גדעון גולן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גדעון גולן
לידה 11 באוגוסט 1931
כ"ח באב תרצ"א
גבע, פלשתינה (א"י)
פטירה 28 ביוני 2015 (בגיל 83)
י"א בתמוז תשע"ה
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק
  • משורר
  • מהנדס חשמל
  • ממקימי להקת הגבעטרון
  • ממקימי מפעל בקרה בקיבוץ גבע
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גדעון גולן (11 באוגוסט 193128 ביוני 2015, כ"ח באב תרצ"אי"א בתמוז תשע"ה) היה משורר ומהנדס ישראלי, ממקימי להקת הגבעטרון ומכותבי שיריה בתחילת דרכה וממקימי מפעל בקרה בקיבוץ גבע.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולן נולד וגדל בקיבוץ גבע, בנם של אליקים[1] ודינה גולן שהשתייכו לקבוצת החלוצים מהעלייה הרביעית "דרומיה", והיו חלק ממקימיה של קבוצת גבע.

כבר בילדותו בלט כישרונו בכתב יד יפה, ציור, וסגנון כתיבה מיוחד. אודות לכישרונות אלו היה גולן מרכז עיתון של "חברת הילדים" בקיבוץ שהיה מתפרסם אחת לחודש, גולן היה כותב את העיתון בכתב ידו, ומעטרו בציורים.

גדעון למד בהצלחה מדעים מדויקים והומניסטיקה, וגם כתב שירים.

בשנת 1950 התגייס לצה"ל במסגרת הנח"ל. גולן הצטיין בקורס מכ"ים ונשלח לפקד על מחלקת העולים חדשים. לאחר מכן נשלח לקורס קצינים. את שירותו הצבאי סיים בדרגת רב-סרן בחיל התותחנים.

בשנת 1956 נישא לאילנה שהייתה מורה לאומנות וציור בקיבוץ גבע שנים רבות. לזוג נולדו חמישה ילדים. הוא חי כל חייו בקבוצת גבע ולה הקדיש את כל מרצו.

משורר[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנון הגבעטרון

"גֶּבַעְטְרוֹן" – הֵן כָּךְ כֻּנֵּינוּ,
אָנוּ חֶבֶר פּוֹחֲזִים;
פֹּה נַרְאֵכֶם אֶת כּוֹחֵנוּ,
בַּשִּׁירִים הָעַלִּיזִים

מילים: גדעון גולן

בילדותו החל גולן לכתוב שירים שביטאו בעיקר את ההווי הקיבוצי. משהוקמה להקת הגבעטרון הושרו חלק משיריו על ידי הלהקה.

בשנת 1948 הוקמה מקרב צעירים מקבוצת גבע להקת הגבעטרון, לכבוד טקס חנוכת מגרש הכדורסל שבקיבוץ. גדעון כתב לה המנון ברוח הנעורים (ראו מסגרת)[2]. והוא נכלל באוסף שירי הגבעטרון. במשך שנים כתב גדעון פזמונים רבים ללהקה[3].

בין השירים שגולן כתב היו "לְגֶבָע בְּחַגָּה", שיר הזדהות עם הדרך, המקום והאנשים בגבע. "פזמון הקומקום", "ריקוד העבודה" ועוד.

האומן[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולן היה מכין ומעצב כרזה לכל אירוע וחג בקיבוץ, החל מניסוח ההזמנה וכלה בשיבוץ ציורים ואיורים. הכרזות שנשמרו משקפות את עולמו של גדעון, בו היצירה, הלימוד, העבודה וחיי האדם יש בהם מהות שלמעלה מהיום-יום[4].

לימודי ההנדסה והקמת המפעל[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולן מהנדס בקרה - משרטט לוחות חשמליים

בשנת 1959 נרשם גולן ללימודים בטכניון בחיפה. בתחילה למד הנדסת בניין והצטיין בלימודיו. כשהחלו בהקמת מפעל בגבע, הופנתה אליו בקשה מהנהלת הקיבוץ לעבור הסבה ללימודי הנדסת חשמל, בהתאם לצורכי הקיבוץ, גולן למד, וקיבל תואר מהפקולטה להנדסת חשמל[5].

הקמת מפעל בקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גדעון גולן מרצה אודות תהליך הקמת מפעל בקרה, שהיה אחד משלושת מקימיה. 2006.

בשנת 1964 הוחלט על הקמת מפעל תעשייתי בגבע שיעסוק במתקני פיקוד לאוטומציה. גולן היה אחד מהוגי הרעיון ומובילי התהליך של מעבר מקבוצה חקלאית לקבוצה תעשייתית, וממקימי המפעל, ושימש כמהנדס המפעל כל שנות עבודתו.

הוא עסק בתכנון וייצור לוחות חשמליים. מחויבותו למפעל "בקרה" הייתה טוטאלית. המפעל כך אמר: ”מביא פרנסה לגבע והוא מקום בו יוכל כל אדם למצוא את מקומו שלו בכל שלב מחייו”. בעבודתו כמהנדס ביטא את כישוריו, יכולתו ומחשבתו היצירתית. הוא ראה את מקומו כחלק משמעותי בהתקדמותו ופיתוחו של המפעל, עד הרגע בו פסק מעבודתו[6].

אמונתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך כל ילדותו ועד סמוך לפטירתו הוא הגשים לגמרי את הציווי "עבוד ולמד" כדרך חיים. הוא האמין בכל נפשו בתקומת משפחתו ובהגשמת חלום ההתיישבות כחלק בלתי נפרד מעבודה ופיתוח החלום הקיבוצי.
ב-26 ביולי 2015 הובא גדעון גולן למנוחות בקיבוץ גבע. רבים ליוו את קבורתו. על מצבתו נכתב: "לב פועם, יד רושמת, חזון ונשמה". ומילים משירו "לְגֶבָע בְּחַגָּה": "שִיר אֲזָמֵר וְעוֹד יוּשָר הוּא – לְגֶבָע אִמִּי שֶלִי מִתָּמִיד".
כשנה לאחר מותו נערך ערב לזכרו בקבוצת גבע, ופורסם ספר משיריו ויצירותיו: "שיר אזמר ועוד יושר".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גדעון גולן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]