר בקול ישראל ותקופה קצרה שידר גם בקול השלום של אייבי נתן. נפל בחלקו לבשר למאזיניו על מבצע אנטבה, שהתרחש בדיוק כשעלה לשידור, בלילה שבין שבת לראשון, 4 ביולי 1976, בעוד שכלי התקשורת הישראליים לא קיבלו עדיין את האישור לפרסום המבצע. בהמשך שב לשדר בגלי צה"ל ומתקופה זו זכורה תוכניתו "עשן בעינייך" אותה הגיש מדי ליל שבת במשך 16 שנים. התוכנית, שהתבססה על מוזיקה שקטה ורומנטית, הפכה לימים לז'אנר רדיופוני, גם בזכות סגנון ההגשה המיוחד של ליבנה.

ליבנה מילא שורה של תפקידים, בהם: מנהל תחנת הרדיו רדיו צפון, זכיינית של הרשות השנייה, ומנהל מחלקת תמלוגים וזכויות יוצרים בפדרציה הישראלית לתקליטים (IFPI).

הדריך תלמידים למשחק ב בית צבי וגם הכשיר כמה מחזורי קריינים במסגרת הקד"צ של גלי צה"ל.

בשנת 2001 החל ליבנה לשדר בתחנת הרדיו 88FM. במהלך השנים שידר מגוון תוכניות מדי יום, בהן: "ערב עירוני" ו"מרתף הבלוז של גדי".

משעברה התחנה לידי תאגיד השידור הישראלי, החל ליבנה לשדר תוכנית בימי שישי בבוקר בלבד.

בדצמבר 2020 הודיעו לליבנה על סיום תפקידו בהגשת תוכניות ב-88FM.

ליבנה עורך ומשדר ב"כאן רשת ב" את התכנית הפופולרית "רגעי קסם" ועוסק גם בהוראת קריינות ומקצועות הרדיו ובייעוץ למוזיקאים צעירים בתחילת דרכם. הוא גם מספק את קולו לתשדירים, לסרטי תדמית ולהקלטות שונות, מנחה אירועים, מופעים וטקסים ומרצה על המוזיקה הפופולרית, הישראלית והבינלאומית.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליבנה גר בגבעתיים, גרוש ואב לארבעה ילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]