קסבייה ניאל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף גזבייה ניאל)
קסבייה ניאל
Xavier Niel
לידה 25 באוגוסט 1967 (בן 56)
Maisons-Alfort, צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
  • Ensemble Scolaire Saint Michel de Picpus
  • ESME Sudria עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק Iliad עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד יושב ראש הדירקטוריון עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Delphine Arnault עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה אביר בלגיון הכבוד (31 בדצמבר 2021) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קסבייה ניאל (או קסבייה ניל, בצרפתית: Xavier Niel; ‏25 באוגוסט 1967, קרטיי שבצרפת) הוא איש עסקים ויזם צרפתי יהודי, פעיל בתעשיית התקשורת והטכנולוגיה. ידוע בעיקר כמייסד של ספקית שירותי האינטרנט הצרפתית החלוצית "איליאד" המשווקת תחת המותג "Free", אשר שברה את המונופול של פראנס טלקום בצרפת. בשנת 2014 נמנה במקום החמישי ברשימת עשירי צרפת, ובמקום ה-127 בדירוג העשירים בעולם של הירחון פורבס, עם הון של 9.7 מיליארד דולר אמריקני[1].

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניאל נולד לאב קתולי-צרפתי, משפטן, ולאם יהודייה, רואת חשבון במקצועה. כבר בצעירותו החל לעסוק ביוזמה ופיתוח שירותי תקשורת נתונים. בשנת 1984 פתח שירות לשיחות ארוטיות בצ'אט, ובגיל 19 נטש את לימודיו האקדמיים והקים ומכר בהצלחה את החברה הראשונה שלו, ספקית שירותי מיניטל. בשנת 1993 יצר יחד עם חברו את ספקית האינטרנט הראשונה בצרפת, Worldnet, שנמכרה עבור 40 מיליון יורו טרם התפוצצות בועת האינטרנט.

בשנת 1999 הקים את חברת "Free". החברה השיקה בשנת 2002 חבילת פס רחב במחיר הנמוך של 29.99 € לחודש, אירוע שהפך לאבן דרך בתעשיית התקשורת במדינה וגרם ליתר החברות להתיישר על פיו. במקביל, יצר והשיק יחד עם רני אסף את ממיר ה-Freebox: שירות ה"טריפל פליי" (שירותי תקשורת כוללים של טלוויזיה, אינטרנט וטלפון) הראשון בצרפת, תמורת 29.99 € לחודש. ניאל מכהן כסגן יו"ר הדירקטוריון וכמנהל האסטרטגיה הראשי של החברה, ומחזיק ברוב המניות בה. בנוסף, הוא בעל הזכויות לשיר My Way, אותן רכש בשנת 2009[2].

ניאל נודע ברטוריקה הנלהבת שלו נגד אילי ההון בצרפת ואף כונה "רובין הוד" של השוק הסלולרי. עבור הישגיו בתחום התקשורת קיבל ציונים לשבח ופרסים אחדים, ובהם פרס היזם, וכן נכלל מספר פעמים ברשימות האנשים העשירים והמשפיעים ביותר כיום[3].

ב-28 במאי 2004 הוגש נגדו כתב אישום, והוא הושם במעצר במשך חודש בגין סרסרות ושימוש לרעה בנכסי החברה, שהתרחשו באחת מחנויות הסקס בבעלותו. ב-30 באוגוסט 2005 בוטלו סעיפי האישום נגדו שעסקו בסרסרות, אולם ב-13 באוקטובר 2006 הוא נידון לשנתיים מאסר על תנאי על ניצול לרעה של נכסי החברה, ושילם קנס 330 אלף אירו[4].

ב-2009 קיבל זיכיון להקמת חברה סלולרית, ובינואר 2012 השיק את "Free Mobile", שהציעה מסלולים במחירים אגרסיביים שנעו בין 2 ל-19 יורו לחודש, וצירפה אליה 2 מיליון מנויים בתוך חודשיים. במלאת שנה לכניסת החברה לשוק טענו מומחי כלכלה בצרפת כי החברה אחראית להורדת האינפלציה במדינה בכ-0.4 נקודות.

במרץ 2010 היה ניאל שותף מייסד (יחד עם ג'רמי ברבי) של קרן ההון "קימה ונצ'רס", שהשקיעה נכון ליוני 2012 בכ-150 חברות הזנק, ב-18 מדינות[5]. העיתון "ביזנס אינסיידר", תיאר את השניים כמשקיעים מלאכים הפעילים ביותר בעולם. באותה שנה רכש, יחד עם שני שותפים, 64 אחוז מהעיתון "לה מונד", ובעזרת שותפו מיכאל גולן ניהל את תוכנית ההבראה של העיתון. ב-2011 רשם העיתון רווחים לראשונה אחרי שנים ארוכות.

ניאל אחראי להקמתה של קרן Free הממומנת מכספיו האישיים, ושמטרתה לספק תשתית תקשורת בסיסית כגון שיחות לשירותי חירום ושירותים חברתיים וכן גישה לאינטרנט במהירות נמוכה למשקי בית צרפתיים שאינם מנויים על קו טלפון.

במרץ 2013 הקים ומימן בעלות של כ-70 מיליון יורו את בית הספר "42", המיועד להקנות לימודי תכנות ללא תשלום עבור צעירים בגילאי 18–30.

ניאל החזיק ב-30% ממניות בקבוצת "גולן טלקום" שיסד וניהל מיכאל גולן שקודם לכן שימש מנכ"ל חברת הטלקום בבעלות ניאל "Free". החברה זכתה בשנת 2011 במכרז להפעלת חברה סלולרית בישראל[6]. באפריל 2017 נרכשה גולן טלקום (ביניהן מניות ניאל) על ידי חברת אלקטרה צריכה תמורת 350 מיליון ש"ח.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קסבייה ניאל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]