גופי (דמות דיסני)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גופי
Goofy
הופעה ראשונה "המופע של מיקי"
(25 במאי 1932)
יוצרים ארט באביט
גילום הדמות פינטו קולביג, ביל פרמר עריכת הנתון בוויקינתונים
דיבוב בשפה העברית ראו כאן
מידע
כינויים דיפי דואוג, ג'ורג' גיפ
גיל 88
גזע כלב
מין זכר
דמויות קשורות
משפחה אימוס גוף, פאפו גוף, מקס גוף, גילברט גוף, אריזונה גוף
חברים מיקי מאוס, מיני מאוס, דונלד דאק, דייזי דאק, פלוטו, קלרבל הפרה
אויבים פיט, Beagle Boys, Mortimer Mouse, Willie the Giant, Emil Eagle, Louie the Mountain Lion, Phantom Blot, Xehanort עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גופי, המכונה דיפי דואוג, בסרטו הראשון - "המופע של מיקי"
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

גופיאנגלית: Goofy) הוא דמות של כלב מואנש[1] המככב בסרטי ההנפשה (אנימציה) ובקומיקס של אולפני וולט דיסני. גופי הוא אחד מחבריו הטובים ביותר של מיקי מאוס. גופי הופיע לראשונה בשם "דיפי דואוג" (Dippy Dawg) בסרטוני הנפשה משנות ה-30 של המאה ה-20. בסרטונים מאוחרים יותר נקרא בשם "ג'ורג' גיף" (George Geef) או "ג'י ג'י גיף" (G.G. Geef) ו"גופי" היה כינויו.

בסדרות טלוויזיה מאוחרות מראשית המאה ה-21 ובהם ה"השכונה של גופי" ו"גופי: הסרט" נקראת הדמות "גופי גוף".

כשמו (גופי על משקל מטופש) גופי מגושם ומרבה צרות. יום הולדתה של הדמות, על פי אולפני וולט דיסני, הוא 25 במאי 1932.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרעיון המקורי לדמותו של גופי היה רעיון של פרנק ווב, אולם הדמות פותחה וצוירה על ידי ארט באביט אשר שאף ליצור דמות של הילבילי - אדם פשוט מהמערב התיכון, שמאמין לכל דבר, אופטימיסט מוחלט, ושומרוני טוב.

בחלק מהסרטונים המוקדמים מופיעה רעייתו של גופי, אולם פניה לא הוצגו בסרטים. בסרטים המאוחרים הוא אב חד הורי המגדל לבד את בנו מקס גוף.

בסדרת הקומיקס מופיעה דמות אחיין בשם גילברט גוף, ובקומיקס שפורסם באירופה מופיעה גם דמות בן דוד המכונה אריזונה גוף.

תיאור הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-30, לבש חולצה אדומה או כתומה, שעליה אפודה פתוחה שחורה, כפפות לבנות (בדומה לחברו מיקי מאוס), נעליים חומות גדולות, מכנסיים רחבים ומרושלים וכובע ירוק עם סרט שחור.

השתתפות הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית שנות ה-30[עריכת קוד מקור | עריכה]

גופי הופיע לראשונה בסרט "המופע של מיקי" (Mickey's Revue) שיצא לאקרנים ב-25 במאי 1932. בסרט, שבויים על ידי וילפרד ג'קסון, הופיעו דמויותיהם של מיקי מאוס, מיני מאוס, הוראס הורסקולר, וקלרבל הפרה, אשר הופיעו במחזמר. גופי, אשר נקרא על ידי האנימטורים בשם "דיפי דווג" (Dippy Dawg), אף שהשם לא צוין בסרט, הופיע בקהל וצפה במופע. דמותו של גופי הרגיזה את יתר הצופים ברעש ובלכלוך שעשה כאשר צחק בקול רם או פיצח גרעינים. לבסוף הכו הצופים האחרים את גופי על מנת להשתיקו. בדמות זו תואר גופי עם זקן לבן, זנב צמרירי, ללא מכנסיים, ולבוש חולצה בלבד, אולם בסרט הופיע הצחוק המזוהה עם דמותו של גופי עד ימינו. גופי הופיע בשנית, בדמות צעירה יותר, בסרט "המסיבה הנהדרת" (The Whoopee Party) אשר יצא לאקרנים ב-17 בספטמבר 1932. בסרט זה גופי הוא אחד האורחים במסיבה שנערכת עבור מיקי מאוס. הדמות הופיע בשני סרטים נוספים בשנת 1933 בתפקידי אורח. הופעתה השביעי של הדמות, בסרט ההתרמה לבית היתומים אשר יצא לאקרנים ב-11 באוגוסט 1934, נקראת הדמות לראשונה בשם "גופי" והיא מופיעה כתפקיד ראשי יחד עם דמויות נוספות חדשות כגון דונלד דק וקלרה קלאק.

שלהי שנות ה-30: עם מיקי מאוס ודונלד דאק[עריכת קוד מקור | עריכה]

סרטו של בן שרפסטין, "תחנת השירות של מיקי" יצא לאקרנים ב-16 במרץ 1935. סרט זה היה הראשון בסדרת סרטים בה חלקו מיקי, דונלד וגופי את התפקיד הראשי. בכל אחד מסרטי הסדרה ניסו השלושה לבצע משימה מסוימת - הסרט הציג איך כל אחד התמודד עם המשימה באופן אחר, לרוב ללא הצלחה. "מנקי השעון" שיצא לאקרנים ב-15 באוקטובר 1935 ו"רוחות בודדות" שיצא לאקרנים ב-23 בדצמבר 1937 נחשבים לשיאה של סדרת סרטים זו.

במהלך הסדרה גדל חלקם של דונלד וגופי על חשבון חלקו של מיקי. בעוד שדמותו של דונלד הייתה דמות עצבנית, ודמותו של גופי הייתה דמות ש"חיה בעולם שלה" מבלי להבין מה קורה סביבה, דמותו של מיקי הייתה השפוייה מבין השלושה. האנימטורים הצליחו ליצור יותר סיטואציות קומיות עם דמויותיהן של גופי ודונלד מאשר עם זו של מיקי, וב-17 ביוני 1938 יצא לאקרנים הסרט "ציידי הקוטב" (Polar Trappers) בו מופיעים דונלד וגופי לבדם.

מיקי שב לשלישייה ב"ציידי הלווייתנים" (The Whalers), אשר יצא לאקרנים ב-19 באוגוסט 1938, וב"גוררת של מיקי" (Tugboat Mickey) שיצא לאקרנים ב-26 באפריל 1940, אולם שני סרטים אלה היו הסרטים האחרונים בהם הופיעה השלישייה כצוות בתפקידים הראשיים.

שנות ה-40[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולט דיסני מצייר את גופי לקבוצת ילדות בארגנטינה, 1941

הסרט הבא בו כיכב גופי היה "גופי ווילבר" (Goofy and Wilbur), בבימויו של דיק יומר, אשר יצא לאקרנים ב-17 במרץ 1939. בסרט קצר זה מנסה גופי לצאת לדיג בסיוע חיית המחמד שלו - חרגול בשם וילבר.

בשנת 1939 הסתכסך קולוויג עם דיסני ועזב את האולפן. מסיבה זו, בסרטיו של גופי בראשית שנות ה-40, (סדרת "איך ל...") דמותו של גופי לא דיברה, וקולו של מספר (לרוב, ג'ון מקליש), תיאר לצופים את העלילה. סדרת סרטי "איך ל..." ניסה גופי להדגים כיצד לעשות דבר מה (לעשות סקי, לישון, לשחק כדורגל, לרכוב על סוס), לרוב ללא הצלחה. קולו של המספר תיאר לצופים את הניסיונות של גופי. הסרט הראשון בסדרה, "כיצד לרכב על סוס", הופיע בבכורה בסרט הקולנוע באורך מלא "הדרקון העקש" בשנת 1941.

בשנת 1942 החלה סדרת סרטים בו כל הדמויות היו גרסאות שונות של דמותו של גופי. הראשון בסדרה זו הייתה "כיצד לשחק כדור בסיס" (How to Play Baseball).

בשנת 1944 שב קולוויג לעבוד עם דיסני, והדמות שבה לדבר בסרטים.

שנות ה-50[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של גופי כ"ג'ורג' גיף" בסרט "המלחמה הקרה" משנת 1951.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

בשנות ה-50, בעקבות הלך הרוח בארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה, מתוארת דמותו של גופי כאיש משפחה הנאבק בקשיי היומיום - הוא מנסה לעשות דיאטה, לוותר על עישון, ולגדל את ילדיו. הרעיון להציג את גופי כאיש משפחה היה רעיון של וולט דיסני שניסה לשנות את אפיון דמותו של גופי, מדמות של כפרי טיפש, לדמותו של אמריקאי ממוצע תושב הפרוורים. שמה של הדמות בתקופה זו לא היה "גופי" אלא "ג'ורג' גיף" (George Geef), וכאשר הדמות הופיעה כמספר דמויות בסרט, לכל אחת מהדמויות ניתן שם שונה.

בהתאם לשינוי התדמיתי, שונה גם אופן ציור הדמות - העיניים והגבות קטנו על מנת לתת לגופי מראה יותר אינטליגנטי, וכל גופו נצבע בצבע גוף ולא בשחור ולבן.

שנות ה-60 עד סוף המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הסרט משנת 1965 צרותיו של גופי בכביש המהיר (Goofy's Freeway Troubles) בו כיכבה הדמות, הופיעה הדמות בדמות אורח במספר סרטים, אך במשך זמן רב לא כיכבה. הדמות הופיע במי הפליל את רוג'ר ראביט ובגופי: שיגעון הכדורגל אשר היה אמור לצאת לאקרנים ב-1984 אולם לבסוף הוקרן בטלוויזיה רק בשנת 1987. לאחר מותו של קולוויג, מספר שחקנים דיבבו את גופו, עד שביל פארמר היה למדבב הרשמי של הדמות. הדמות שבה לככב בסדרות וסרטים בשנות ה-90 עת החלה הקרנת סדרת הטלוויזיה השכונה של גופי. בשנת 1995 יצא לאקרנים הסרט גופי: הסרט ובשנת 2000 יצא ישירות לצפייה ביתית הסרט גופי הולך לקולג'.

העשור הראשון של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

גופי השתתף בסדרות בית העכבר (House of Mouse) ומועדון החברים של מיקי מאוס, ובסרט מלך האריות 3.

העשור השני של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

גופי השתתף בסדרה מיקי מאוס: מכוניות המירוץ.

שנות ה-20 של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

גופי השתתף בסדרות מיקי מאוס: כייף של בית וגופי בכיצד להישאר בבית.

גופי ובנו מקס גוף מתוך "גופי: הסרט" משנת 1995
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

רשימת הסרטים בהם השתתף[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-30[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-40[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-50[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-60[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-80[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-90 ושנות ה-2000[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמות אורח בסרטי דונלד דק[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף על השתתפותו בסרטים כדמות מרכזית, וכדמות אורח בסרטים בהם מיקי מאוס היה הדמות המרכזית, השתתף גופי כדמות ראשית לצידו של דונלד דק בסדרה של סרטונים קצרים:

  1. . 1938 - צידי הקוטב (Polar Trappers)
  2. . 1938 - ציד השועל (The Fox Hunt)
  3. . 1940 - בילפוסטרז (Billposters)
  4. . 1945 - ללא מפרש (No Sail)
  5. . 1946 - פרנק דק מחזיר אותם בחיים (Frank Duck Brings 'em Back Alive)
  6. . 1947 - משתגע עם החום (Crazy With the Heat)

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם דמותו של גופי שהופיע בקומיקס נקראה בראשיתה "דיפי דואוג" (Dippy Dawg) אבל במהרה, בשנת 1936, שונה שם הדמות ל"גופי". בשנים הראשונות, על פי הקומיקס, לא אהדו יתר הדמויות את גופי וראו בו כדמות טרחנית המתערבת שלא לצורך, אולם עם השנים תיאר הקומיקס יחסים של חיבה בין הדמויות. הקומיקס שצוירו על ידי פלויד דוטפרדסון עבור דיסני עקבו אחרי עלילת הסרטים, ובקומיקס כיכבו דונלד וגופי כדמויות משנה לצד מיקי מאוס, אולם במהרה זכה דונלד דאק לפופולריות רבה, ולסדרת קומיקס בה כיכב לבדו, נותר גופי כדמות משנה לצד מיקי.

בשנות ה-90 פורסמה מחדש סדרה קומיקס בה מככב גופי בשם "הרפתקאות גופי", אולם הסדרה לא זכתה להצלחה כלכלית, ולאחר 17 חוברות היא הופסקה.

מדבבים לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גופי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ebert, Roger. "A Goofy Movie movie review & film summary (1995)". rogerebert.com. Retrieved October 21, 2021. Is Goofy a human, or a dog? I once met Bill Farmer, who does the voice of Goofy, and he gave me the definitive answer: "Pluto is definitely a dog. Goofy is sort of the missing link between dog and man."