גווינת' פלטרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גווינית' פאלטרו)
גווינת' פלטרו
Gwyneth Paltrow
פלטרו בפרימייריה לסרט "איירון מן 3", 2013
פלטרו בפרימייריה לסרט "איירון מן 3", 2013
לידה 27 בספטמבר 1972 (בת 51)
לוס אנג'לס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Gwyneth Kate Paltrow עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
בן זוג בראד פלצ'וק
צאצאים Moses Martin, Apple Martin עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 2
פרסים והוקרה פרס אוסקר
פרס אמי
פרס גלובוס הזהב
פרס גילדת שחקני המסך
https://gwynethpaltrow.com/
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
פלטרו בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו, 2000

גווינת' קייט פלטרואנגלית: Gwyneth Kate Paltrow; נולדה ב-27 בספטמבר 1972) היא שחקנית קולנוע ותיאטרון, וזמרת אמריקאית ממוצא יהודי. זוכת פרס אוסקר לשחקנית הטובה ביותר לשנת 1998, פרס אמי לשנת 2011, פרס גלובוס הזהב, פרס גילדת שחקני המסך ופרסים רבים נוספים. ב-2013 נבחרה על ידי המגזין האמריקאי "פיפל" כאישה היפה ביותר בעולם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטרו נולדה בלוס אנג'לס, קליפורניה שבארצות הברית, בתם של המפיק והבמאי ברוס פלטרו ושל השחקנית בליית' דאנר(אנ'). אמהּ ממשפחה נוצרית ממוצא גרמני ובריטי; ואילו אביה יהודי ממוצא אשכנזי, צאצא למשפחת הרבנים הידועה פלטרוביץ' מפולין[1]. פלטרו גדלה בבית שבו חגגו חגים נוצרים ויהודים ביחד, ואחיה ג'ייק אף חגג בר מצווה. כשהייתה צעירה התגוררה עם משפחתה בסנטה מוניקה ולמדה בבית ספר פרטי לבנות-בלבד בניו יורק. הסנדק שלה הוא סטיבן ספילברג. הדודנית-למחצה שלה מצד אמהּ היא השחקנית קתרין מוניג. דודנית נוספת שלה היא היזמית רבקה נוימן (לבית פלטרו), שבעלה הוא יזם ההייטק הישראלי-אמריקאי אדם נוימן (אחיה של הדוגמנית עדי נוימן).

החלה ללמוד לתואר ראשון באנתרופולוגיה באוניברסיטת קליפורניה בסנטה ברברה, אך נשרה בטרם עת כדי להתמקד בקריירת המשחק שלה.

קריירת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעת הבכורה שלה בקולנוע הייתה ב-1991 בתפקיד משנה בסרט "בקצב החופש" בכיכובו של ג'ון טרבולטה. בהמשך אותה שנה קבלה תפקיד משנה בסרטו של סטיבן ספילברג "הוק" המבוסס על הסיפור של פיטר פן[1]. לאחר מכן הופיעה בתפקידים זוטרים בסרטים "זיכרון בדם קר" ו"גברת פארקר והחוג המרושע". פריצת הדרך הקולנועית שלה הייתה ב-1995 כשכיכבה בסרט מותחן הפשע "שבעה חטאים", לצדו של בראד פיט עמו היה לה מערכת יחסים מתוקשרת. בנוסף ב-1995, גילמה את פטסי ג'פרסון בסרט הדרמה התקופתי "ג'פרסון בפריז".

ב-1996 זכתה פלטרו לשבחים כשגילמה את התפקיד הראשי בסרט "אמה" על פי ספרה של ג'יין אוסטן. הסרט זכה להצלחה קופתית ולשבחי הביקורת וסלל את דרכה לתפקידים ראשיים נוספים; היא כיכבה בסרטו של פול תומאס אנדרסון "שמונה בטוח", בסרט "תקוות גדולות" - עיבוד מודרני על פי רומן של דיקנס, ובסרט "דלתות מסתובבות" לצד ג'ון האנה.

ב-1998 כיכבה בחמישה סרטים ששיאם היה זכייה בפרס האוסקר על תפקידה כוויולה דה לספס בסרט הקומדיה הרומנטית "שייקספיר מאוהב"[2]. בסרט כיכב גם בן זוגה דאז בן אפלק. ב-1999 שיחקה בסרטו של אנתוני מינגלה "הכישרון של מר ריפלי" לצד מאט דיימון וקייט בלאנשט[3]. בשנת 2001 שיחקה עם בן סטילר וג'ין הקמן בסרט הדרמה-הקומית "משפחת טננבאום"[4].

פלטרו כיכבה בסרט הקומדיה "דיילת בעננים", לצד מארק ראפלו. לאחר מכן שיחקה דמות שונה בתכלית בסרט "סילביה", שבו הופיעה לצד אמהּ השחקנית בליית' דיינר - דמותה של סילביה פלאת'. ב-2004 יצא לאקרנים הסרט "סקיי קפטן ועולם המחר" בו כיכבה לצד אנג'לינה ג'ולי וג'וד לאו. בשנת 2005 שיחקה בסרט הדרמה "הוכחה", לצד ג'ייק ג'ילנהול ואנתוני הופקינס[1].

בשנת 2008 שיחקה בתפקיד מרכזי בסרט שובר הקופות "איירון מן" לצד רוברט דאוני ג'וניור, בתור פפר פוטס; וכך גם בסרט ההמשך ובסרט השלישי.

בשנת 2010 שיחקה בתור תפקיד אורח בסדרה "glee" בתור מורה מחליפה, שם שרה את הלהיט של סי לו גרין "Forget You", וגם דואט עם מת'יו מוריסון, מאשאפ של "Singin' In The Rain" ושל השיר "Umbrella" של ריהאנה. ב-2011 זכתה פלטרו על הופעתה בסדרה בפרס אמי על הופעת האורח הטובה ביותר בסדרה קומית.

בנוסף ב-2011 שיחקה בסרט האסונות "התפשטות", בתור בת' אמהוף.

בשנת 2014 שיחקה במספר פרקים בסדרה הקומית "טיפול אונליין" ברשת שואוטיים, בכיכובה של ליסה קודרו.

ב-2017 שיחקה בסרט גיבורי-העל "ספיידרמן: השיבה הביתה" בתור פפר פוטס; ב-2018 וב-2019 גילמה את אותה דמות גם בסרטים "הנוקמים: מלחמת האינסוף" ו"הנוקמים: סוף המשחק".

קריירת עסקית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2005, מונתה פלטרו כפרזנטורית של חברת הקוסמטיקה והטיפוח של אשת העסקים האמריקאית-יהודייה אסתי לאודר. במסגרת החוזה שנחתם בין הצדדים, ככבה פלטרו במסעות הפרסום העולמיים של החברה במשך מספר שנים תמורת 5 מיליון דולר. הקמפיין הראשון שבו השתתפה היה מסע פרסום לרגל חגיגות 10 השנים לבושם פלז'רס (pleasures)[5]. שבמרץ 2007 הושק מחדש בשם 'Pleasures Gwyneth Paltrow'[6].

בשנת 2006, היא הפכה לפרזנטורית של Bean Pole International, מותג אופנה דרום קוריאני.

בשנת 2012, הובילה קמפיין עבור בושם חדש של בית האופנה הגרמני הוגו בוס[7].

חברת Goop[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2008 השיקה פאלטרו את עלון הלייף סטייל השבועי Goop‏[8]. Goop התרחבה לתחומים נוספים כולל: מסחר אלקטרוני, בשיתוף פעולה עם מותגי אופנה, השיקה חנויות פופ-אפ, השיקה מוצרי בריאות, מגזין, פודקאסט, וסדרת לייף סטייל תיעודית ששודרה בנטפליקס. שם החברה ואתר האינטרנט, Goop.com. נבחר לדברי פאלטרו, כי מישהו אמר לה שלחברות אינטרנט מצליחות יש O כפול בשמם, והוא הוסף לראשי התיבות של שמה GP. בשנת 2018 הגיעו הכנסות החברה ל-250 מיליון דולר[9].

כנגד החברה עלו טענות על קידום של טיפולים לא יעילים מבחינה רפואית ומדעית, שלרבים מהם יש אף השלכות מזיקות. המחלוקות כללו טיפול לאידוי הוואגינה, שימוש בביצי ירקן, מכשיר חוקן קפה מסוכן, מדבקות לבישות שלטענתה הן "מאזנות מחדש את האנרגיה והתדירות בגופנו" ואשר נטען באופן כוזב כי היו עשויים מחומר שפותח על ידי נאס"א. בספטמבר 2020 שילמה החברה 145 אלף דולר במסגרת הסכם פשרה, בתביעה שהוגשה נגד החברה בשל הביצים הוואגינליות שהיא מוכרת, העשויות מאבני ירקן. החברה טענה שהביצים יכולות לסייע באיזון הורמונים ולהסדיר את המחזור החודשי. החברה להגנת הצרכן תבעה אותה על שיווק מטעה[10].

בינואר 2020 אתר Goop החל לשווק נר בשם "מריח כמו הואגינה שלי" שסעה להצלחה רבה[11]. במאי 2021 אחד הנרות התפוצץ בביתו של לקוח, שהוביל אותו לתבוע את החברה בכחמישה מיליון דולר[12].

ב-24 בינואר 2020 עלתה תוכנית בנטפליקס בשם "The Goop Lab". התוכנית בת שישה פרקים, מקדמת את Goop ומכסה נושאים פסאודו-מדעיים דוגמת "ריפוי באנרגיה", שימוש בתרופות פסיכדליות, טיפול בקור, אנטי-אייג'ינג ומיניות נשית[13]. עם שחרורו של הקדימון הראשון, ושוב לאחר שהתוכנית המלאה בת ששת הפרקים הפכה זמינה, היא עוררה מחלוקת בנוגע למידע שגוי שהציגה: רפואי ומדעי [14].

ב-27 בינואר 2020 הגישה עמותת אמת בפרסום בקליפורניה (TINA.org), תלונה לתובע המחוזי בטענה כי Goop המשיכה לעסוק בשיווק מטעה. בתלונה נאמר כי החברה טוענת כי מוצריה "הוכחו קלינית" לטיפול בסימפטומים כמו חרדה, דיכאון, OCD ועוד.

אוכל וספרי מתכונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2007 החלה פלטרו לצלם תוכנית דוקו-אוכל עבור רשת הטלוויזיה הממלכתית-אמריקאית PBS "ספרד ... על הדרך שוב", המציגה את המזון והתרבות של ספרד. בשנת 2008 כתבה את הספר "ספרד ... טיול דרך קולינרי עם מאריו בטאלי"[15].

בשנת 2011 היא כתבה ספר מתכונים שכותרתו "בת אבי: מתכונים טעימים וקלים שחוגגים משפחה וביחד".

בנוסף ב-201 היא כתבה את הספר "הערות משולחן המטבח". שנתיים לאחר מכן פרסמה ספר שכותרתו "הכל טוב: מתכונים קלים טעימים שיגרמו לך להיראות טוב ולהרגיש נהדר", שקידם דיאטה אינטנסיבית, שאינה-נתמכת על ידי עדויות רפואיות. בספר זה נכלל מתכון לטוסט אבוקדו, שהועתק באופן נרחב והותאם כחלק ממגמת המזון של התקופה. בשנת 2016 פרסמה ספר בישול בשם "הכל קל: מתכונים טעימים לימי חול לקוקמור הביתי סופר-עסוק".

אקטיביזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2023, פלטרו, יחד עם שחקנים, קומיקאים ומנהלי בידור מהוליווד חתמו על מכתב פתוח לנשיא ביידן. הם קראו לשחרור בני ערובה המוחזקים על ידי ארגון הטרור חמאס. הקמפיין שהושק לצד המכתב נקרא #NoHostageLeftBehind. המכתב מדגיש את הרצון לחופש הן לישראלים והן לפלסטינים לחיות בשלום ומגנה את האלימות של חמאס.[16]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלטרו בטקס בו הוענק לה הכוכב שלה בשדרת הכוכבים של הוליווד, 2010

בשנות ה-90, הייתה בזוגיות עם השחקן האמריקאי בראד פיט, השניים התארסו בדצמבר 1996, אך נפרדו לבסוף ביוני 1997.

ב-5 בדצמבר 2003 נישאה למוזיקאי האנגלי כריס מרטין, סולן להקת הרוק קולדפליי. ב-14 במאי 2004 נולדה בתם אפל, וב-8 באפריל 2006 נולד בנם מוזס. במרץ 2014 הם הודיעו על פרידה[17], וב-2016 התגרשו.

מאז אוגוסט 2014 פלטרו במערכת יחסים עם המפיק והבמאי האמריקאי-יהודי בראד פלצ'וק(אנ'). ב-2017 הם התארסו[18], וב-2018 הם נישאו[19]. ביוני 2019 חשפה כי לבעלה ולילדיו יש בית בנפרד ממנה, בו הוא מתגורר שלושה לילות בשבוע[20].

ב-2014 דווח שפלטרו שרק אביה יהודי, מתכננת להתגייר[21].

החל משנת 2015 החלה פלטרו לדגול באורח חיים בריא הכולל ניקוי רעלים דרך הזנה עיקרית משייקים ותזונה טבעית ובפרט ללא GMO[22].

פילמוגרפיה נבחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפוליטיקאי (2019) - בתפקיד: ג'ורג'ינה הוברט.
  • גלי (עונה 2) - בתפקיד: הולי הולידיי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גווינת' פלטרו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 דוד שליט, ‏הכישרון של גברת פאלטרו, באתר גלובס, 19 באוקטובר 2005
  2. ^ שירות בלומברג, ‏האחים הארווי ובוב ויינסטין, מפיקי "שקספיר מאוהב", מקימים אולפן חדש, באתר גלובס, 6 באוקטובר 2005
  3. ^ גיורא יהלום, ‏לא סרט אוסקר, איזה מזל, באתר גלובס, 7 ביולי 2003
  4. ^ נילי ברקן, ‏מופרך ואמין במידה שווה, באתר גלובס, 4 באפריל 2002
  5. ^ ליאון איצקר, כוכבת הקולנוע גווינת' פאלטרו תייצג את ענקית הקוסמטיקה אסתי לאודר, באתר TheMarker‏, 24 במאי 2005
  6. ^ גליה שפרינג, ‏על הפנים, באתר גלובס, 15 במרץ 2007
  7. ^ המעצב(נ)ת, גווינת של היום, גווינת של הלילה: פעמיים פאלטרו, באתר ynet, 30 באוקטובר 2012
  8. ^ * בוב מוריס, הניו יורק טיימס, עכבר העיר אונליין, גווינת פלטרו בישלה דייסה, באתר הארץ, 26 בפברואר 2009
  9. ^ אתר למנויים בלבד טאפי ברודסר־אקנר, הניו יורק טיימס, הייתם קונים שייק קמבוצ'ה משומש מגווינת פלטרו?, באתר הארץ, 15 באוגוסט 2018
  10. ^ אתר למנויים בלבד שירה מייקין, גווינת פלטרו הפכה את הוואגינה שלה לעסק שמגלגל מיליונים, באתר הארץ, 15 בינואר 2020
  11. ^ עומר דניאל, גווינת' פאלטרו מוכרת נר בריח איבר המין שלה - והוא כבר סולד אאוט, במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 12 בינואר 2020
  12. ^ מעריב אונליין, ‏נר בריח ואגינה: גווינת' פאלטרו עומדת בפני תביעה בעקבות פיצוץ המוצר, באתר מעריב אונליין, 19 במאי 2021
  13. ^ אתר למנויים בלבד גילי איזיקוביץ, גווינת פלטרו, שגרירת הפות בתרבות הפופ, באתר הארץ, 25 בינואר 2020
  14. ^ מערכת tvbee, ‏מדע אלטרנטיבי, באתר ‏מאקו‏, 2 בפברואר 2020
    גווינת' פאלטרו: גאונת שיווק בבועת פסטל | סלונה, באתר סלונה, ‏1 בundefined 2020
  15. ^ ניר קיפניס, ‏גווינת' פאלטרו הולכת לאכול, באתר גלובס, 10 במאי 2010
  16. ^ Matt Donnelly, Hollywood Stars and Executives Thank President Biden for Leadership, Call for Release of All Hamas Hostages, Variety, ‏2023-10-23 (באנגלית אמריקאית)
  17. ^ גווינת פאלטרו וכריס מרטין הכריזו באופן רשמי על פרידתם, באתר הארץ, 26 במרץ 2014
  18. ^ מיטל קויפמן, מזל טוב: גווינת' פאלטרו מאורסת, במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 21 בנובמבר 2017
  19. ^ ענבל חננאל, נשואים טריים: גווינת' פאלטרו ובראד פלצ'וק התחתנו, במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 30 בספטמבר 2018
  20. ^ מערכת הורים, ‏גווינת פאלטרו חושפת: לבעלה ולילדיו יש בית בנפרד, באתר ‏מאקו‏, 13 ביוני 2019
  21. ^ קרן בר לב, ‏כשרה למהדרין: גווינית' פאלטרו מתגיירת, באתר ‏מאקו‏, 7 בספטמבר 2014
    הבה נגילהמועדים לשמחה: גווינת' פאלטרו מתגיירת, במדור "פנאי פלוס" באתר ynet‏, 7 בספטמבר 2014
  22. ^ אתר למנויים בלבד רונית דומקה, האם החיים של גווינת' פאלטרו באמת בריאים יותר?, באתר TheMarker‏, 10 באוקטובר 2015
    שחר סמוחה, ‏גווינית' פאלטרו כבר מכורה: החומר "הלא-ממסטל" מקנאביס שכובש את העולם, באתר גלובס, 27 באוקטובר 2018
גווינת פלטרו - פרסים