גופנו עצמיותנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעטפת הספר: "גופנו עצמיותנו" 1982

גופנו עצמיותנו: ספר מאת נשים למען נשיםאנגלית: Our Bodies, Ourselves) - יצא לאור לראשונה בארצות הברית, בסוף שנות השישים, על ידי Boston Women’s Health Book Collective. הספר מכיל מידע שמתייחס לאספקטים שונים של בריאות האישה ומיניותה, זהות מגדרית, פיקוח ילודה, הפלות, הריון ולידה, דיכאון סב לידתי, אלימות וניצול מיני, תקופת הבלות ונושאים הקשורים לתחום. המהדורה המעודכנת האחרונה של הספר יצאה ב-2011. הספר היה מהפכני בקריאתו אל הנשים לחגוג את מיניותן, את זכויות המגדר שלהן ואת בחירת העצמאות המינית שלהן. התנועה החדשה למען מעורבות נשים פעילה בחיים בכלל ובחיי המין בפרט, הייתה מהפכנית ומנוגדת למיתוס המגדרי ששלט עד אז בקהילה, של האישה הרכה והפסיבית לעומת הגבר הפעיל והאגרסיבי.

הספר זכה להצלחה גדולה בארצות הברית, תורגם ל-29 שפות ונמכר בלמעלה מארבעה מיליון עותקים. הניו יורק טיימס כינה את הספר המקורי רב-המכר האמריקני שעוסק בכל התחומים הידועים של המין הנשי. הקלאסיקה של הפמיניזם.[1][2] הספר תורגם לעברית ויצא לאור בשנת 1982.[3]

היסטוריה ותוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר יצא לראשונה כחוברת, בשם "Women and their Bodies" (נשים וגופן) על ידי 12 נשים פמיניסטיות אקטיביסטיות, ובהשראת קורס על בריאות האישה שהתנהל במכללה בבוסטון בשנת 1969. מארגנת הקורס סיפרה, שעד אז לא עודדו את הנשים לשאול שאלות, אלא להסתמך אך רק על הכוחות המקצועיים כביכול. עובדה זו תסכלה והכעיסה אותן, כיוון שהן לא קיבלו את כל המידע שהיו נזקקות לו. לכן, הן החליטו למצוא אותו בעצמן.[4]

המחברות הציבו לעצמן ארבעה עקרונות בסיסיים, שהנחו אותן בכתיבת ספר:

  1. הניסיון האישי מספק מידע בעל ערך רב על גופה של האישה, הרבה מעבר למידע שיכול לספק איש מקצוע.
  2. המידע החיוני הזה ינחה את הנשים בבחירת המוסדות המתאימים לדרישות הבריאות שלהן.
  3. הבורות ההיסטורית של מודעות הנשים לגופן גררה אחריה הריונות בלתי רצויים, שרק באמצעות מידע נרחב יכוון את האישה להריון הרצוי בזמן המתאים.
  4. מידע על גופו של היחיד הוא, קרוב לוודאי, צורך חיוני ביותר שלו או שלה, כדי שהגוף יהווה בסיס פיזיקלי נאות ליציאה אל העולם. ללא ידע משמעותי שכזה, תהיינה הנשים מנוכרות לגופן, ובעמדת פתיחה נחותה מהגברים.

הנשים חקרו את הנושאים בעצמן ואחר כתבו עליהם. אחת כתבה על הפלה, השנייה על היריון, השלישית על דיכאון שלאחר לידה וכדומה. רבע מיליון עותקים מהחוברת הראשונה נמכרו ללא כל פרסום קודם. בעקבות ההצלחה, הקימו המחברות עמותת נשים בשם "Our Bodies ourselves", והוציאה ספר בשם זה, שהתבסס על החוברת הראשונה ויצא בהוצאת סיימון ושוסטר. התנאי היחידי שלהן היה, שהן תהיינה בעלות ההכרעה בכל נושאי העריכה ושהספרים יימכרו בהנחה משמעותית למרכזים בריאותיים. הספר הכיל עדויות מגוף ראשון של נשים שנתקלו בשאלות הנדונות, ובהן בנושאים שנחשבו עד אז לטאבו.

התקבלות הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר זכה להצלחה גדולה, לא רק בארצות הברית, אלא גם ברחבי העולם. הוא תורגם ל-29 שפות ונמכר בכארבעה וחצי מיליון עותקים. הוא כונה כספר הקלאסי של הפמיניזם, וכתנ"ך הגדול לבריאות האישה.[5] אחד האפיונים שתרמו להצלחתו הגדולה הוא מה שמסתתר מאחורי תת-הכותר שניתן לספר: "ספר מאת נשים למען נשים". הספר מדבר מפיהן של נשים עצמן שניסיונן כולל את המסופר בטקסט, ולא מפיהם של רופאים ומדענים גברים, שבמהותם הם מנוכרים לנושאים הנדונים, אותם לא חוו. בכל פרק שנדון בספר הובאו סיפורים של הנשים עצמן, בחלקן, אלו שהשתתפו בקורס הנדון במכללה, ובחלקן סיפורים שנאגרו על ידי האקטיביסטיות שחקרו וראיינו את הנשים בנושא.[6] כמו כן, נדונו בספר נושאים, שהיו עד אז בחזקת טאבו, כמו לסביות, הפלות מלאכותיות, אוננות וכדומה.

בנוסף למידע המבוסס על עדויות שנבדקו על ידי המומחים הרפואיים, פונה הספר גם לכוחות הפוליטיים, הכלכליים והסוציאליים, שמעצבים את בריאותה של האישה. לא לחינם נבחר הספר על ידי ה-Library Journal כאחד מספרי הבריאות המומלצים לקוראים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מתוך עטיפת הספר באנגלית, ראו גם באמזון: Our Bodies, ourselves
  2. ^ צפי סער, בגוף אנחנו מבינות, באתר הארץ, 18 באוקטובר 2011
  3. ^ גופנו עצמיותנו : ספר מאת נשים למען נשים, תרגום ועריכה שרה סייקס, אילנה גולן. ייעוץ רפואה אלכסנדר שכטר, גבעתיים, המין השני, 1982
  4. ^ Ginty, Molly M. (May 4, 2004). "Our Bodies, Ourselves Turns 35 Today". Women's eNews. Archived from the original on September 3, 2009
  5. ^ Our Bodies, ourselves - publication
  6. ^ Our Bodies, ourselves (אתר העמותה)