גורגופוטמוס (נהר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גורגופוטמוס
Γοργοπόταμος
מידע כללי
אורך 15 קילומטרים
מוצא הר אוטה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך נהר הספרצ'יוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינות באגן הניקוז יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גורגופוטמוסיוונית: Γοργοπόταμος, "הנהר הגועש") הוא נהר בחלק הדרומי של פתיוטיס, מרכז יוון. קרוב לגבול עם פוקיס. בנהר חי הדג Pungitius hellenicus(אנ'). לדברי הפילוסוף הקדום הרודוטוס, בימי קדם הנהר נקרא הנהר "דיירה".

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נתיב הנהר עובר 4 ק"מ מצפון ל-פאביליאני וממערב להרי קומאריסטי. הנהר זורם דרך עמק מיוער ותלול. הנהר עובר מתחת לקו הרכבת אתונהסלוניקי ודרך הכפר גורגופוטמוס, משם הוא נכנס למישורים. מתחבר לנהר ספרכיוס ליד ידרומליס, כ-5 ק"מ דרום מערבית ללאמיה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גשר הרכבת מעל הנהר התפרסם במלחמת העולם השנייה כמטרה לאחד ממבצעי החבלה הגדולים ביותר במלחמה – "מבצע הרלינג".[1] ב-25 בנובמבר 1942, פוצץ הגשר על ידי כוח בריטי ופרטיזנים יוונים במטרה לנתק את קו האספקה שהועברה בין אתונה לסלוניקי (בעיקר עבור קורפוס אפריקה). הפיצוץ השמיד שניים מתוך ששת מזחי הגשר. בעקבות החבלה תנועת הרכבות נעצרה ל-6 שבועות. גדוד מהנדסי הרכבת ה-IV, מחטיבת מהנדסי הרכבת של הצבא המלכותי האיטלקי, שיקמו את הגשר ב-19 יום, המזחים ההרוסים הוחלפו בקורות פלדה שעדיין קיימות.[2]

מאז המלחמה, האזור סביב הגשר משמש כאנדרטה.

המהנדס שתכנן ובנה את הגשר המקורי היה מהגר איטלקי בשם אגוסטינו טקוני, שהשתמש באותה תקופה בהנדסה חכמה תוך שימוש בחלקים ייחודיים שהקשו על שיקום הגשר. הכוחות הבריטיים בחרו לפוצץ את הגשר הזה מכיוון שכוח האבטחה היה קטן מהכוח התוקף. הגישה, הרתק והנסיגה היו טובים ביעד זה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Pawelek, Peter. "Operation Harling: Destruction of the Gorgopotamos Rail Bridge, 1942". Combatsim.com.
  2. ^ Franzosi, Pier Giorgio (1991). L'Arma del Genio. Rome: Esercito Italiano - Rivista Militare. p. 224.
ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה של יוון ובנושא נהרות ונחלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.