משחקיות של פוקימון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המשחקיותאנגלית: Gameplay) של סדרת משחקי הווידאו "פוקימון" כוללת בעיקר את תפיסתם ואימונם של יצורים בדיוניים המכונים "פוקימונים" ושימוש בהם כדי להילחם במאמנים אחרים. כל משחק בסדרת המשחקים בנוי לפי העיקרון הזה, כך שבכל דור (קבוצת משחקים שקשורים זה לזה) נוספים מינים וזנים חדשים של פוקימונים, וכן יכולות ופריטים חדשים.

כמה מהמושגים הכלליים הוצגו במקומות אחרים בזיכיון לפני שהופיעו במשחקים; לדוגמה: קרבות כפולים הופיעו בסדרת האנימה הרבה לפני שהופיעו במשחקים, ויכולות מיוחדות של פוקימונים הוצגו לראשונה במשחק הקלפים של פוקימון. משחק הקלפים היה גם הראשון להציג פוקימונים זוהרים (ביפנית: 光る, באנגלית: shiny) שהצבע שלהם שונה מהצבע המקורי.

ישנם פוקימונים בעלי נתונים סטטיסטיים גבוהים מאוד ומהלכים טובים, המשמשים במשחק התחרותי של פוקימון, הדורש אסטרטגיות מורכבות יותר מאשר רק בחירת מהלכים רלוונטיים.[1]

מבנה המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל משחק בסדרה מתרחש במחוז (באנגלית: region) בדיוני הממוקם בעולם של פוקימון, ומתחיל כשהשחקן מקבל את הפוקימון ההתחלתי שלו מהפרופסור המחוזי. לאורך המשחק, דמות השחקן מטיילת במחוז, לוכדת ומפתחת את הפוקימונים שלה, מביסה מאמנים אחרים, ומתחזקת.

אחד החלקים המרכזיים בכל משחק הוא הצורך להביס את ארגון הפשע הפועל במחוז, שבדרך כלל מנסה להשתלט על העולם באמצעות שימוש לרעה בפוקימון, או לקדם מטרה זדונית אחרת. ארגוני הפשע הידועים לאורך השנים בזיכיון הם צוות רוקט, צוות אקווה, צוות מגמה, צוות גלקטיק, צוות פלזמה, צוות פלייר, צוות סקאל, צוות יֵיל וצוות סטאר (בנוסף קיימים גם צוות אתר ומאקרו קוסמוס, שעוזרים לשחקן בתחילת המשחק).

ניתן לבקר במקומות ומבנים שונים ברחבי העולם, בהם מרכזי פוקימון, מרכולים ומכונים. במרכז פוקימון, השחקן יכול לרפא את הפוקימון שלו בחינם ולגשת למחשב האישי, שם הוא יכול לארגן את אוסף הפוקימונים שלו, לאחסן ולקחת פריטים. לפני משחקי הדור השישי, מרכז הפוקימונים היה גם המקום בו שחקנים יכולים להתחבר עם מחסניות משחק או קלפים אחרים לקרב וכן להחליף פוקימונים עם שחקנים אחרים. הפוקי-מארט היא חנות בה יכול השחקן לרכוש פריטים בכסף, אותו הוא מרוויח מניצחון בקרבות. הפריטים שניתן לרכוש מתחלפים לפי העיר בה נמצא הפוקי-מארט, ולפעמים היא מופיעה בצורות אחרות, כמו בית מרקחת או חנות כלבו. החל ממשחק הדור השישי, אוחדו מרכזי הפוקימון והפוקי-מארט ונמצאים במבנה אחד.

בנוסף, מעת לעת תכיל עיר במחוז מכון פוקימונים, בו השחקן יילחם מול מאמן חזק המכונה מנהיג מכון, והניצחון נגדו יעניק לשחקן תג מכון. לאחר שהשחקן אוסף שמונה תגי מכון, הוא רשאי לגשת לליגת הפוקימונים המחוזית, ולהילחם נגד המאמנים החזקים באזור, על מנת להפוך לאלוף המחוזי. במשחקי הדור השביעי, הוחלף באופן חד פעמי מנגנון המכונים באתגרי איים, אך הוא הוחזר בדור השמיני.

השלמת קו העלילה הראשי בכל משחק פותחת אפשרויות חדשות למשחק, ובעיקר גישה למקומות במחוז שלא ניתן להגיע אליהם לפני שמסיימים את העלילה. לאחר מכן, המשחק נותר פתוח כמעט לחלוטין, כאשר המטרה הסופית של השחקן היא להשיג לפחות פוקימון אחד מכל המינים השונים של הפוקימונים הזמינים במשחק, ובכך להשלים את הפוקדע (pokédex). מספר הפוקימונים גדל עם כל דור משחק, החל מ-151 בדור הראשון ועד ל-1,025 בדור התשיעי.

מכוני פוקימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכון פוקימון (ביפנית: ポケモンジム, באנגלית: pokémon gym) הוא מבנה הקיים במקומות שונים ברחבי העולם, ובו מאמני הפוקימונים יכולים להתאמן או להתמודד כדי להעפיל לתחרויות של ליגת הפוקימונים. על אף שרמת הקושי והארגון משתנים ממכון למכון, הבסיס נשמר, ומנהיג המכון מתמחה בדרך כלל בסוג אחד של פוקימונים.

בכל מכון ניצבים מאמנים שונים שמולם יתמודד השחקן לפני שנלחם במנהיג המכון. מאמנים אלה ממוקמים לרוב כך שהשחקן נאלץ להילחם מולם כדי להגיע למנהיג. המכון בנוי כך שהשחקן מחויב להילחם מול מאמן אחד לפחות, והקרב הסופי מתנהל מול מנהיג המכון עצמו. כאשר השחקן מנצח את מנהיג המכון בקרב, השחקן זוכה בתג, המשמש הוכחה למיומנותו ומהווה חלק מרכזי בקידום העלילה. בדור השמיני ובדור התשיעי השחקן צריך להשלים אתגר, שבנוי בצורת מיני משחק, כדי להמשיך את דרכו במכון. יחד עם התג, השחקן מקבל ממנהיג המכון גם מכונה טכנית (TM) המכילה מתקפה כלשהי, אותה השחקן יכול ללמד את הפוקימונים שלו. ככל שהעלילה נמשכת והשחקן אוסף תגים, הרמה המקסימלית של הפוקימונים שיצייתו לפקודותיו של השחקן הולכת ועולה.

לאחר שהשחקן מנצח את שמונה מנהיגי המכון, הם רשאי לעבור בדרך הניצחון (Victory Road), ולבסוף להגיע לליגת הפוקימונים ולאתגר את הרביעייה המובילה (四 天王, elite Four), ואת אלוף ליגת הפוקימונים האזורית (ャンピオン, champion). הבסת האלוף נחשבת למטרה המרכזית במשחק.

אתגרי איים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי הדור השביעי – שמש וירח, ואולטרה שמש וירח – אין מכונים או מנהיגי מכון. במקום זאת, השחקן צריך לעמוד באתגרים שיקבל מדמויות במשחק. האתגר הוא בדרך כלל משימה שעליו לבצע על מנת להילחם בפוקימון טוטם, גרסה גדולה וחזקה יותר של זן פוקימון מסוים. ברגע שהשחקן זימן והביס את פוקימון הטוטם, הוא מקבל קריסטל זי, פריט המאפשר לפוקימון להשתמש במהלכים עוצמתיים המכונים מהלכי זי. השלמת כל האתגרים באי מאפשרת לשחקן לאתגר את הקאהונה של האי בקרב פוקימון סטנדרטי. השחקן יכול להירשם לליגת הפוקימונים רק לאחר שסיים את כל ארבעת הקרבות מול קאהונות האיים. לאחר שניצח את ארבעתם, השחקן יכול להגן על תוארו כאלוף באמצעות הבסת מתמודד אחר.

קרבות פוקימונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרבות בין פוקימונים הם מכניקת המשחק (אנ') המרכזית של משחקי פוקימון. הקרבות משמשים לאימון וחיזוק הפוקימונים, כמו בתחרויות, וכן להגיע ליעדים מסוימים במשחק. ניתן לקיים קרבות בין שחקנים על ידי חיבור בין שני המכשירים (דרך חיבור בין המכשירים, בגרסאות ישנות, או דרך האינטרנט, בגרסאות חדשות יותר).

במשחק קיימים שני סוגים בסיסיים של קרב:

  • קרב בין מאמנים: כאשר השחקן קורא תיגר על מאמן אחר, או להפך;
  • קרב מול פוקימון פראי: כאשר השחקן נתקל בו.

בשני הסוגים, תחילה, המסך משתנה לסצנת קרב, כאשר בצד השמאלי מופיע הפוקימון הראשון בקבוצה של השחקן, בצד הימני הפוקימון מולו נלחם, סרגל ה-HP (כמות חיים) לכל אחד, ותפריט אפשרויות. בכל עת, השחקן רשאי להחזיק במקסימום שישה פוקימונים בקבוצתו; הפוקימון הראשון בהרכב נשלח אוטומטית לקרב. בתחילת כל סיבוב, שני הצדדים יכולים לבחור לתקוף, להשתמש בפריט, להחליף את הפוקימון לאחר מהקבוצה, או לנסות לברוח מהקרב (נגד פוקימון פרא). אם שני הצדדים בוחרים לתקוף, הראשון שמשתמש במהלך הוא הפוקימון המהיר יותר, אם כי נוכחות מסוימת של פריטים, יכולות או מתקפות יכולים לשנות זאת. אם אחד הצדדים בוחר באפשרות אחרת, פעולה זו מבוצעת לפני המתקפה של האחר.

כל פוקימון משתמש במהלכיו כדי להביא את היריב למצב של חוסר יכולת להמשיך בקרב ("התעלפות"; ひんし; faint) על ידי הפחתת נקודות החיים (HP) של היריב לאפס. אם הפוקימון של השחקן מנצח, הוא זוכה בנקודות ניסיון (XP); כאשר מצטברות מספיק נקודות, רמת הפוקימון עולה. אם הפוקימון של השחקן מתעלף, השחקן רשאי להשתמש בפוקימון אחר מהשישייה; בקרבות נגד פוקימון פראי, השחקן יכול לנסות לברוח במקום זאת. אם כל הפוקימונים של השחקן התעלפו, השחקן מפסיד בקרב, מאבד חלק מכספו ונשלח בחזרה למרכז הפוקימונים האחרון בו ביקר.[2]

משחקי הדור השלישי, פוקימון רובי וספיר היו המשחקים הראשונים שבהם הופיעו קרבות כפולים (ダブルバトル; Double Battles), בהם קבוצות יריבות נלחמות בשני פוקימונים בכל פעם. על אף שהמכניקה הבסיסית נשארת זהה, למהלכים עשויים להיות יעדים שונים, וחלקם משפיעים על הפוקימונים השותפים כמו על היריבים. בנוסף, יכולות מסוימות פועלות רק בקרבות כפולים. מולטי קרבות (マルチバトル; Multi Battles) הופיעו גם הם לראשונה בדור השלישי. משחקי הדור השלישי כללו קרבות כפולים נגד מאמנים אחרים בלבד, אך החל ממשחקי הדור הרביעי, פוקימון יהלום ופנינה, עשויים להתקיים, בנסיבות מסוימות, גם קרבות כפולים עם פוקימונים פראיים.

במשחקי הדור החמישי, פוקימון שחור ולבן, הוצגו גם קרבות משולשים וקרבות רוטציה.[3] בקרבות המשולשים (トリプルバトル; Triple battle), שתי הקבוצות שולחות שלושה פוקימונים בבת אחת, כאשר שלושתם נלחמים בו זמנית. בקרבות רוטציה (ローテーションバトル; Rotation Battle), שני הצדדים שולחים שלושה פוקימונים בבת אחת, אך משתמשים רק באחד בכל פעם, וניתן להחליף את הפוקימון הנלחם באחד מהשניים האחרים מבלי לבזבז תור.

במשחקי הדור השישי, פוקימון X ו-Y, הוצגו שלוש מכניקות לחימה חדשות. קרבות שמיים (スカイバトル, Sky Battle), שמתקיימים מול מאמני שמיים (Sky trainers), וניתן השתתף בהם רק עם פוקימון מסוג תעופה (Flying), או כאלו עם יכולת ריחוף (Levitate). קרבות עם להקות פוקימונים פראיים (群れバトル; Horde encounters) הם קרבות בהם חמישה פוקימונים פראיים נלחמים יחד מול פוקימון אחד של השחקן, ומעודדים את השימוש במהלכים שפוגעים ביותר ממטרה אחת.[4][5][6] הקרבות ההפוכים (さかさバトル, Inverse Battles) דומים לקרבות רגילים, אך ההשפעה של המתקפות לפי סוגן מתהפכת. משמעות הדבר היא שמתקפה שבדרך כלל עושה נזק כפול, תסב כעת רק חצי נזק, ולהפך.

במשחקי הדור השביעי, פוקימון שמש וירח, מוצג סוג קרב חדש, קרב SOS. בקרבות אלה עשוי הפוקימון היריב לקרוא לבעלי ברית לסייע לו, מה שהופך את הקרב לשניים מול השחקן.

במשחקי הדור השביעי, פוקימון חרב ומגן, מוצגים לראשנה קרבות מקס רייד, בהם השחקן נלחם לצד שלושה בוטים או שחקנים אחרים מול פוקימון דיינמקס או ג'ייגנטמקס (מוגדל). אם השחקן מפסיד, ניתן להילחם נגד הפוקימון שוב. אם הפוקימון מובס או נתפס, השחקן זוכה בסוכריות exp, רייר קנדי, מתקפות שניתן ללמד באופן חד פעמי (TR) וסוכריות דיינמקס, מה שהופך את הפוקימון לחזק יותר בזמן דיינמקס.

סוגי פוקימונים ומהלכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טבלה זו מציגה את שמונה עשר סוגי הפוקימונים הקיימים, את חוזקותיהם, חולשותיהם וחסינותם זה מול זה.

סוג (タイプ, taipu; type) – המשוייך הן לפוקימונים והן למהלכים ("מתקפות") – הוא תכונה בסיסית הקובעת את נקודות החוזק והחולשה של כל פוקימון ומהלכיו, באופן שיוסבר בהמשך.

במשחקים הראשונים, פוקימון אדום וכחול, פוקימון ירוק, ופוקימון צהוב, ישנם בסך הכל 15 סוגי פוקימונים: רגיל (Normal), אש (Fire), מים (Water), עשב (Grass), חשמל (Electric), קרח (Ice), לחימה (Fighting), רעל (Poison), אדמה (Ground), מעופף (Flying), על חושי (Psychic), חרק (Bug), סלע (Rock), רוח (Ghost) ודרקון (Dragon). סוגי האופל (Dark) והפלדה (Steel) נוספו במשחקי הדור השני, זהב וכסף, וסוג הפיה (Fairy) נוסף במשחקי הדור השישי, X ו-Y‏.[7] לסוגים מסוימים יש מאפיינים מיוחדים שאינם קשורים לטבלת החוזקות; לדוגמה, פוקימונים מסוג חשמל חסינים מפני שיתוק (ראו להלן על אודות מצבים פיזיים).

סוגי פוקימון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל פוקימון יש לפחות סוג אחד, ולחלקם יש שני סוגים (dual type) – אך לא יותר. סוג הפוקימון משתנה לא רק בין סוגי פוקימונים שונים, אלא גם בין פוקימון אחד להתפתחות שלו, ואפילו בין זנים שונים של אותו פוקימון.

מהלכי פוקימונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו דמויות במשחקי וידאו רבים, פוקימון יכול ללמוד מגוון רחב של מהלכים (技, move). מהלכים אלה עשויים לגרום נזק ליריב, לרפא את המשתמש במהלך או לבצע פעולות שמשפיעות בדרך כלשהי על הקרב. הנזק מהמהלכים נקבע על ידי הסטטיסטיקה השונה שיש לפוקימון מסוים. לכל מהלך יש סוג, כוח (威力), דיוק (命中, Meichū; accuracy) ומספר נקודות כוח (PP). המהלכים שפוקימון אחד עשוי ללמוד שונים מאחרים בהתאם למין הפוקימון; גם פוקימונים שמתפתחים מאחרים לא בהכרח לומדים את כל אותם מהלכים שקודמיהם לומדים. כל פוקימון יכול לדעת בסך הכל ארבעה מהלכים בכל קרב. ניתן ללמוד מהלכים כאשר הפוקימון עולה רמה, או בשימוש ב-TM וב-HM. ישנן דמויות במשחק שמלמדות מהלכים לפוקימונים לבחירתו של השחקן.

סוגי המהלכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל מהלך מסווג לפי אחד מ-18 סוגי הפוקימונים. האפקטיביות של המהלך תלויה במידת החולשה או החוזקה של סוג הפוקימון היריב לסוג המהלך: מהלך יכול להיות "יעיל ביותר" (כאשר הנזק גדל פי שניים מהרגיל) (super effective), "לא יעיל במיוחד" (כאשר הנזק קטן פי שניים מהרגיל) (not very effective) ו"לא משפיע" (כאשר הנזק הוא אפס) (has no effect).

לרוב פוקימונים משתמשים במהלכים מאחד מהסוגים שאליהם הם שייכים, ולכן קיים במקרים רבים יחס העדפה מובהק בין זוגות פוקימונים. למשל, מתקפה מסוג על-חושי חזקה ("סופר אפקטיבית") כנגד פוקימון מסוג לחימה, ולכן לפוקימון מסוג על-חושי יש לרוב יתרון משמעותי על פני פוקימון מסוג לחימה. עם זאת, יחסים מסוג זה מתקזזים זה בזה במערכות יחסים בסגנון אבן נייר ומספריים; למשל: כאמור, סוג על-חושי חזק כנגד סוג לחימה, סוג לחימה חזק כנגד סוג אופל, אך סוג אופל חזק כנגד סוג על-חושי. ישנם סוגי פוקימונים שמעניקים חסינות מלאה לסוגי מתקפות מסוימות; למשל, פוקימונים מסוג רוח עמידים לחלוטין מול מתקפות מסוג רגיל או לחימה, ולא סופגים מהם נזק. יכולות מסוימות של פוקימונים עשויות גם הן לשנות את האינטראקציות הללו, כדוגמת ריחוף (Levitate) שהופך פוקימון לחסין מפני מתקפות מסוג אדמה.

המהלכים יכולים להיות מוגדרים כפיזיים או כמיוחדים; לפני משחקי הדור הרביעי, יהלום ופנינה, מעמדם של המהלכים היה תלוי בסוג ולא בכל מהלך בפני עצמו. ישנם גם מהלכי "סטטוס", אשר אינם גורמים נזק, אם כי לעיתים קרובות גורמים לשינויים במצב הפוקימונים המגנים או המתקיפים. מהלכים הגורמים לנזק מפחיתים מספר מסוים של נקודות בריאות (HP) מהפוקימון היריב בהתבסס על סוג המהלך ויעדו ועל פי הסטטיסטיקה של שני הפוקימונים. הנזק יכול להיות מושפע גם מפריטים המוחזקים על ידי פוקימון, או על ידי יכולותיהם.

פוקימון צל[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקים פוקימון קולוסיאום ו-XD הוצג סוג מהלך ייחודי המכונה Shadow, אך הוא אינו מופיע מחוץ למשחקים אלה. פוקימון צל יכול להיחשב מסוג זה, אך הם עדיין שומרים על סוגם הרגיל. בפוקימון XD, מהלכי Shadow הם יעילים במיוחד כנגד פוקימונים שאינם צל ולא יעילים במיוחד כנגד פוקימוני צל.

דיוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

לכל מהלך יש דיוק (命中, Meichū), הקובע את הסיכוי לפגוע בפוקימון היעד בהנחה שלא יבוצעו שינויים לרמת הדיוק של הפוקימון המשתמש או לכוח ההתחמקות של המטרה. למהלכים חזקים מאוד יש לעיתים קרובות דיוק מתחת לממוצע. מהלכים עם דיוק סטנדרטי של 100% רגישים לשינויים ברמת הדיוק וההתחמקות, אך ישנם מספר מהלכים שעוקפים זאת, ותמיד פוגעים בפוקימון היריב.

נקודות כוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר נקודות הכוח (PP, קיצור של Power Points; ביפנית: パワーポイント) של מהלך מציין כמה פעמים פוקימון רשאי להשתמש במהלך זה. בדומה לדיוק, למהלך רב עוצמה יש בדרך כלל מספר נמוך של PP. ברגע שפוקימון משתמש בכל ה-PP למהלך מסוים, הוא כבר לא יכול להשתמש במהלך הזה. אם פוקימון משתמש בכל ה-PP עבור כל המהלכים שלו, הוא נוקט בצעד שנקרא Struggle, אשר פוגע גם במשתמש וגם במטרה. ניתן לשחזר את ה-PP של מהלכים באמצעות פריטים מסוימים (למשל "PP Up") או באמצעות ביקור במרכז פוקימון.

מצבים פיזיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למהלכים רבים יש השפעות מעבר לגרימת נזק. אפקט משני נפוץ הוא סיכוי לשנות את מצבו הפיזי של היריב (状態 異常, jōtai ijō; status effect). המצבים הפיזיים הקיימים הם שיתוק (ま ひ, Mahi; paralysis), שמאט את הפוקימון ולעיתים מונע ממנו לתקוף, הישרפות (や け ど, Yakedo; burn), שמורידה מנקודות הבריאות של הפוקימון בכל סיבוב, קיפאון (こ お り, Kōri; freeze), שמונעת לחלוטין מהפוקימון לתקוף, רעל (ど く, Doku; poison) שמוריד מנקודות הבריאות של הפוקימון בכל סיבוב, ושינה/תרדמת (ねむり, Nemuri; sleep), שמונעת מהפוקימון לתקוף. כל אחד מהם משפיע לרעה על ביצועי הפוקימון בקרב. למספר מהלכים ישנן תופעות לוואי שליליות עבור המשתמש, כדוגמת אילוץ השחקן להמתין סיבוב לפני או אחרי השימוש, או גרימת נזק מהדף המתקפה (recoil). מספר מהלכים, כמו Splash, לא משפיעים כלל, מלבד השימוש בהם כמהלכי Z.

מהלך Z[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת לקרב, אם פוקימון מחזיק בקריסטל Z, אובייקט רב עוצמה המתקבל מהשלמת אתגרי אי, הוא רשאי להשתמש בגרסה משודרגת של אחד המהלכים שלו, המכונה מהלך Z. מהלכים אלו מבוססים על המהלכים הרגילים, ונוטים להיות בעלי כוח הרבה יותר גבוה מהרגיל.

מהלכי Z הופיעו לראשונה במשחקי הדור השביעי, פוקימון שמש וירח, ואינם זמינים לשימוש במשחקים אחרים של הזיכיון.

שימוש במהלכים מחוץ לקרב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהלכים מסוימים יכולים זמינים לשימוש בעולם גם מחוץ לקרבות הפוקימונים, על מנת כדי לעקוף מכשולים, לנסוע במהירות בין מקומות במפה, להימלט ממקומות וכו'. בדרך כלל, פוקימון ילמד מהלכים אלה באמצעות HM, ויוכל להשתמש בהם בדרכים הנ"ל לאחר קבלת תגים מסוימים. בשמש וירח מתקפות ה-HM הוסרו לטובת פוקימוני רכיבה, חרב ומגן הציגו מוניות מעופפות (במקום ה-HM תעופה), ואופניים (שאפשרו לשחקן לזוז במהירות ומאוחר יותר החליפו את ה-HM גלישה), יהלום מבריק ופנינה זוהרת החזירו את מתקפות ה-HM, אלא שעכשיו אין צורך בפוקימון בשישייה שיידע את המתקפה, אגדות ארכאוס החזירו את פוקימוני הרכיבה (שאיפשרו לשחקן לזוז מהר יותר וגם החליפו את ה-HMs גלישה וטיפוס סלעים) וגם הוסיפו אופציה של שיגור דרך הטלפון, ושני וארגמן החזירו את המוניות המעופפות והוסיפו את האופציה לרכוב על הפוקימון האגדי (שאיפשר לשחקן לקפוץ ולזוז מהר יותר, וגם החליף את ה-HMs גלישה וטיפוס סלעים).

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Making the Jump to Video Game Competitive Play - Pokemon.com". www.pokemon.com. נבדק ב-2019-05-09.
  2. ^ Pokémon Diamond Version, instruction booklet. p. 15.
  3. ^ "バトル". 『ポケットモンスターブラック・ホワイト』公式サイト (ביפנית). אורכב מ-המקור ב-2010-09-22. נבדק ב-2010-10-16.
  4. ^ "New Ways to Battle!". Pokemonxy.com. נבדק ב-2013-06-12.
  5. ^ "「スカイバトル」と「群れバトル」". 『ポケットモンスター エックス』『ポケットモンスター ワイ』公式サイト (ביפנית). Pokemon.co.jp. נבדק ב-2013-06-12.
  6. ^ "Pokemon X and Y's Horde Battles and Sky Battles revealed". Polygon. 2013-06-11. נבדק ב-2013-09-04.
  7. ^ Hernandez, Patricia. "Why Game Freak Introduced The Fairy Type In Pokemon". ארכיון מ-2017-12-16. נבדק ב-2017-12-15.