גזענות הפוכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גרפיטי בצרפתית: "כאן אנחנו גזענים כלפי לבנים ואנחנו לא בסולידריות."

גזענות הפוכה היא מונח המשמש לתיאור גזענות, על ביטוייה השונים כמו אפליה, הכללה ודעות קדומות, כלפי קבוצות אתניות שנחשבות לפריווליגיות או דומיננטיות, לרוב אנשים לבנים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המושג נפוץ בעיקר בקרב שמרנים בארצות הברית הטוענים כי אנשים לבנים סובלים מגזענות המופנית כלפיהם על ידי קבוצות מיעוט אתניות שלאורך ההיסטוריה סבלו מקיפוח מתמשך ומידי הממסד הפועל לקידום זכויות אזרח[1]. החשש כי קידום שוויון זכויות יפגע לרעה במעמדם של אנשים לבנים היה קיים עוד לפני הישגי התנועה לזכויות האזרח בשנות ה-60 ותחילת שנות ה-70. במהלך שנות ה-70 הפך חשש זה להאשמה כנגד הפעילות להעדפה מתקנת בטענה כי זו מהווה גזענות הפוכה.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מעט המחקרים שבחנו את הנושא לא מצאו עדויות אמפיריות התומכות בטענה[1]. מבקרי המונח טוענים כי גזענות הפוכה אינה קיימת מכיוון שלבני הקבוצות המקופחות אין את היכולת לממשה בצורה של אפליה וכי גזענות חייבת להיות ממוסדת. בהתייחסם לטענה כי העדפה מתקנת היא סוג של אפליה על רקע מוצא וגזע הם טוענים שעל מנת להביא לשוויון חברתי השימוש באפליה מתקנת הוא הכרחי ומה שנתפס כגזענות הפוכה הוא למעשה ביטול הפריווילגיות של אנשים לבנים.[2]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גזענות הפוכה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Amy Elizabeth Ansell, Race and Ethnicity: The Key Concepts, Routledge, 2013, עמ' 136-137, ISBN 978-0-415-33794-6. (באנגלית)
  2. ^ Does Reverse Racism Exist?מאמר ב-thoughtco
ערך זה הוא קצרמר בנושא מדעי החברה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.