גורל ידוע מראש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גורל ידוע מראש
Predestination
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על אתם המתים חיים מאת רוברט היינליין
בימוי מייקל ספיריג, פיטר ספיריג עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פדי מקדונלד
טים מק'גאהן
מייקל ספיריג
תסריט מייקל ספיריג, פיטר ספיריג עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה מאט וילה עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים אית'ן הוק
שרה סנוק
נוח טיילור
מוזיקה פיטר ספיריג
צילום בן נוט
מדינה ארצות הברית
אוסטרליה
חברת הפקה Stage 6 Films
Blacklab Entertainment
Screen Australia
Wolfhound Pictures
חברה מפיצה Pinnacle Films
Vertical Entertainment
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 8 במרץ 2014 (פסטיבל SXSW)
אוסטרליהאוסטרליה 28 באוגוסט 2014
ארצות הבריתארצות הברית 9 בינואר 2015
משך הקרנה 97 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מדע בדיוני, סרט דיסטופי, סרט המבוסס על יצירה ספרותית, intersex film, סרט דרמה, סרט מותחן, סרט מסע בזמן עריכת הנתון בוויקינתונים
הכנסות 68,372 (27 בינואר 2016)
הכנסות באתר מוג'ו predestination
פרסים העריכה הטובה ביותר ועיצוב ההפקה הטוב ביותר של פרסי האקדמיה האוסטרלית לקולנוע
תרגום לעברית גורל ידוע מראש
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גורל ידוע מראשאנגלית: Predestination) הוא סרט מדע בדיוני ומותחן אמריקאי בבימוי האחים מייקל ופיטר ספיריג בכיכובם של אית'ן הוק, שרה סנוק ונוח טיילור(אנ'). הסרט מהווה עיבוד קולנועי לסיפור הקצר "אתם המתים החיים"(אנ') מאת רוברט היינליין, שניסה לתקוף את קונספט עלילות המסע בזמן ממקום מאוד יוצא דופן.

הסרט זכה לשבחים רבים אך לא זכה להפצה מסחרית נרחבת והוא הוקרן במשך 3 שבועות בלבד, שבמהלכן הרוויח כ-68,000 דולרים. זהו סרטם השלישי של האחים ספייריג (לאחר "Undead" ו"פורצי השחר"). הסרט הפך לאחת מיצירות המדע בדיוני המדוברות של שנת 2015 וסרט שיצר לא מעט תשומת לב. הסרט זכה בארבעה פרסי הקולנוע האוסטרלי ובשני פרסים במסגרת "אחרי חצות" של פסטיבל טורונטו.

הסרט מתמקד בקורותיו של סוכן זמן הנשלח לסדרה מורכבת של מסעות בזמן במטרה למנוע רוצחים עתידיים מלבצע את זממם. במשימתו האחרונה, הסוכן מוכרח לבלום את הפושע האחד שחומק ממנו כבר שנים, כדי לעצור מתקפה הרסנית שעלולה להביא למותם של אלפי איש.

עלילת הסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיפור מתחיל In medias res, כאשר סוכן מסע בזמן מנסה לנטרל פצצה, אשר מתפוצצת ושורפת את פניו. מישהו מתקרב ומסייע לו לגשת אל נרתיק הכינור, שהוא למעשה מתקן המסע בזמן שלו על מנת שיוכל לשגר עצמו אל העתיד, לבית חולים שיקומי. כאשר הוא משתקם ועובר ניתוח לשיקום פניו, מסתבר כי הוא היה במרדף אחר מחבל המכונה "מפוצץ הרחש" וניסה למנוע פיגוע בעיר ניו יורק בשנת 1975. לאחר שיקומו הוא מקבל לידיו משימה, האחרונה שלו.

הסוכן מגיע לשנת 1970 בניו יורק. כברמן, הוא מתחיל לנהל שיחה עם אחד מלקוחותיו, אדם בשם ג'ון שחושף שהוא כותב ספרי ווידוי תחת שם העט "האם הלא נשואה". הוא מסביר ששם העט נובע מקורות חייו. הוא גדל כג'יין בבית היתומים העירוני בקליבלנד. משהתבגרה ניסתה להתקבל לחילות החלל, אך לא התקבלה בשל התנאים הרפואיים. מתברר כי חילות החלל אינו אלא כיסוי ללשכת הזמן, המבקשת לגייסה. אולם, ג'יין מתאהבת ועד מהרה מתעברת. הסוכנות מנתקת עמה את קשריה, אהובה נעלם והתינוקת שלה נחטפת מחדר היולדות בבית החולים. יתרה מכך, היא מגלה שהיא הייתה אינטרסקס

הסוכן מציע לג'ון לחזור אחורה אל היום שבו פגש את הגבר שנטש אותה, כך שג'ון יוכל להרוג אותו. בתמורה ג'ון יהפוך לסוכן זמן. ביום הספציפי, ג'ון מתנגש בג'יין והם מתחילים לנהל דו-שיח ביניהם. ג'ון מתחיל להבין שהוא היה מאהבה של ג'יין. התינוקת לא הייתה אלא תוצאה של "פלרטוט עצמי". סוכן הזמן מחליט לקחת את התינוקת ולהשאירה בפתח בית היתומים 18 שנה קודם לכן. או-אז מסתבר כי ג'יין, ג'ון והתינוקת כולם אינם אלא אותו אדם, חושפים בכך את פרדוקס הלולאה. הסוכן מגיע אל שנת 1975 לניו יורק, שם הוא מסייע לאדם שפניו נשרפו.

ג'ון עוזב את ג'יין מאחור והוא מובא אל סוכנות הזמן. הוא עובד כסוכן זמן על מנת לאפשר לסוכן שגייס אותו לפרוש בשנת 1970. מסיבה לא ברורה נרתיק הכינור המשמש כהתקן אינו מנוטרל. הסוכן מקבל הוראות לבדוק את המכבסה, בדיוק באותו הזמן שיהיה שם גם מפוצץ הרחש. עד מהרה מתבררת זהותו האמיתית של מפוצץ הרחש. המפוצץ מתעקש שפעולותיו הצילו ויצילו חיי רבים. הסוכן דוחה טענה זאת מכל וכל ומשוכנע כי הוא לעולם לא יהפוך למפוצץ הרחש והוא יורה בו.

עד מהרה מתברר כי בשנת 1975 ג'ון נסע לניו יורק ושרף את פניו בנסיונותיו לנטרל את הפצצה. מסתבר כי ג'ון יהפוך לסוכן בעוד הסוכן יהפוך למפוצץ הרחש. סוכן הזמן מתח עד לקצה את פרדוקס הלולאה כשבמקביל הוא זה שהוליד וגם הרג את עצמו.

לוח הזמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדר תאריך אירוע
0 1981 מסע בזמן הומצא ומאפשר לצאת למסעות בזמן 53 שנים לאחור או קדימה.
1 פברואר 1964 התינוקת ג'יין נולדת לג'ון וג'יין.
2 2 במרץ 1964 התינוקת ג'יין נחטפת על ידי אדון אלמוני.
3 13 בספטמבר 1945 ג'יין מושארת בפתח בית היתומים העירוני של קליבלנד.
4 3 באפריל 1963 ג'יין פוגשת את ג'ון במכללת קליבלנד
5 24 ביוני 1963 ג'יין ננטשת לבדה ומגלה שהיא בהריון.
6 ינואר 1965 ג'יין הופכת לג'ון לאחר 11 חודשי שיקום וניתוחים אינסופיים
7 6 בנובמבר 1970 בניו יורק, ג'ון, כעת מחבר ספרי פשע, פוגש את אדון אלמוני העובד כברמן
8 12 באוגוסט 1985 אדון אלמוני משאיר את ג'ון בלשכת הזמן כדי להופכו לסוכן זמן
9 13 באוגוסט 1985 ג'ון הופך לאדון אלמוני, סוכן הזמן ומקבל את ערכת השטח שלו
10 2 במרץ 1970 בניו יורק, אדון אלמוני מנסה לנטרל פצצה של 'מפוצץ הרחש', אך הפצצה מתפוצצת וגורמת לשריפה בפניו
11 21 בפברואר 1992 אדון אלמוני חוזר אל לשכת הזמן לאשפוז ושיקום פניו לפני יציאתו למשימתו האחרונה
12 7 בינואר 1975 אדון אלמוני חוזר לניו יורק לצורך פרישה, אך ערכת השטח שלו אינה מנוטרלת.
13 6 במרץ 1975 אדון אלמוני פוגש את 'מפוצץ הרחש' והורג אותו.
14 1974 בשיקגו, אילינוי, מפוצץ הרחש מונע ממכלית כימית מלהשמיד חברה כימית ובכך מונע מנהג מכלית שיכור מלעלות על המשאית ולמעשה מציל את חייהם של 324 איש.
15 1975 בלוס אנג'לס, קליפורניה, מפוצץ הרחש מונע מקבוצה קיצונית מלהתקין פצצה שעלולה הייתה להביא למותם של 1,081 איש.
16 3 באפריל 1991 מפוצץ הרחש מציל את חייהם של 1,861 איש בהמבורג, גרמניה
17 1968 מפוצץ הרחש מונע בבוסטון, מסצ'וסטס את תקיפת מפעל הנשק הארדשו ובכך מציל את חייהם של 3,027 איש.
18 1970 מפוצץ הרחש מונע התרחשותה של תאונת רכבת במלבורן, אוסטרליה

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות השחקנים הראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

צוות השחקנים המשני[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מדליין ווסט - הגב' סטייפלטון
  • כריסטופר קירבי - הסוכן מיילס
  • פריה סטפורד - אליס
  • ג'ים נובלוך - ד"ר בלפורט
  • כריסטופר סטולרי - המראיין
  • טיילר קופין - ד"ר היינליין
  • רוב ג'נקינס - אדון ג'ונס

הפקה, הפצה ומימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 2012 האחים ספיריג הוכרזו כבמאי הסרט לאחר שהשלימו את עבודתם על התסריט לסרט.

פיטר ספיריג הסביר באוגוסט 2014 שהם נצמדו למקור ולסיפורו הקצר של רוברט היינליין ולא ניסו להפריד את ההגיון של הסיפור בן 50 השנים.

"...אז עבדנו על ההגיון כך שאם הייתה דרך להפריד את ההגיון במשך התקופה שעברה מאז, זה כבר היה נעשה. [אנחנו] סוג של אמרנו לעצמנו 'בואו נבטח בסיפור הקצר ונסמוך על ההגיון', אז נשארנו מאוד קרובים לזה."

אית'ן הוק נבחר לגלם את התפקיד הראשי כאשר בנובמבר 2014 הוא הודה שהוא חובב סגנון מדע בדיוני אך מעדיף יותר כזה שכולל אלמנטים אנושיים לעומת סרטים עמוסים באפקטים וויזואלים.

"[זה] לא משנה עם זה של רוברט היינליין, קורט וונגאט, פיליפ ק. דיק, ה.ג. וולס או מי שזה לא יהיה... סוג כזה של משחק מוחות מדע בדיוני איפה שאתה יכול ממש לתקוף נושאים בדרך חדשה. וכשאני קראתי את 'אתם המתים החיים' זה היה כאילו: 'מה לעזאזל קראתי הרגע?'."

חברת Arclight Films רכשה את הזכויות הבינלאומיות לסרט ב-18 במאי 2012 כאשר חברת Tiberius Film רכשה את זכויות ההסרטה בגרמניה. ב-23 במאי 2012 סרטי סוני רכשו את זכויות ההסרטה בארצות הברית וכמה מהזכויות הבינלאומיות על הסרט.

חברת Screen Australia האחראית לתמיכת הקולנוע האוסטרלי הכריזה בספטמבר 2012 כי היא תממן חלק מעלויות ההפקה, סכום כולל של 5.5 מיליון דולר אוסטרלי.

ב-28 בפברואר 2013 השחקנית האוסטרלית שרה סנוק חתמה על חוזה לגילום תפקיד ראשי בסרט, לאחריה הוחתם השחקן נוח טיילור, ב-13 במאי 2013. באותה שנה Pinnacle Films רכשו את זכויות ההפצה של הסרט באוסטרליה ובניו זילנד. קדם ההפקה יצא לדרך ב-25 בפברואר 2013 כאשר הצילומים עצמם החלו ב-8 באפריל 2013 במלבורן, אוסטרליה ונמשכו שישה שבועות. הצילומים נערכו באולפני דוקלנדס שבמלבורן, במרחק קילומטר וחצי ממחוז העסקים הראשי של מלבורן. חלק מהסצנות בסרט התרחשו באבוטספורד שבפרברי מלבורן ובבנייני מכון מלבורן המלכותי לטכנולוגיה.

שיווק, ביקורות ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונות ראשונות מהסרט פורסמו כבר ב-5 בפברואר 2014 וביולי אותה שנה הופץ הקדימון האוסטרלי. בספטמבר 2014 הופץ הטריילר הרשמי.

אירוע הבכורה העולמית של הסרט נערך ב-8 במרץ 2014 בפסטיבל הסרטים SXSW שבאוסטין, טקסס. הסרט נבחר לסרט הפתיחה בליל הגאלה של פסטיבל הסרטים הבינלאומי במלבורן שנערך ב-31 ביולי 2014. חומרי קידום לסרט פורסמו במהלך הפסטיבל ותוארו כקטעי מופת לסרט מדע בדיוני, נואר ופשע. אירוע הבכורה בסידני, אוסטרליה כלל גם אירוע שו"ת עם במאי הסרט ב-6 באוגוסט 2014 בארמון ורונה סינמה.

הסרט יצא לאקרנים בבריטניה ב-13 בפברואר 2014, לאחר פרסום 2 טריילרים וסרטון בן 7 דקות מתוך הסרט, זאת לקראת צאת הסרט לאקרנים ב-9 בינואר 2015 בארצות הברית.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לביקורות מהללות וחיוביות לרוב, כאשר שרה סנוק זכתה להכרה בינלאומית על תפקידה והופעתה בסרט. הסרט זכה לציון 84% באתר Rotten Tomatoes בהתבסס על 98 ביקורות עם ציון ממוצע של 6.8 מתוך 10. הקונצנזוס הביקורתי אתר ציין כי הסרט הוא ז'אנר מהנה עם חכמה לא רגילה והסרט מהווה לאחד מסרטי המדע בדיוני הטובים מסוגו. הסרט זכה לציונים גבוהים גם באתר Metacritic, כאשר הסרט קיבל ציון 69 מתוך 100 בהסתמך על 28 ביקורות שציינו שהביקורות היו חיוביות בכללן.

בביקורת של מגזין Variety לסרט, הסרט הוצג כסאגת מסע בזמן שובת-לב ומוזרה אשר מצליחה להתגרות במוח ולגעת בלב גם כאשר נפתוליה הולכים ומתרבים גם מעבר לנקודה קיימת של נרטיב. לקראת הקרנת ערב הפתיחה של פסטיבל הסרטים במלבורן, בעיתון הסידני מורנינג הראלד פורסם ביקורתו של מבקר הסרטים קארל קווין שהתייחס לביצועיה של סנוק ותיאר את תפקידה כתפקיד שמייצר קריירה ענפה. בהתייחס לעלילה, קווין טען שהיא "מעניינת", אף שניתן היה לפענח את העלילה במשיכת חוט קלה של היגיון רופף. הדמות הראשית תוארה כטרנסג'נדר או אינטרסקס בכמה כלי תקשורת שונים והשחקן אית'ן הוק אף אמר בריאיון לעיתון הגארדיאן, לפני צאת הסרט שנושאי הלהט"ב הם לא הנושא העיקרי בסרט אלא נרטיב שהוא רלוונטי לכל האנשים.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה בשלל קטגוריות בטקס פרסי האוסקר האוסטרלי (AACTA Awards; פרסי האקדמיה האוסטרלית לאמנות הטלוויזיה והקולנוע), הסרט זכה בקטגוריות השחקנית הטובה ביותר לשרה סנוק, הצילום הטוב ביותר לצלם בן נוט, העריכה הטובה ביותר למאט וילה ועיצוב ההפקה הטוב ביותר למת'יו פטלאנד. בנוסף הצלם בן נוט זכה בפרס ההצטיינות של חברת הצלמים האוסטרלית (Australian Cinematographers Society)

בנוסף, מאט וילה זכה בפרס העריכה הטובה ביותר, מת'יו פטלאנד זכה בפרס עיצוב ההפקה הטוב ביותר ושרה סנוק זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר בטקס פרסי מבקרי הסרטים של אוסטרליה (Film Critics Circle of Australia).

בפסטיבל הסרטים לאחר האפלה שבטורונטו, קנדה (Toronto After Dark Film Festival), הסרט זכה בשלל פרסים לרבות הפרס המיוחד לסרט המדע בדיוני הטוב ביותר ופרס מיוחד לאחים ספיריג על התסריט הטוב ביותר.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

(באנגלית)

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Spierig brothers tackle time travel in their new movie 'Predestination'", Michael Bodey (20 August 2014). The Australian
  2. ^ Ethan Hawke: 'Mining your life is the only way to stumble on anything real', Alex Godfrey (29 November 2014). The Guardian